HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Låååånga högtalarkablar?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:02:51  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jag vet att det inte är helt optimalt, men om man behöver 10meter långa högtalarkablar, finns det någon speciellt lämpad i så fall?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:14:59  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
En del säger EKK - billigt och bra. Jag kör med närmaste radioaffärs 2,5 mm2 högtalarkabel. Jag tar den lite grövre för att minska förluster (resistans) i kabeln.
Go to Top of Page

B-200
fd. asimov66

4687 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:26:37  Show Profile Send B-200 a Private Message
jag säger supra 3.4/s skärmad kabel vid de avstånden.

.....Med reservation för subjektivitet och stavfel
Go to Top of Page

jaejin
Member

923 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:33:40  Show Profile Send jaejin a Private Message
Dr nope.

Jag skulle rekommendera dig att testa en kabel som inte kostar dig i princip någonting att köpa. jo 65kr för 25meter på claes ohlson.

Det är ringledare.

Denna kabel stoppar du i anläggningen och låter den sitta där i ett par veckor av spelande och först då utvärderar du den.
Den låter inte så bra till att börja men det inge dyr kabel heller innan den är inspelad.

Det vore kul att höra vad du tycker om den.

Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:40:35  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Jag vet att det inte är helt optimalt..

Hur vet du det?

quote:
..men om man behöver 10meter långa högtalarkablar, finns det någon speciellt lämpad i så fall?


Ja(!), välj en kabel med lite större tvärsnitt för låg resistans (kanske 4x2.5mm^2 eller mer) och gärna rund med 4ledare som du korskopplar för lägsta induktans.

Då är den är speciellt lämpad för lite längre längder som 10m tex.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/19 :  13:11:28  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
martin: Långa ledare är väl aldrig optimalt? ;-)

Skall kolla lite på de olika alternativen ni angett. EKK skall ju vara bra, annars skärmad om jag märker att det plockas upp några störningar.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/19 :  14:21:13  Show Profile Send marens a Private Message
Jag menar att det finns ju många anledningar til att det kan vara bättre med långa högtalarkablar tex om man skulle behöva långa signalkablar som skapar brum annars. Eller om man får lite resistans i serie med högtalarna så att de drivs mera strömmässigt och får lägre distorsion eller om högtalarna är anpassade för lite resistans för att få rätt frekvensrespons.

Man kanske har stereon och skivspelaren längre ifrån högtalarna och därmed minskar mikrofoni/återkoppling.

10m är ju inte så farligt långt iofs så länge kablarna är av lämplig dimension. Skärmning är onödigt med tanke på de låga impedanser vi pratar om. Det blir inte störsningskänsligt. Det är snarare stora strömmar i kablarna som stör annat man kan behöva tänka på men det är inte heller något som helst problem normalt om man inte har någon typ av extremt känslig utrustning i närheten.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/19 :  14:30:16  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Det har du rätt i, har inte tänkt på det. Just nu har jag skivspelaren i hörnet precis bakom en av högtalarna med porten bakåt (och parkettgolv samt spikar hela vägen från högtalare ner till stativ och golv och hifi-rack med spikar som fötter där också. Koppla på bara!). Nu spelar kanske inte det någon roll med tanke på våglängden på bastoner, men det kanske faktiskt blir bättre att flytta undan sakerna från högtalarna..... Har inte tänkt på det, annat än att långa kablar inte känts så attraktivt.
Undrar om man skall sluta lite tidigare idag och åka hem och prova. Hum hum.... :-D

edit:
Ang. att driva ström eller spänning til högtalarna får man kanske vara lite försiktig. Antar att det sitter en spole som ingångskomponent i filtret (utan att veta något överhuvudtaget), driver man dem med ström då så plockar du effektivt bort den polen ur filtret. Har själv gjort det felet att man gör ett 3-poligt filter, driver det fel och vips hade man bara 2-poligt filter kvar utan att man visste om det. Antar personligen att högtalarkonstrukrörer utgår från att det är en spänning in (med rimlig impedans) och designar delningsfiltren efter det.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/02/19 14:34:43
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2007/02/19 :  14:48:52  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag har en polare som har ett par låånga AQ med den där batterigrejjen på som han ska sälja, vet inte vilken modell(en av de dyrare) är du intresserad så kan jag höra med honom. Han har fått många intressenter som dock backat när de fått reda på hur långa de är. Har för mig att de är tio eller tolv meter, osäker. Vill du att jag hör efter med honom?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/02/20 :  21:46:41  Show Profile Send G.M a Private Message
Ta och köp lite EKK och några banankontakter och smäll i hop ett par egna högtalarkablar. Kommer bli hur bra som helst.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/24 :  22:55:35  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
För första gången kan jag säga att jag verkligen hört skillnad på kablar och kablar. Attack och krispighet i diskanten har försvunnit men då jämför vi Conductor audience 3m kabel med 20:-/m hemmabioenkel tunn sak som jag gissar var närmre 20m :-) Känns inte rätt mot övrig utrustning så blir till att fixa något bättre.
Flyttade också bort mina vinylskivor från vardagsrummet, mao 2st 80X50X60 (gissar jag) Ikea ivar skåp som stod på varandra i ett hörn har plockats ut från rummet. Kan meddela att basen inte blev bättre av det. Upptäckte också att det är väldigt lätt att höra om en högtalare är kopplad 180grader ur fas. Man får helt enkelt leta efter sångaren någon annanstans, för inte är han där han borde vara ;-) Väldigt skum ljudbild. Skoj att man faktiskt märker att man kopplat fel genom att lyssna, var övertygad om att jag fått rätt polaritet.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:16:31  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Funderade på att prova den där EKK-prylen. Finns 5G2.5 och 4G1.5. Gissar att man kanske skall köra på 5G2.5? 4G1.5 hälften så dyr, men den dyra kostar ju inte så mycket i sammanhanget heller. Skall man ta ut ledarna ur höljet och försöka fläta dem, eller bara köra som de är? Tycker att de verkar lite stumma, enkel-kardel i dem om jag inte såg fel?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:22:28  Show Profile Send marens a Private Message
Man behöver inte ta ur dem och fläta, det är fö ett terapijobb att bita i utan att välta möbler och vaser hemma. Tänk även på att terminera dem iom att de är så svåra att skruva fast så att de sitter och inte glappar.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:26:21  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, köper nog banankontakter på Jula (4 stycken för 24:-, bra pris för en smålänning) och löder fast dem. Tror inte att det funkar att skruva. För det behövs väl inte några dumma RC-filter att dämpa någon högfrekvent resonans som jag läste någon gjort på någon kabel av okänd sort?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/02/27 :  16:41:20  Show Profile Send marens a Private Message
Dr.Nope: Konjugatlänk behövs inte. Den ser till att förstärkaren ser en resistiv last mot väldigt höga frekvenser så att den inte riskerar att självsvänga. Har man en bra förstärkare behövs det oftast inte.

