HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 dämpa kring 100hz, hur?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:15:21  Show Profile Send kvistarn a Private Message
har mätt lite i rummet o kommit fram till att jag har en rejäl topp kring 100hz ungefär, samt en stor dipp kring 65hz, finns det några tabeller eller liknande man kan kolla i för att se vad som behövs göras?

Edited by - kvistarn on 2007/02/20 21:22:42

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:22:24  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, jag har hittat en intressant sida om detta:
http://www.mhsoft.nl/Helmholtzabsorber.asp
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  18:08:23  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Kvistarn,

Har du möjlighet att lägga upp mätningarna på rummet kan det hjälpa till när man skall hjälpa! Har du en peak är det nog en smalbandig absorbent du behöver, typ helmholtz... bor du i betongbunker är du nog hjälpt av mer brendbandig absorbent, typ panelabsorbent. Eventuellt (troligt) är det så att den peak du ser vid 150 har att göra med en lägre frekvens, jämnt delbar med 150. 75 hz eller 50 hz eller nått tredje... Detta är varför det är så svårt att råda kring akustikbehandling!


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:19:03  Show Profile Send kvistarn a Private Message



den första hade jag visst subben igång så den är väl inte så intressant men tog med den ändå, den andra är med endast 2 kanal, får visst rätta mig själv också, peaken låg visst vid 100hz, fick inte till det med triggersignalen igår men nu funkade det bra, så detta bör stämma hyggligt... att det dalar vid högre frekvens är väl mickens fel tror jag.
väggarna består av timmer med tretex utanpå, golvet är trägolv furu tror jag, innertaket är även det av tretex...
takhöjd ca 220, rummet ca 4.9mx4.7m
det ser ju ut att vara vid 25, 50, 100, 200hz som det peakar... ungefär

Edited by - kvistarn on 2007/02/18 21:46:29
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:29:57  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
På den nedersta mätningen skulle man kunna skönja ett möster i 32, 64 och 98 hz.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:44:43  Show Profile Send kvistarn a Private Message
haha ja men fråga är vad som kan snygga till det lite?

Edited by - kvistarn on 2007/02/18 21:45:33
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:59:04  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Helmholtz vid 32 eller 64 hz.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:59:24  Show Profile Send ljud a Private Message
Varitune 4 eller 6 borde hjälpa, dessa absorberar ju i första hand smalbandigt, men det är ju pucklarna man stör sig på mest. Har själv EN V4 i ett rum som är 28 Kvm och jag märkte en ganska stor skillnad när den kom in. Ett par stycken till skulle ju inte vara fel, men alla hemma är inte lika intersserade av helmholtzlådor osh dess resultat som jag.

Kanske inte har med saken att göra, men vad händer vid 4khz på dina mätningar? Ser ut som nåt annat hemma hos dig suger mycket i diskanten.

Edited by - ljud on 2007/02/18 22:00:28
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/02/20 :  17:40:47  Show Profile Send kvistarn a Private Message
ok, men ska man inte stämma ev en helmholtz efter en topp i frekvenserna?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/20 :  21:42:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Alla dina peakar hänger ihop. En V4:a alt V6:a kommer nog kunna fixa dina problem.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/02/21 :  10:44:30  Show Profile Send -AG- a Private Message
Kanske lite OT (hoppas det är ok?)... är Tombstone freeware? Vilken mic (<500kr) passar bra att använda?

EDIT: Har redan hittat svaret. Så glöm min första fråga, http://www.speech.kth.se/smptool/

Edited by - -AG- on 2007/02/21 10:49:16
Go to Top of Page

Tomas
Member

1037 Posts

Posted - 2007/02/21 :  18:14:19  Show Profile Send Tomas a Private Message
Hej!

Jag har 2 svanå som jag använde när jag i min tidigare lägenhet hade rätt så exakt samma basproblem. Du kan få köpa dem för en hyfsad peng!


MVH Tomas

Konst är sånt man inte kan, för sånt man kan är ju ingen konst.
Teknikansvarig www.Brewhouse.se

Hemma:http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=37317
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/21 :  23:29:55  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
kvistarn skrev det är nog Micens fel angående dalande kurva vid de högre frek.
Levande skriver/undrar vika spesar har micken??

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/21 :  23:36:40  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
ljud/
quote:
Kanske inte har med saken att göra, men vad händer vid 4khz på dina mätningar? Ser ut som nåt annat hemma hos dig suger mycket i diskanten.


Det kan ju också vara så att det reflexteras mycket vid de lägre frek och därav ser det ut som diskanten sjunker, inte vet jag men jag vill nog se mickens specar först

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/22 :  17:12:55  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Det kan ju också vara så att det reflexteras mycket vid de lägre frek och därav ser det ut som diskanten sjunker, inte vet jag men jag vill nog se mickens specar först
Visst, det kanske är micken. Men jag vet från mätningar i mitt rum, som har betongväggar, att så där mycket "jämn" resonans, över hela registret, ända upp till 4 k knappast är trolig.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000