HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Låna kapacitansmätare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:28:16  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Hej, finns det någon snäll forummedlem som skulle kunna tänka sig att låna ut en kapacitansmätare (i umeå).

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:15:53  Show Profile Send f95toli a Private Message
Du kanske bör tala om vilket mätområde det rör sig om.
De flesta enklare multimetrar med kapacitansmätningsfuktion är begränsade till ett par mikrofarad och även dyrare modeller har ofta en gräns på 20 uF (eller nått i den stilen).

Riktiga LCR-meters klarar mer men de är både dyra och rätt ovanliga.


Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:36:32  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
även dyrare modeller har ofta en gräns på 20 uF

Vad i hela?! Har du varit och rotat bland mina prylar, det är ju precis gränsen på min multimeter...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/18 :  22:43:03  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Jag ska bygga ett riaa steg och behöver matcha kondensatorer, i storleksordningen nF
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/02/18 :  23:21:13  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Tja jag har ju clio'n. Är iofs inte helt säker på hur bra repeterbarheten är på den
nivån men det går väl att kolla. Hör av dig.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/18 :  23:24:39  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Perfekt. Jag hör av mig när jag fått hem komponenterna.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/02/19 :  08:25:40  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Provade alldeles nyss och tyvärr så hamnar man utanför mätområdet på så små värden

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/19 :  09:12:07  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kanske kan vara värt o investera i en sådan här
LCR

LCR meter från Conrad 399:-

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/19 :  09:57:08  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Har sett att man kan bygga egna med säkerhet ner till 1%, men nu är det ju inte det jag ska bygga.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/19 :  10:24:57  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
undra om man kan knåpa ihop en krets som kan jämföra två kondensatorer, utan att mäta dem dvs.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:10:04  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Är det verkligen nödvändigt att matcha dom för det ändamålet

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:25:55  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
annars får man ju inte samma frekvenskurva vänster och höger i riaa filtret, och enl. mina simuleringar så får det inte skilja mycket på kondensatorerna.
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:49:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Jaha, då fick man lära sig nått nytt idag också

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  11:51:18  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tycker det låter en smlua underligt. Du kan ju köpa kondensatorer som är specade +5% och bättre än så tror jag inte du kan mäta med en LCR-meter om det verkligen är enstaka nF det rör sig om)max upplösning brukav väl vara just 1 nF).
Tänk också på att 5% av 1 nF är 50 pF vilket är så lågt att du nog måste börjad fundera på strökapacitanse på kretskortets ledningsbanor/kablar etc om det verkligen är så känsligt.
Jag tror du bör fundera en gång till över din kretslösning om matchning på den nivån är nödvändigt.

Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:10:57  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Ska jag kolla upp, men jag tror att man normalt får lägre strökapacitanser än detta. Men som sagt jag ska kolla upp det lite mer.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:27:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om jag minns ratt sa ar strokapacitansen for vanlig PCB nagot i stil med 5 pF/cm^2, sa antagligen blir det mindre an sa nar jag tanker efter.
Dock har de flesta signalkablar en kapacitans pa runt 100 pF/m sa det kan ju ocka borja paverka.

Det enda enkla satt jag kan komma pa att mathca kondensatorer i nF storlek ar att bygga en enkel resonanskrets med lamplig spole, det ger dig inte exakt varde pa kondensatorn men du kan ju jamfora kondensatorer med varandra genom att komtrollera resonansfrekvensen pa kretsen.
Du behover dock ett oscilloskop och en en funktionsgenerator for denna matning.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:31:31  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
jo något sådant hade jag tänkt mig också, kanske i stil med denna
http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/~rice/lc/
Men det enda ställe som är viktigt är just feedback kretsen kring opampen, och då blir det inte stora ytor och därmed väldigt låg strökapacitans. Utanför den är det inte så viktigt, då duger det gott med 10% komponenter.
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/19 :  15:48:39  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Om jag inte minns fel så är det väl så en pickup är designad, dvs att den ska belastas med 100pf genom att ha kabeln 1m lång? Det var något sådant iaf.
Go to Top of Page

Fisksmisk ola
Member

1763 Posts

Posted - 2007/02/20 :  09:29:16  Show Profile  Visit Fisksmisk ola's Homepage Send Fisksmisk ola a Private Message
Elfa har polyprop-kondensatorer med +-1% toleranser, borde väl vara såpass lite att du slipper matcha?

Euroline - T-Amp - DIY
Go to Top of Page

Bynne
Member

156 Posts

Posted - 2007/02/20 :  10:40:49  Show Profile  Visit Bynne's Homepage Send Bynne a Private Message
Dahlberg tipsade mig om dessa igår, och jag tror inte man matchar bättre än 1% ändå, så sådana får det bli.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000