HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 70-talsstereo - bra/dåliga?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/11/25 :  11:07:55  Show Profile Send Zombie a Private Message
Sitter och tittar ut över de vita hustaken och undrar varför 70-talshifi blivit populärt igen...kommer ihåg hur TIM och DIM och gud vet vad gjorde 70-tals transistorbestyckad och stenhårt motkopplad stereo mer eller mindre oanvändbar - MOSFET var det enda ljuset i tunneln.
Nu läser man artiklar och posts här-och-var, som prisar en hel del 70-talsgrejer, här fanns också en post där en person prisade en 70-talsstereo (Pioneer?) som musikalisk och inte överdrivet detaljerad...

Är dagens stereo/hifi för bra?
Ställer de så höga krav på källornas kvalitet att lyssningen blir plågsam? Döljer "gammal" stereo/hifi "rätt" saker?
Vad skall i så fall döljas och lyftas fram?
Hoppas på era synpunkter...
ha't

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2002/11/25 :  14:53:18  Show Profile Send jonny99 a Private Message
70 talet var ju en guldålder för tuners, de japanska tillverkarna gjorde en massa fina apparater, de bästa har väl knappast överträffats idag. Sen finns det ju klassiska skivspelare som Thorens 125, och sen har vi ju Sonab högtalarna. Inom "high end" så fanns det en massa häftiga produkter Hill Plasmatronic( en plasmahögtalare med heliumtank) Stax kondensatorpickup osv osv. Just förstärkare var väl det som inte var så bra på 70 talet, jag har svårt att tro att någon skulle vilja byta ut en modern förstärkare mot något från 70 talet. Om man vill ha en "musikalisk" stereo som döljer rätt saker så får man gå längre till baka i tiden, och tyvärr upp i pris, till Quad II eller nåt liknande.
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/25 :  14:58:03  Show Profile Send svensson a Private Message
Döljer rätt saker??
Dagens highend går inte att jämföra på samma dag som
70 talets sortiment tycker iaf jag!
Mina gamla Quad II var över måttan klena, men visst
charm fanns i överflöd.


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2002/11/25 :  15:07:32  Show Profile Send Zombie a Private Message
Ang. "dölja saker" tänkte jag på inlägg i den här tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5573
Att många tuners, skivspelare, rullbandspelare, högtalare etc var bra under 70-talet visste jag, men diskussionen gällde mer förstärkare...
mvh

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/11/25 :  22:59:46  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Zombie

Ang. "dölja saker" tänkte jag på inlägg i den här tråden: http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5573
Att många tuners, skivspelare, rullbandspelare, högtalare etc var bra under 70-talet visste jag, men diskussionen gällde mer förstärkare...
mvh




Hej Zombie

Om någon kastar en Treshold Stasis 400A efter dig så ta emot denna, den hankar sig hyggligt fram än idag. Audio Research modeller t ex SP3 låter fortfarande bra samt har ett bra andrahands värde, Accupchase, Haffler och Luxman gjorde även de en del hyggliga saker på 70- talet. Det fans väl inga cd ingångar då , alla lyssnade ju på vinyl.
Mvh
Kenth

Kenth
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:12:40  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Eftersom de gamla uvarna här på forumet envisas med att använda vinyl, borde väl 70-talets teknik vara alldeles förträfflig :-)

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:18:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
kjellen, det var dålig logik. Det finns en del bra drivverk från 70-talet som fortfarande går att använda. Men med pick-up och phonoförstärkare från 90-talet, tack.
Go to Top of Page

Per
cyklist, halvjapan, blivande maktfaktor

1218 Posts

Posted - 2002/11/26 :  13:20:54  Show Profile Send Per a Private Message
quote:
Originally posted by kjellen

Eftersom de gamla uvarna här på forumet envisas med att använda vinyl, borde väl 70-talets teknik vara alldeles förträfflig :-)



hörru, jag är ingen gammal uv. mer en yngre medelålders uggla. jag använder med fördel vinyl men jag vet egentligen inte varför. tror det finns många yngre som är vinylfrälsta oxå. dessutom är många av våra äldre kollegor synnerligen frälsta i digitalljud. kan vara deras åldriga leder som inte orkar med att byta sida var 25:te minut!

sayonara

Beethoven wrote music though he was deaf. He was so deaf he wrote loud music.
Go to Top of Page

Lars Håkansson
Starting Member

7 Posts

Posted - 2002/11/27 :  11:27:36  Show Profile Send Lars Håkansson a Private Message
Hej

Mina erfarenheter av 70-tals förstärkare ( de som låter sämst först)

Tandberg TR200
trevligt format, men låter vasst och beslöjat, hade
en men slutsteget brann, lagade, brann igen --> container

Sonab R 4000
( en står på landet tills bättre kan införskaffas, har ett verkligt orginellt utseende, låter inte bra)

Sonab R 700
låter förvånansvärt bra för sin älder, med tanke på kvasikomplementärt slutsteg, har en jättebra ton-balanskontroll, mitt
ex har dock krånglande radiodel, som jag förgäves försökt få lagad.
man säger att den krånglande ICkretsen (dubbel FET?) inte går att
uppbringa längre. Trevligt format, radiodelen har bra ljud (när den inte sprakar), men rätt dålig selektivitet och känslighet.

Sentec PA8

(låter rent, men orkade inte driva min OA16, har den till TVljud med snällare småhögtalare)

hembyggd 75 watts klass AB enl. RadioTelevision
lät mycket bra, men gick hela tiden sönder (antagligen för hög spännig på trafon. Gav upp och köpte Sentec istället.




Lars Håkansson
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/11/27 :  18:44:33  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Sonab R-7000, ja det var en helt ok receiver.
Förstärkare (transistor) från 70-talet är sällan bättre än idag. Oftast betydligt sämre. Inte bara p.g.a. åldrade lödningar och komponenter utan också p.g.a. för klena nätdelar och konstruktionsfilosofi. 60-talare kan ibland vara bättre faktiskt.
Rörförstärkare rockar dock lika fett eller fetare än idag.
Go to Top of Page

Mattepatte
Ej medlem längre

461 Posts

Posted - 2002/11/27 :  19:09:17  Show Profile Send Mattepatte a Private Message
Det som (ofta) var lika bra eller bättre förr var:
Kassettdäck, skivspelare, pickuper kort sagt allt som hade någon form av mekanik. Högtalare njaäe, möjligen gedignare lådor och det fanns vissa pärlor bland bredbandselementen, men där har det gått rejält framåt genom åren, speciellt vad gäller diskanter.
Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/12/15 :  15:55:13  Show Profile Send falukorv a Private Message
Jag håller med. Fast t.ex. många gamla Altec, JBL och Coral prylar är fortfarande bra men svindyra på beg. marknaden.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/12/15 :  16:26:33  Show Profile Send Timbre a Private Message

"Det fans väl inga cd ingångar då , alla lyssnade ju på vinyl."

Nä, men det fanns Aux-ingångar...
Eller tuneringångar och tapeingångar. Funkar lika bra.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000