HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Markytans temperatur
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  14:01:30  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Här finns det nog svar

Jag har sökt i evigheter utan att finna svar på detta.
Jag skulle vilja veta vilken temperatur jordytan har vid ett djup på 2-4 meter.
Detta verkar omöjligt att få svar på

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:47:50  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
+6°

Nej vet det inte, men tror det är omkring så, jag skall ställa frågan vidare till min brossan, så kanske man kan få lite valuta för all den utbildning han har fått på detta området. He he he.

ReelToReel, vart i sverige är det aktuelt och vilka typ av mark prater vi om?

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:51:17  Show Profile Send Vox a Private Message
Temperaturen under jordytan (2-4 meter) har och göra med var i världen du befinner dig.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:25:29  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Bergvärmeborrare i din region borde ha någon slags koll?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:45:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Se där ja! Visst väl att det skulle komma svar här
Vilket forum

Platsen är geografiskt sett 6-8 mil norr om Vänern.

Bergvärmeborrare har jag frågat flera stycken och dom har inte en aning, och varför skulle dom igentligen bry sig? Dom rör sig ju på helt andra djup och i berg dessutom.
Inte heller dom som lägger ytjordvärme har en susning eftersom dom rör sig över 2 meters djup (enl, uppgift)
Skulle temeraturen ligga på runt 6-8 grader sommartid(om det nu har betydelse) är det perfekt
Hör gärna med din bror Rip, skulle vara dig hemskt tacksam för ett precist svar.

/reel

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:52:55  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Han har semester i denna vecka, dom har "vinterferie" i danmark i denne uge nemlig, men han kolle troligen sin mail i kväll.... om han är hemma.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:53:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Tack Rip!

Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:55:01  Show Profile Send Peg a Private Message
Vad ska du hitta på för skoj då ?

Kyla class A eller öl kanske ? :-)
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:56:59  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Han har läst mail nu, han håller på att ta reda på det.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  16:59:08  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Suveränt!

Peq: säg det du :-) Kanske värdens största ölkyl :-)))

Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:08:23  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Fråga till min bror:

Hvad er temperaturen mellem 2 og 4 meter nede?

Har det betydelse hvilken type jord/sten/ler vi snakker om?

Har det betydelse hvor i verden man er? Kiruna, Malmö eller Rom?

Svar:

Du skal nok søge på noget m jordvarme etc. Jeg vil tro der skulle være ca 4-10 c her omkring- jeg tror aldrig bundvandet i vores store søer og dybe (25 m+) Furre og Esrum kommer under 4c

I Rom er det nok varmere da man har hydroternmal aktivitet :-) der er altså en forbindelse til undergrundens heatflow. men der er nok også en klima effekt. jeg kan jo se at mit jord køleskab svinger mellem 4 og 13c. mellem sommer og vinter og det er ca 1 m

Kontakt SGU (http://www.sgu.se/)

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:09:27  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Jag borrade för bergvärme i höstas och fick siffran 6 grader nämnd - men jag vet inte vilket djup som åsyftades, en släkting har jordvärme och den är väl inte nergrävd speciellt långt ner 4-8 grader har jag för mig att det rör sig om i det fallet. Men som sagt mina uppgifter är ju långt ifrån toksäkra...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:09:43  Show Profile Send Peg a Private Message
haha ok :)
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:21:11  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:

Du skal nok søge på noget m jordvarme etc.

Det är det jag har gjort utan att få ett vettigt svar tyvärr

Men det ser ju lovande ut hittils iaf.
Jag inbillar mig att under tjälnivå så är tempen ganska konstant eftersom inte köld eller värme orkar tränga ned så djupt, men jag kan ju ha fel och har det säkert också
Det är en rätt stor grej att dra igång detta med min idè så jag måste på ett eller annat sätt få reda på värdet rätt så exakt.

Hur borrar man enklast ett 2 meter djupt hål i marken?
Jordborrar brukar man endast komma ned max 1,5 meter med.

Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2007/02/15 :  18:18:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Bygga dig en jordkula?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:56:29  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Ring till SGU i morgon, min bror siger att dom skall kunna svara dig.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:57:27  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
I stellet för att bora, bank ett rör ner med en mätre i spetsan.

Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:22:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja jag kommer nog på något!
Tack för hjälpen iaf grabbar!
Skulle någon dyka på något så får ni gärna meddela mig :-)

Go to Top of Page

Nykmark
Member

379 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:45:40  Show Profile Send Nykmark a Private Message
Skulle du få lust att berätta vad du håller på med får du gärna meddela oss!

Det är du som avgör om din anläggning låter bra!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:49:21  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Skulle du få lust att berätta vad du håller på med får du gärna meddela oss!

Går detta projekt i hamn så lär du få veta det
Konstigt att ingen tänkt på detta förut

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  20:50:33  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Eller också så är det inte så konstigt, för det kanske inte fungerar

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/15 :  21:03:47  Show Profile Send Lovan a Private Message
värmeväxlare i marken för att värma på vintern och kyla på sommaren?
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:01:03  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Halvt rätt Lovan

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/02/15 :  22:16:07  Show Profile Send f95toli a Private Message
Finns det inte en variant på jordvärme där en lång slang begravs i marken bara någon/några meter ned (ovanför frostdjupet)? Tror det kallas ytjordvärme.

Är det kanske något sådant du har i tankarna?
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2007/02/16 :  05:52:03  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Kvarnstensgruvan i Lugnås har +7 grader, och det är precis i gränsen mellan granit och bland-stens-berg. Ca 10-15m under åsryggen på berget.
Mitt under sommarens värmebölja utanför Mariestad...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/16 :  07:18:12  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Det är alltså kyla jag är ute efter.
Har testat med +8-gradigt kranvatten genom en kylare med fläkt bakom å det kyler på duktigt nog för att få en behaglig temperatur inne, så håller sig tempen i marken runt där så är det bara att köra på.
Gräva ned en tank på 3-5 kubik å sedan driva runt vattnet/vätskan till en växlare inomhus.
Gratis aircond, mao.'
Så då vet ni vad jag är ute efter

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000