HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hallå!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:54:59  Show Profile Send diffen a Private Message
Ja, jag börjar som de flesta. Hej jag heter Stefan -62:a bor strax utanför Örebro. Började intressera mig för hifi i början av -90 talet. Det intresset visade sig mest i att jag läste hifi& musik. Köpte också en Sansui 501 förstärkare, en vinylspelare som hette Q-deck, tror jag! och pioneer MarkII 737 kassetdäck. Hade aldrig haft så bra prylar. Byggde sedan på måfå ett par 45 l lådor med vifa10" basar och piezohorn, inget mellanregister här inte. Det lät ju kanon tyckte jag Ja, sedan rann allt ut i sanden. Det är först nu jag återupptagit detta intresse, iallafall försöker jag odla det samt läramig. Fick tips av en kompis att titta på hififorum å det tackar jag för. Nu spelar jag på HK970 förstärkare, Rotel RCD-951 och till en början ett par gamla Sonab D-series 6ohm 175w. Men blev ombedd att genast byta, fast jag tyckte det lät bra. Ja, bror min hade ett par nya Jamo E550 stod oinspelade hemma å samlade damm så det fick duga så länge, måste ju börja nånstans... Signalkablarna är grova men vet inte namnet, högtalarkablar 3.0 supra!! Så ligger det till, spännande att på nåt sätt börja om från början. Detta att få vara med här kommer säkert att bli lärorikt. Lyssnar mest på -70 tals rocken, Sabbath, Zeppelin osv... Hej svejs!!

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör

Amatören
100.000-klubben

1782 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:57:36  Show Profile Send Amatören a Private Message
Välkommen!

Alltid kul med nya "öron"

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/20 :  07:01:01  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vi är ett gäng som hållet till runt i Nerike
http://www.hififorum.nu/artiklar/klubbstugorna/Klubbstugorna.htm#Nerikes%20Audiofiler,%20NA

Det kanske kan vara nåt för dig ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/20 :  09:57:24  Show Profile Send diffen a Private Message
Tack grabbar! Ja, detta med klubbstuga kanske kan vara något.

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/20 :  16:55:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej Diffen är det aktiva högtalare? I annat fall, så är de under inga som helst förhållanden på några watt.Om de är aktiva så är det förstärkaren i dem som möjligen kan peta ur sig 175 watt men då behöver man helst veta under vilka förhållanden detta mätts upp.

Bara en liten hjälp för att klargöra hur det ligger till. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:19:52  Show Profile Send diffen a Private Message
Skrev fel, det är ju inga aktiva högtalare.. Men jag lärde mig iallafall något nytt.

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:38:55  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Vad trevligt.Passiva högtalare som man oftast talar om är under inga som helst förhållanden på några watt precis som jag skrev utan det som de som talar om detta menar är att man kan spela den effekten innan högtalaren väntas gå sönder.

Att säga att en passiv högtalare är på någon effekt är ungefär lika missvisande som om man skulle fråga hur många hästkrafter har bilen och få svaret "att den är blå".Mvh Kristofer
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/20 :  20:01:38  Show Profile Send diffen a Private Message
Ja, nog är det så Har nog aldrig ens sett ett par aktiva högtalare, vad jag vet. Är det vanligt med aktiva högtalare i hifi-sammanhang Mvh Stefan

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/20 :  22:48:23  Show Profile Send edison a Private Message
"Vad 'ligger' dom på?"
"Hur många watt 'är' dom på"

etc etc etc etc & etc

Så talar "folk i gemen" om högtalares "effekt", och har så gjort sen hedenhös - när dom egentligen menar:
"Vad 'tål' dom?"

Är väl allmänt känt av oss som huserar på ett hififorum...eller?
Borde väl inte förvåna om nån då råkar använda samma "talesätt" i sin första tråd (???)

(Att svaret inte är entydigt är givetvis en annan sak - siffran bakpå säger inte mer än att dom ju 'tål en viss effekt', under en bestämd premiss som sällan eller aldrig berättas...)


