HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hjälp vad har jag gjort? Kanonljud ur Copland.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/02/23 :  11:55:12  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
för ett år sedan bytte jag rör på min 10 år gamla Copland CSA-14 rörhybrid. Försökte förstå signalvägen men kretskortet var rätt så svårt att "genomskåda".

Jag hittade en opamp (LT071) som trevligt nog satt i IC-sockel. Glad i hågen tänkte byta till något "bättre", skaffade OPA627. Möjligtvis lite renare diskant, osäker. Sen satte jag en 2 mA konstatströmdiod och biasade opampen in i klass-A. Ojojoj, mycket bättre klipp i basen. Knappast psykoakustisk inbilldning.

Nu har en vänlig själ skickat mig ett kretsschema för förstärkaren. Döm om min förvåning när opampen inte verkar ligga i signalvägen utan är någon sorts bias servo till 6922 (alt del någon sorts märklig NFB-krets).

Copland blir nog inte så glada om jag lägger ut deras kretsschema här. Men kan någon vänlig och kunnig själ PMa så skickar jag över schemat och hoppas på förklaring på varför ljudet kunde bli så mycket bättre.

/ mvh Tomas F.

musikälskare

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/02/23 :  13:44:54  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Lägg ut en del av schemat istället då...

Min gissning är att den där 6922 får mer jämnare/mer linjär strömförsörjning,i brist på bättre förklaring just nu iallafall.

Rör är inte min grej,men opampar är ju kul. =)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/02/23 :  18:55:24  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
har man sagt A så... Här kommer en liten fjärdedele av schemat. Åt vänster (vid C9) finns ingångaar, RIAA och JFET steg, neråt finns strömförsörjningen.

Jag är elektronikutbildad (20 år sedan) men då höll vi på med enklare kretsar, tex var utången oftast kopplad till "A" nedan. Varför nu till "B"?

Mellan "C" och "D" satte jag konstantaströmsdioden E202.

Tacksam för alla tekniska förklaringar till varför detta blev bra och vad opampen gör etc etc.


EDIT: tog efter helgen bort kretsschemat så inte Copländarna stör sig på HF.
/ mvh Tomas F.

musikälskare

Edited by - TomasF on 2007/02/26 11:41:40
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2007/02/24 :  01:14:43  Show Profile Send esl a Private Message
Utgången har ett relä, för tillslagsfördrööjning och ev ett skydd för högtalarna ser det ut som.
OP´n ligger i högsta grad i signalvägen!
så om det låter bra är det bara att spela på!
Går OP´n varm?

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/02/24 :  07:31:29  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
tack för svar. OPn blir ganska varm men inte het. På vilket sätt ligger OPn i signalvägen - negativ feedback eller?
Logiken till utgångsrelät ligger "utanför bild".
/ mvh Tomas F.


musikälskare
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/24 :  11:04:33  Show Profile Send MartinX a Private Message
Opampen funkar som ett DC-servo som strävar att eliminera förstärkarens utgångsoffset. Utgångssignalen lågpassfiltreras kraftigt av R60 C18 denna jämförs sedan med jord via R62 och eventuella skillnader elemineras genom att DC nivån till röret i ingångssteget varieras. Eventuella komponetförändringar borde främst påverka basåtergivningen.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/02/24 :  14:35:11  Show Profile Send TomasF a Private Message
Perfekt MartinX! Just ett sådan svar jag kunde förstå. Då har nog den parallella R56 hand om global feedback för audiofrekvenserna.

Sista frågan då: jag får inte ihop det att utgången är vid "B" mellan två dioder från spänningsmatiningen. Hur funkar det? Hur kommunicerar utgången med punkten "A"?

/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page

MartinX
Member

430 Posts

Posted - 2007/02/24 :  19:01:02  Show Profile Send MartinX a Private Message
Punkten A är helt klart förstärkarens utgång den måste helt enkelt vara förbunden med punkten mellen dioderna fast det inte framgår av schemabiten som visas. De två dioderna skyddar förstärkarens utgång mot spänningar högre än matningsspänningen, sådana spänningar kan genereras av induktiva laster på utgången.

"I bring you fear famin and pestilence" - C Montgomery Burns
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/02/24 :  19:13:00  Show Profile Send TomasF a Private Message
Tack

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000