HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Fallgropar med att köpa begagnat eller demo
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:13:15  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Hej!

Jag skulle vilja ha lite synpunkter på vilka fallgroparna kan vara att köpa exvis demohögtalare eller begagnade produkter.

Vilka risker finns?
Vad kan jag göra för att eliminera dessa?


mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

svanbo
Member

1240 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:29:20  Show Profile Send svanbo a Private Message
Den mest uppenbara är ju att du inte får någon garanti, iaf vid beg-köp, vid demo-köp brukar de väl lämna garanti?

Går prylen sönder dagen efter du köpt den är du ju bränd... viktigt då att titta, lyssna och känna extra noga innan köp. Är den på något sätt skadad eller gammal ska den vara riktigt billig.
Go to Top of Page

Creative Audio
Member

2547 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:29:38  Show Profile  Visit Creative Audio's Homepage Send Creative Audio a Private Message
Under normala omständigheter har du ju full garanti på demo-prylar!

//W

++ äger och driver Creative Audio++
++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++


http://www.creative-audio.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:36:28  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Begagnade grejer som du köper i en butik bör du få 3 månaders garanti på, annars skulle inte jag handla där.
Tror konsumentlagen har en del att säga om det också.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

boombox
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/22 :  11:50:39  Show Profile Send boombox a Private Message
Köper du i butik ser jag inga direkta fallgropar. Där brukar man både få garanti och möjlighet att byta grejerna. Köper du privat så gäller ju det som svanbo skrivit. Man kan kanske också tillägga att du heller inte har samma tillgång till rådgivning som hos en hifi-handlare.
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:03:55  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Tack för era kommentarer!

Hur mycket bör en demoburk vara prissänkt för att den skall vara attraktiv?

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]

Edited by - SoulManager on 2007/02/22 12:04:16
Go to Top of Page

Jamo
Member

724 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:16:44  Show Profile Send Jamo a Private Message
Köp i butik behöver man nog inte oroa sig mycket för. Köper du däremot privat så finns det definitivt fallgropar. Följande gäller privatköp.

Garanti ska man nog inte räkna med generellt. Är prylen väldigt ny så kan man kolla med säljande affär om man får överta kvarvarande garanti. Noggrann kontrollyssning rekommenderas innan man köper. Köper man "på distans" och prylen sänds med post e.d. så uppstår ett dilemma om prylen är defekt när den kommer fram. Innan man gör en sådan affär bör parterna vara överens om hur man fördelar risken för sånt som händer under transporten. Betalning kan vara ett krux, det finns hjälpmedel på t.ex. Blocket som säkerställer att man får det beställda innan pengarna definitivt når säljaren.

Man bör också övertyga sig om att säljaren verkligen äger saken som är till salu. Restskuld innebär att tidigare säljaren faktiskt är ägare tills hela restskulden betalats. Kvitto på köpet undanröjer en farhågan. I värsta fall kan det vara tal om stöldgods. Avsaknad av originalkartonger och manualer kan vara tecken på en allmänt slarvig ägare, men varningsklockorna bör börja pingla. Likaså bör helt ouppackade grejor som inte har någon naturlig förklaring vara en väckarklocka.

Servicemöjligheterna kan vara väldigt varierande på egenimporterade artiklar, alltifrån totalt avståndstagande vid egenimport till att man accepterar allt utan åtskillnad. Kolla gärna servicemöjligheterna före köp. En annan sak som är viktig med egenimporterade artiklar är CE-märkning eller S-märkning. Skulle något hända med en pryl som inte är CE-märkt, så kan man få betydande bekymmer med försäkringsbolaget.

Edit: SoulManager, jag såg inte ditt senaste inlägg.

Hälsningar Jamo

Edited by - Jamo on 2007/02/22 12:19:38
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:39:56  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
SoulManager
quote:
Hur mycket bör en demoburk vara prissänkt för att den skall vara attraktiv?


Jag tror att jag sett allt mellan 5% och 75%! Reduceringen beror på hur sliten varan är; hur gammal varan är; vilket renommé varan har; vilka garantier som följer med; om det är en aktuell eller utgående modell med mera, med mera.

Som vanligt står man till syvende og sidst där och måste själv utröna om ett erbjudande är intressant för de egna öronen och den egna plånboken eller inte...

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/22 :  12:43:25  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Jo - en sak till:

Vid privat begagnatköp har jag principen, att enbart göra köp där jag kan ta den ekonomiska förlusten om det visar sig att jag köpt skräp.

