HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Markytans temperatur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:56:17  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Gräva ned en tank på 3-5 kubik, då behöver du ju inte borra, dynamit är lösningen!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  12:18:38  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Borrandet var just bara för att göra en koll på temperaturen där nere.
Grävmaskin finns att tillgå om projektet fortskrider :-)

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:30:44  Show Profile Send Lovan a Private Message
Är det inte enklare att bara installera en vanlig värmeväxlare? Eller tar jag förgivet att alla av dom är gjorda för att kyla ner också?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  16:34:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Är det inte enklare att bara installera en vanlig värmeväxlare?

Hur menar du då?

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:09:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
quote:
Gräva ned en tank på 3-5 kubik å sedan driva runt vattnet/vätskan till en växlare inomhus.
Gratis aircond, mao.'

Jsg tror du missar ett par saker. Jag kan ha fel men jag tror att en stor del av kostnaden för vattenburen kyla är just energikostnaden för pumpen som driver vätskan runt i systemet samt fläkten; jag tror därför att det inte alls är självklart att kostnaden är lägre än för mer konventionalla lösningar (särskilt med tanke på att initialkostnaden är rätt hög i det här fallet.

Tänk också på att du behöver en lösning för att hantera kondens, jag jobbade en sommar i ett rätt litet lab med vattenburen luftkonditionering där kondensvattnet gick rättt ned i en hink (det var en snabbinstallation); under högsommaren så blev det ett par-tre hinkar per dag så man var tvungen att passa den om man ville undvika vatten på golvet.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:16:34  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hmm! En cirkulationpump typ Grundfos som sitter i dom flesta vattenburna vämesystem idag har normalt en effekt på 30-50W.
Kondensvattnet är bara att leda ut genom väggen.
Fläkten torde inte dra mer än MAX 50W.
Vari ser du den stora driftskostnaden på detta?
Jag har räknat på detta och kommit fram till att om man använder systemet dygnet runt i tre månader (sommarmånaderna) så blir det MAX totalförbrukning av el ca:200kw/h, mao ca:50öre per dygn.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:26:57  Show Profile Send Lovan a Private Message
Reeltoreel: Jag var lite otydlig. Jag menade en "vanlig" luftburen värmeväxlare som är poppis att installera nuförtiden.

Du måste räkna med att vattenburna värmesystem inte behöver pumpa vattnet upp från den höjden(som du grävt ner tanken). Enklast är ju att installera pumpen i tanken. Trist om det blir nåt fel bara.
Risken finns ju att du måste ha en tryckventil så det inte blir över/undertryck i tanken. Isolera slangar/rören. Medel i vattnet så det inte blir alger i det et.c. Det är inte så bara i mina ögon
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:29:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Att det skulle fungera är jag ganska säker på men däremot undrar jag om vattnet på returen hinner kylas innan det ska användas igen. Med andra ord är jag ganska säker på att tempen i tanken kommer att öka sakta.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:30:53  Show Profile Send Peg a Private Message
reeltoreel: Kolla in det är forumet om "frikyla" där borde du kunna få tips på fläktkonvektorer och cirk pumpar mm:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=43.0

Det går att kombinera kyla med mark/bergvärme tex om det är intressant.

Det jag funderar på är om ytan på tanken räcker för att kyla ner vattnet när du har värmt upp det eller om du kommer få en lokal uppvärmning av jorden runt omkring. En standard markvärmeslinga på några hundra meter kan nog vara bättre och behöver nog inte vara så dyrt eftersom du har traktorn.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:50:27  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har som sagt forskat i detta en bra tag, just det här med att tempen i tanken kommer att sakta öka som Johan påpekar är väl det som jag har mest huvudbry för.
MEN jag har haft kontakter kring detta med kunningt folk på området som menar att marktemeraturen ca:3 meter ned är som kallast i början på Juli
Jo Jag tyckte också det verkade lite knas, ända till jag fick förklaring på det, förklaringen är för lång för mig att skriva här, och jag är heller inte säker på om det är en bra idè att kopiera det.

Peq: Jag har kollat lite på det forumet, och även fått lite ideèr därifrån.

