Author |
Topic |
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2007/02/18 : 16:40:58
|
...tittade runt och läste lite intryck på minhembio.com bl.a, där var det några som lyssnat en del på dels Yamaha, Denon och Harman Kardon, så vi bestämde oss för:
Tada....
Totem dreamcatcher (4900:-) med Harman Kardon HK 3380 (3190:-)och HD-970 (3190:-), budgeten sprack lite, men va sjutton...no pain , no gain... |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
snaggvovve
Member
114 Posts |
Posted - 2007/02/18 : 18:29:02
|
Märkligt att ingen rekommenderar Engelholm Audio's högtatlare Mino för 5000:- Jag lyssnade på den vid senaste Arkenmässan i Gbg och den lät väldigt fint för de pengarna... |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2007/02/18 : 19:02:31
|
Mino ser intressanta ut, problemet kan kanske vara att de inte passar jättebra i en bokhylla med *väldigt* begränsat med luft bakom....eller? |
Original A8T -> Naqref's Dark Serpentine -> ShengYa SV-233 -> EKK -> Audiovector Mi3 Super + en SB duet |
|
|
huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben
10180 Posts |
|
EngelholmAudio
Member
8209 Posts |
Posted - 2007/02/18 : 19:39:20
|
Hej Thomas_Ö,
Jag hade faktiskt Mino i min Mio-bokhylla Ellen under en tid där jag då använde Mino i en hemmabiosetup!
Ljudbilen var helt OK i sid- och höjdled men blev något lidande i djupled. Basen var OK men något fetare än vad Mino kan prestera vid riktigt placering.
|
Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge). Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter. Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
|
|
|
ljud
Member
687 Posts |
Posted - 2007/02/18 : 20:04:16
|
quote: Rekomenderade en väninna en sådan här. Hon är mycket nöjd, blir pengar över till tårta oxå!
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=33&menu=1
Jag har faktiskt detta system i barnens rum, fast utan dvd. Det låter faktiskt riktigt bra, homogent utan några konstgheter. Jämförde högtalarna med mina Dynaudio Focus 140 förra veckan och blev förvånad över att det inte var större skillnad mellan de två.
Kanske säger mer om mina Dynaudio än om Yamaha-burkarna... |
|
|
whiskyman
Member
3896 Posts |
Posted - 2007/02/19 : 19:20:18
|
Att så gott som alla rekommenderar den som inte vill lägga så mycket pengar att köpa begagnat är ju ett problen i sig tycker jag. Det här pga att det ställer ju helt andra krav på dig som köpare beträffande kunskap om det du skall köpa.
Det här medför ju att det är klart smidigare att köpa nytt inte minst eftersom du för en garantitid samt ofta öppet köp så att risken för förhastade val är klart mindre. Mvh Kristofer |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 10:43:24
|
Tjabba igen, tack ALLA för goda råd, och Jörgen, det blev Totem i lönn + H/K,
Han fick grejerna av sin fru imorse, verkade helnöjd...jag ska dit ikväll med lite "hembrännt" så han får nåt att lyssna på, tror inte han köpt några skivor på säkert 10 år! |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 11:15:09
|
Man blir ju litet nervös när ens tips och förslag så konkret omsätts i praktiken.
Hoppas verkligen att det blir bra för honom...
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2007/02/20 : 12:43:51
|
jodå, det tror jag säkert, tycker dina utvärderingar och genomgång av en hel "hög" med högtalare kändes seriösa, och ditt ljudideal borde passa honom riktigt bra, - bredd och inte för vasst/ljust men ändå detaljrikt och engegerande..... är det inte så man säger på hifi-floskel-toppen |
|
|
Thomas_Ö
Member
391 Posts |
Posted - 2007/02/21 : 10:01:36
|
Ja jädrar, vad bra det lät, helt klart överraskande bra, speciellt med tanke på att högtalarna inte var optimalt uppställda, både för lågt och för tätt. Hela familjen var helnöjda och överraskade av ljudet från de förhållandevis små Totem:arna, undrar verkligen om det finns högtalare som ger mer välljud i förhållande till storleken? tveksamt va? |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/02/21 : 10:13:01
|
Kul! Väldigt kul
När det gäller välljud per kubikcentimeter är Totem Dreamcatcher svårslagana. I synnerhet om högtalarna ska stå nära bakväggen.
Dessutom behöver Dreamcatcher lite inspelning för att blomma ut ordentligt...
/Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
Edited by - Jörgen_G on 2007/02/21 10:14:45 |
|
|
Topic |
|