I övrigt tycker jag att huvudfrågan är väldigt väl belyst i tidigare inlägg i trådden.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/22 12:44:07
Go to Top of Page

SoulManager
Member

91 Posts

Posted - 2007/02/22 :  13:29:33  Show Profile Send SoulManager a Private Message
Tack för ert engagemang. Jag ville sondera lite och känna om jag var helt fel ute i mina egna idéer.

Vad är det som kan vara trasigt/skadat på begagnade och eller demohögtalare? Vilka har utsatts för störst risker?

mvh
Johan

"Technology...the knack of so arranging the world that we don't have to experience it."

[Max Frisch]
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/22 :  15:54:32  Show Profile Send Stormen a Private Message
Man bör nog ha lite olika förhållningssätt till olika produkter. Vissa delar slits mera som flera påpekat. tex laserpickupen, kostar kanske någon tusing eller två att byta men kan vara värt priset om prylen är bra. Men visst är CD-spelare lite mer en färskvara än tex ett slutsteg. Någon konding som lyft på hatten eller några sluttrissor. Kan kosta några hundringar utan arbete men inte hela världen. Något enstaka högtalarmembran kan vara okey att byta (hörs oftast) Repor osv är svåra att åtgärda och hamnar nog på "att leva me" listan.
Det mesta går att laga om man är kunnig utan att det kostar allt för mycket.
Det är min syn på begagnat
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2007/02/22 :  15:58:16  Show Profile Send Stormen a Private Message
Trasigt på högtalare ?

Mitt tipps är att lyssna på olika musikstilar. Vissa problem med distorsion hörs inte alltid på all musik.
En sopran fick mellanregistret att avslöja skrapljud medans ett slagverksstycke på samma låda kamoflerade det hela mycket bra.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/22 :  16:06:55  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
Vad är det som kan vara trasigt/skadat på begagnade och eller demohögtalare?


Demovaror som säljs i butik har du garanti på.


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

IRONBERG
Starting Member

17 Posts

Posted - 2007/02/24 :  01:44:35  Show Profile Send IRONBERG a Private Message
Du får begagnade hifi-produkter för en rejäl bit under nypriset. Bl.a för att det inte finns allt för många köpare annars är det lite skumt men man klagar ju inte när man ska handla. Att köpa nytt däremot är en extrem förlustaffär. Hi-Fi utrustning sjunker väldigt fort i värde. dels för att det kommer nya tekniker hela tiden och som sagt inte allt för många intressesenter. Vi har ett typiskt marknadsläge här (tillgången är högre än efterfrågan). Det här har inget med deffekter att göra men jag vill bara påpeka att du får bra mycket mer för pengarna om du köper begagnat. Som exempel köpte jag en reciver för närmare 14 tusen för några år sen. Skulle jag försöka sälja den skulle jag inte få hälften, här har vi tillgång efterfrågan syndromet. Tror inte jag skulle få 1/3 för den ens. Min gamla 717 DVD som kostade 10 papp för 7 år sen hittar man för 800 idag. Här har vi tekniksyndromet, man får helt enkelt bättre grejer för 2 papp i dagens läge.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/24 :  02:26:26  Show Profile Send mayro a Private Message


det är egentligen sjukt.. En demogrej borde kosta mera.. Den slipper man spela in och lida med ofta under långa tider..


Att inspelandet ÄR ett problem ofta med nya saker ser man på att många hör en högtalare i butiken. Köper den ny..Och sedan hemma inte orkar höra sin då den kommer. Än mindre spela den dygnet runt med volym heller.... Sedan snart efter så säljs den ut beg snudd ny samt fortfarande oinspelad snudd...Dom tycker dom spelat massor. medans dom ev lirat 40 till 80 timmar kanske eller liknade..

Det är verkligen ofta man ser detta fenomen. samt just med högtalare.. Man fattar inte hur jxxxla träligt det är att spela in en högtalare..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/24 :  08:45:12  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Risker med beg/demo-köp, det går att skriva en bok om både positiva och negativa delar...

Stormen var inne på att det finns olika produkter och att man bör förhålla sig olika till dem. Det skriver jag under på. Man bör nog titta ännu bredare än så. Man bör bedömma mekaniska och elektriska komponenter i produkten separat också. Tänk att det aldrig kan vara enkelt...

Slitage finns på alla apparater i våra anläggningar. Det är bara att titta på mormors gamla radioapparat för att inse att till och med plaster åldras och bli sköra efter ett bra tag. Till och med de gamla nätkablarna blir sköra efter ett tag så jo, till och med kablar slits. Men, nu antar jag att vi inte pratar 50 år gamla prylar utan håller oss till några år gamla grejer.

Så vad kan hända med en pryl som är något år gammal???