Angående Johans fundering om succesiv uppvärmning av tanken, så kanske det vore bättre med fler små tankar än en stor?
Slinga kan man ju lägga, men tanken på att gräva upp den just nyanlaggda gräsmattan ger mig kalla kårar med tanke på vad det kostade.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  17:53:04  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Jag menade en "vanlig" luftburen värmeväxlare som är poppis att installera nuförtiden

Jag tror du menar en luft/luft värmepump ???(som även är en airconditioner)
Värmeväxlare är någonting helt annat.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/16 :  18:14:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
En större tanke är bättre iomed att du får in mer vatten för samma kontaktyta.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/16 :  18:15:48  Show Profile Send Lovan a Private Message
Ja självklart menar jag en värmepump. En värmeväxlare räcker inte långt
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  19:53:09  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
En större tanke är bättre iomed att du får in mer vatten för samma kontaktyta

Jag ska precis i denna minut ringa en kompis som är geolog samt matematiker

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/16 :  20:35:08  Show Profile Send Lovan a Private Message
Han kommer säga att du ska göra ett klot,cylinder,kub,rätblock(bäst till sämst).
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  20:53:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Förmodligen
Nädå! Han är rätt så normal

Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/17 :  00:31:13  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Alltså, det måste väl vara så att du vill ha maximal yta per volym, alltså makximal kylning av vattnet? Då är ju något långt tunt bra.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:19:34  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:

En större tanke är bättre iomed att du får in mer vatten för samma kontaktyta.

Du menar väl tvärtom?

Ju större kontakt-yta du har per volymenhet desto snabbare kyler du vattnet. Det funkar enligt samma princip som en aluminium-kylelement på ett slutsteg. En stor kvadratisk tank blir bara en värme-ackumulator.
Nej, helst en lång slinga slang eller rör över ett så stort område som möjligt.

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:39:58  Show Profile Send Lovan a Private Message
Jo jag missförstod hur han tänkte från början
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/21 :  09:51:58  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Nu tror jag att jag fått ett vettigt svar på min fråga.
Mellan 2-4 meters djup i marken håller det ungefär vad årsmedeltemperaturen är på orten.
Dvs i mitt fall ca: 4,5 - 5 grader.
Perfekt!

Det kommer att grävas ned en tank på 3-5 kubik, att lägga slinga är uteslutet i mitt fall.
Detta är bara ett experiment än så länge, så att gräva upp den nyss anlaggda gräsmattan tilltalar mig inte speciellt mycket i dagsläget :-)

Go to Top of Page

jerico
Member

1304 Posts

Posted - 2007/02/21 :  11:30:55  Show Profile Send jerico a Private Message
Glöm nu inte bilder när du håller på...

Samt den som frun INTE vill att den ska publiseras... Minen på henne när den stora grävaren börjar göra hål för en tank.

Mitt system

Mera SVAVEL till folket!
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari?
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2007/02/21 :  23:53:54  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Kuliga ideer mot värmen på sommaren lycka till.
Jag kom just på att jag i sommras öppnade dörren till det kalla trapphuset och ställde en stor fläckt där som blåste in den kalla luften och det funkade ganska bra men jordkylning är nog några snäpp bättre

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2007/02/22 :  00:26:52  Show Profile Send EAR a Private Message
Precis som Johan B skriver så värms en tank sakta upp eller lite fortare beroende på differansen mellan de bägge gränslägena(Kyla - värme)Här i stan (Ystad) var det många som ägde hyreshus som installerade grundvatten värme.(Som har något liknande egenskaper med samma temp året om)
Vi pratar inte några kubik utan mängders mängder av kubik.
Det slutade med att de fick en ändring av grundvattentempen så en del fick koppla ifrån sina pumpar då effekten uteblev.
Mao så är en slinga mycket mer effektiv för det du vill åstakomma.
En kul ide förrestenom den går att genomföra.
Hur är dina tankar i övrigt hur det skall fungera inne i huset
Jag tycker din ide är mycket intressant
Här nere ligger tempen på 2 meters djup på 7 grader förövrigt

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2007/02/22 00:28:42
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/22 :  07:17:22  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hela idèn går som sagt ut på att försöka sänka inomhustemperaturen någon grad inne i huset under dom varmaste dagarna.
Från tanken(som då är nedgrävd)drar man rör, en "från" och en "till" ledning med frånledningen i botten(kallast där) och tilledningen i toppen.
Rören dras sedan in till en växlare (typ vanlig kylare på en bil) med en fläkt bakom som sätter fart på den kalla luften.
Jag har testat vanligt kranvatten (ca:+8 grader) genom en gammal inomhusdel till en riktig airconditioner och det funkar tillfredställande i ett litet rum.
Större kylare behövs dock tror jag.
Orkar den bara sänka temperaturen inomhus med ett par tre grader är mycket vunnet.
25 grader är fasen så mycket behagligare än 28 grader, så jag kräver inte det omöjliga här.
Jag har även funderingar på att montera det hela i garaget och dra lufttrumma in till vardagsrummet, men det får bli det som är enklast till att börja med.
Hoppas ni förstår ungefär hur jag tänkt mig detta.

/reel

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000