HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NY Anläggning 7' -> 10' (max ), vad?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:40:58  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
...tittade runt och läste lite intryck på minhembio.com bl.a, där var det några som lyssnat en del på dels Yamaha, Denon och Harman Kardon, så vi bestämde oss för:

Tada....

Totem dreamcatcher (4900:-) med Harman Kardon HK 3380 (3190:-)och HD-970 (3190:-), budgeten sprack lite, men va sjutton...no pain , no gain...

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

snaggvovve
Member

114 Posts

Posted - 2007/02/18 :  18:29:02  Show Profile Send snaggvovve a Private Message
Märkligt att ingen rekommenderar Engelholm Audio's högtatlare Mino för 5000:-
Jag lyssnade på den vid senaste Arkenmässan i Gbg och den lät väldigt fint för de pengarna...
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:02:31  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Mino ser intressanta ut, problemet kan kanske vara att de inte passar jättebra i en bokhylla med *väldigt* begränsat med luft bakom....eller?

Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:27:57  Show Profile Send huzze a Private Message
Nu är jag själv inne på att byta till ett par Totem (Hawk eller Forest) från mina Audiovector (K3 Super), men jag kan ändå inte låta bli att föreslå Audiovector K1. Placeras också med fördel i bokylla. Testade i senaste Bild & Ljud Hemma tillsammans med en handfull burkar under 5'.

Lyssna & lycka till

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/02/18 :  19:39:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hej Thomas_Ö,

Jag hade faktiskt Mino i min Mio-bokhylla Ellen under en tid där jag då använde Mino i en hemmabiosetup!

Ljudbilen var helt OK i sid- och höjdled men blev något lidande i djupled. Basen var OK men något fetare än vad Mino kan prestera vid riktigt placering.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2007/02/18 :  20:04:16  Show Profile Send ljud a Private Message
quote:
Rekomenderade en väninna en sådan här. Hon är mycket nöjd, blir pengar över till tårta oxå!

http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=33&menu=1

Jag har faktiskt detta system i barnens rum, fast utan dvd. Det låter faktiskt riktigt bra, homogent utan några konstgheter. Jämförde högtalarna med mina Dynaudio Focus 140 förra veckan och blev förvånad över att det inte var större skillnad mellan de två.

Kanske säger mer om mina Dynaudio än om Yamaha-burkarna...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/19 :  19:20:18  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Att så gott som alla rekommenderar den som inte vill lägga så mycket pengar att köpa begagnat är ju ett problen i sig tycker jag. Det här pga att det ställer ju helt andra krav på dig som köpare beträffande kunskap om det du skall köpa.

Det här medför ju att det är klart smidigare att köpa nytt inte minst eftersom du för en garantitid samt ofta öppet köp så att risken för förhastade val är klart mindre. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/20 :  10:43:24  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Tjabba igen, tack ALLA för goda råd, och Jörgen, det blev Totem i lönn + H/K,

Han fick grejerna av sin fru imorse, verkade helnöjd...jag ska dit ikväll med lite "hembrännt" så han får nåt att lyssna på, tror inte han köpt några skivor på säkert 10 år!

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:15:09  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Man blir ju litet nervös när ens tips och förslag så konkret omsätts i praktiken.

Hoppas verkligen att det blir bra för honom...

/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/20 :  12:43:51  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
jodå, det tror jag säkert, tycker dina utvärderingar och genomgång av en hel "hög" med högtalare kändes seriösa, och ditt ljudideal borde passa honom riktigt bra, - bredd och inte för vasst/ljust men ändå detaljrikt och engegerande..... är det inte så man säger på hifi-floskel-toppen

Go to Top of Page

Thomas_Ö
Member

391 Posts

Posted - 2007/02/21 :  10:01:36  Show Profile Send Thomas_Ö a Private Message
Ja jädrar, vad bra det lät, helt klart överraskande bra, speciellt med tanke på att högtalarna inte var optimalt uppställda, både för lågt och för tätt. Hela familjen var helnöjda och överraskade av ljudet från de förhållandevis små Totem:arna, undrar verkligen om det finns högtalare som ger mer välljud i förhållande till storleken? tveksamt va?

Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/21 :  10:13:01  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Kul! Väldigt kul

När det gäller välljud per kubikcentimeter är Totem Dreamcatcher svårslagana. I synnerhet om högtalarna ska stå nära bakväggen.

Dessutom behöver Dreamcatcher lite inspelning för att blomma ut ordentligt...

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/21 10:14:45
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000