- Mekaniskt slitage.
Om ägaren är ovarsam kan mekanik slitas illa på bara några år. Ett lager till en skivspelare som spelats torrt är slut, en pickup mekanism i en CD kan glappa av att man slitit i CD-lådan, en laser kan ha fått "starr" av att någon kedjerökt i samma rum, guldplätteringar kan vara utslitna av att man ryckt i kablaget var och var annan minut, talspolar som slagit i för att ägaren bottnat dem i sin vilja att spela högre än vad högtalarna klarar... Listan går att göra lång.

-Elektriskt slitage
Nej, det förkommer knappt något elektriskt slitage på något års sikt förutom på rör. Men apparaterna måste få den ventilation de behöver.

Tar man bort tillgången på ventilationsluft från apparaterna så kommer åldrandet/slitaget mycket snabbt. Det blir snabbt bastuvarmt runt en förstärkare/CD/försteg/... om den inte får luft. Skall man skapa en optimal miljö för åldrande av elektriska komponenter så ställ in en klass-A förstärkare i en bokhylla med några millimeter tillgodo på sidorna, uppåt och bakåt. Det skulle inte förvåna mig om den går sönder ganska snabbt på grund av att lödpunkterna utmattats eller att en kondensator överhettas.

Vad blir det då för skillnad på en Demo och en begagnad produkt med detta i minnet? Den stora skillnaden är att med begagnade produkter tar man ansvaret för att undersöka och bedömma slitagefaktorerna helt själv. Med en Demo produkt har man garranti.

Så det det handlar om när man skall handla begagnat är att bedömma produkten och säljaren. Hur säljaren använt produkten är helt avgörande för i vilket skick den är. Att bedömma användandet och säljaren är nyckeln till ett lyckat begagnat köp.

Om man parar det jag skrivit här ovan med det Stormen skriver så är man ganska väl rustad att ge sig ut i begagnat/demo djungeln och skaffa prylar som gör att man kan njuta av musiken.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:46:06  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Bra det som PAC skriver om temperaturen.
En tumregel är att 7 graders höjning av temperaturen halverar livslängden.

Så ut och leta efter beg-köp i de oisolerade stugorna utan öppen spis

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/24 :  09:55:27  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

quote:
Så ut och leta efter beg-köp i de oisolerade stugorna utan öppen spis


Det räcker att man hittar någon som inte spelat skiten ur prylarna, varit rädd om grejorna när de hanterats och haft dem uppställda på ett normalluftigt ställe så är slitaget försumbart.

Och som Mayro skrev, man slipper inspelningen.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/02/26 :  20:15:38  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
quote:
Du får begagnade hifi-produkter för en rejäl bit under nypriset. Bl.a för att det inte finns allt för många köpare annars är det lite skumt men man klagar ju inte när man ska handla. Att köpa nytt däremot är en extrem förlustaffär. Hi-Fi utrustning sjunker väldigt fort i värde. dels för att det kommer nya tekniker hela tiden och som sagt inte allt för många intressesenter. Vi har ett typiskt marknadsläge här (tillgången är högre än efterfrågan). Det här har inget med deffekter att göra men jag vill bara påpeka att du får bra mycket mer för pengarna om du köper begagnat. Som exempel köpte jag en reciver för närmare 14 tusen för några år sen. Skulle jag försöka sälja den skulle jag inte få hälften, här har vi tillgång efterfrågan syndromet. Tror inte jag skulle få 1/3 för den ens. Min gamla 717 DVD som kostade 10 papp för 7 år sen hittar man för 800 idag. Här har vi tekniksyndromet, man får helt enkelt bättre grejer för 2 papp i dagens läge.


Produkter med bra renomé sjunker mycket mindre i pris.

Produkter som ersätts av en nyare modell brukar falla lite mer än de skulle gjort annars.

Produkter med språngvis teknikutveckling faller mycket kraftigt. Surround-recievers kan jämföras med datorer, en high-end-dator som är 3 år gammal är inte speciellt hi-end längre, snarare är den mogen för loppis. Inom surround har det kommit nya format och fler är på ingång. Jag tycker prisfallet på din reciever verkar rimligt med hänsyn taget till den snabba teknikutvecklingen.

Vanliga högtalare har inte haft några direkt kraftiga tekniksprång under de senaste decennierna, utan snarare en jämn utveckling och konkurens-livslängden på en från början mycket bra högtalare kan därför vara lång. Snarast kan man säga om högtalare att genomsnittliga lägstanivån har blivit bättre inom varje prisklass.

Kolla upp säljaren. Det finns en tråd på off-topic om ebay och nätköp. Läs och begrunda. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58481

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000