Löda banankontakterna måste man nog för att det ska vara någon poäng med dem ja.
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/03/01 :  16:13:57  Show Profile Send G.M a Private Message
Ta och köp 4G1.5 eller 4G2.5 och tvinna i hop 2 av kardelerna tillsammans, tex brun och svart till + och gul/grön och blå till - löd på bananer och kanske dra över lite krympslang om det behövs.

Man behöver inte skala och tvinna hela kabeln om man inte vill, vill man det så kan man använda en skruvdragare eller dyl.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/02 :  09:26:21  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har inte hittat 4G2.5? Finns det (bara sett 5G2.5)? Tänkte forma de två kardelerna som en gaffel och skruva fast dem direkt i högtalare och slutsteg, funkar nog fint det. Sparar man ju lite pengar där också :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/03/02 :  17:23:22  Show Profile Send G.M a Private Message
Jodå det finns 4G2,5. Fast det är nog ovanligt att butiker som Claes i sjön, Biltema, Jula etc säljer den, hör med din lokala elektriker så kan han säkert hjälpa dig. Forma som gaffel fungerar alla tiders det också.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/08 :  17:39:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Köpte 20m eter EKKJ 4G2.5+2.5 Någon som vet om det är dessa man "skall" ha innan jag öppnar förpackningen? Eller vad det är, för jag är inte så hemma på dessa beteckningar.

Kan passa på attt fråga om det är någon speciell anledning att köra med enkel kardel istället för flerkaderlig ljudmässigt? Tankar om det?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/03/08 17:40:35
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/03/08 :  21:33:18  Show Profile Send G.M a Private Message
Javisst kan du använda den kabeln om du vill, nackdelen är väll att den är klumpigare än EKK. Enkardelig kabel brukar påstås kunna erga mellan kardelerna i själva kabeln och på så vis försämra kabelns prestanda. Jag tycker att det borde ta ganska lång tid innan en försämring skulle kunna skönjas.

Mvh// Matte.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/09 :  08:58:04  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Då skall jag koppla in den ikväll om jag hinner. Men jo, den verkar rätt styv, hoppas att det går att få den att ligga någorlunda rätt i alla fall....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:04:10  Show Profile Send Vox a Private Message
quote:
EKKJ 4G2.5+2.5


Jag har använt EKKJ 4G2.5 och det är en "manlig" kabel. Dock får du vara försiktig med kopparskärmen så du inte sticker/skär dig då den blir vass i ändarna.

Kabeln spelar mycket bra för pengarna, men kom ihåg att den behöver spela in ett par dagar innan den kommer till sin rätt.

Edit: Mina var endast 2.5 meter långa


"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - Vox on 2007/03/09 09:10:45
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/03/09 :  09:29:43  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, den är ju en aning kraftigare än min nuvarande kabel :-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

G.M
Member

183 Posts

Posted - 2007/03/09 :  14:50:03  Show Profile Send G.M a Private Message
quote:
Kabeln spelar mycket bra för pengarna, men kom ihåg att den behöver spela in ett par dagar innan den kommer till sin rätt.






G.M, sådana här inlägg är ganska onödiga....., respektera andras åsikter, så kommer dina också att respekteras.

PGJ

Edited by - PG Jeppsson on 2007/03/09 15:50:23
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/03/09 :  15:18:19  Show Profile Send Vox a Private Message
G.M

Mår du inte bra eller?



"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/03/09 :  15:49:52  Show Profile Send marens a Private Message
Hallå och hej igen. Orsaken till att använda enkardeliga högtalarkablar är att man slipper transversalhopp. Alltså elektroner som hoppar mellan ledarna på ett olinnjärt sätt och skapar svag distorsion. Inget allvarligt, men man kan ju alltid ta det säkra före det osäkra när man ändå håller på och trixar med kablar.

Tror inte kablarna spelas in utan det är nog lyssnaren som spelas in av kablarna kanske. Ljudmässigt kan jag inte tänka mig att det händer ett skit. Det sker ju inga materialmässiga förändringar på en 4G2.5 EKK bara för att man skickar lite små vackra toner genom den.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000