OCH:
Välkommen Diffen!!!
Du har väl nästlat in dej även på "lokalsidan", klubbstugan för "Nerike", förresten?

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/02/20 22:51:11
Go to Top of Page

Dreamsave
Klubbmästare, KAS

211 Posts

Posted - 2007/02/20 :  23:21:29  Show Profile Send Dreamsave a Private Message
Diffen, Vanligt skulle jag nog inte säga men visst finns det aktiva högtalare även i hifi-sammanhang.
Det finns till och med Rörbestyckade aktiva högtalare att tillgå.

se här bl.a.
http://www.audio01.com/eng/productTransistor.htm

f.ö. Välkommen hit Diffen.



KAS - Karlstad Audiofil Sällskap
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/21 :  07:25:55  Show Profile Send diffen a Private Message
Go´morron! Ja, jag ska sätta mig ikväll å kolla in klubbstugan/or

Fick lite hjälp med högt.placering igårkväll. Jag har haft panik för att vinkla ihop lådorna för mycket för att därigenom förlora bas, men det gjorde jag inte. En helt annan upplevelse och en annan ljudbild. Även fast jag bara har ett par Jamo 4ohm´s högtalare som "tål" 100w så låter det bättre än jag någonsin haft själv. Japp, nu är jag såld.....

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:27:59  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Du vet de facto inte ens säkert att de tål denna effekt det beror på många olika saker.Sedan att gemene man talar om hur mycket högtalare tål behöver väl inte betyda att man inte kan lära ut hur det egentligen ligger till eller? Sedan så välkomnar ju givetvis även jag Diffen till Hififorum.MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/02/21 16:54:42
Go to Top of Page

Revoxarn
Klubbmästare, Nerikes Audiofiler

806 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:42:25  Show Profile Send Revoxarn a Private Message
Välkommen in i gänget
MVH Revoxarn
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/21 :  17:51:44  Show Profile Send diffen a Private Message
Tack allihop. Mvh Stefan

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

dwain
Member

1240 Posts

Posted - 2007/02/21 :  19:32:02  Show Profile Send dwain a Private Message
Välkommen till världens bästa forum Kul att du har fastnat för denna hobby hoppas bara att du kan föra hifi-viruset vidare
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/02/22 :  01:56:38  Show Profile Send edison a Private Message
Ang lära ut rätt begrepp:
Givetvis Whiskyman!Håller med om det.
Men jag uppfattade (felaktigt) din ton som lite "smådryg" i onödan, typ som om det var helkonstigt till och med att en 'nybörjare' skrev så...inte värre än så!
Stod vid närmare läsning av startinlägget inte heller att Sonablådorna "var på" några watt, endast "Sonab D-series 6 ohm 175 watt"...

Nog om det, vi förstår varann allihop ändå.
Nu ska sovas.


SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2007/02/22 01:58:01
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/22 :  07:50:00  Show Profile Send diffen a Private Message
Morsning! Har ägnat en stund till att lyssna på Supertramp"crime of the century", och då särskilt på spår 2 Bloody well right...
Intressant detta med ljudbilden, fick ju lite tips härom kvällen att vinkla in högtalarna lite. Ljudet "lämnar högtalarna" och jag kan nu höra djup och fler detaljer än tidigare. Fick även tips om att ställa lite dämpning bakom lådorna, jag testade nu imorse provisoriskt med ett par tjocka soffdynor. Ljudet blev mer samlat men elpianot och keyboarden blir lite, eller ganska mycket, plottrigt. Ville bara dela med mig, alla ni har ju också börjat en gång. Jag kan förstå nu att det krävs tålamod.... Nä, nu måste jag fortsätta att flytta runt lådorna en stund igen. Spännande...

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

Hajfi
Member

531 Posts

Posted - 2007/02/22 :  08:42:26  Show Profile Send Hajfi a Private Message
Välkommen diffen!!!
Fortsätt du att flytta runt högtalarna lite, detta lär man sig mycket av.
Uppställningen av högtalarna tycker jag är A och O för att få till det.
Bra musiksmak har du också. Supertramp är aldrig fel!

Stereotypen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000