| Author |
Topic  |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 21:38:47
|
Hej! Jag har ett tag funderat på hur ni här på forumet väljer er utrustning, hur ni går till väga om ni skall köpa produkten x. Det har varit en diskussion kring olika butiker men det intressanta enligt min mening är ju produkterna - inte handlarna.
Säg att ni har en budget vilken som helst. Betalningsmedel är inte intressanta i detta sammanhang.
Ni kollar marknaden hör efter med andra som köpt eller lyssnat på produkten. Kanske ni företar en resa i trakten för att provlyssna. Till slut står ni där med ett antal hifiprodukter som verkar intressanta. Nu kommer det intressanta. Hur avgör ni vilken produkt som är bäst?
Jag utgår från att vi hifientusiaster är kräsna och inte impulsköper. Mao att det finns ett stort engagemang i hifiköpet.
Om ni har några fasta kriterier för att skilja ut den bästa produkten vore jag intresserad av vilka? Om det fanns några skulle det ju underlätta betydligt ur ren konsumentsynpunkt.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
|
|
Siffernisse
Member

276 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 22:01:00
|
quote: Originally posted by brumel
Hej! Jag har ett tag funderat på hur ni här på forumet väljer er utrustning, hur ni går till väga om ni skall köpa produkten x. Det har varit en diskussion kring olika butiker men det intressanta enligt min mening är ju produkterna - inte handlarna.
Säg att ni har en budget vilken som helst. Betalningsmedel är inte intressanta i detta sammanhang.
Ni kollar marknaden hör efter med andra som köpt eller lyssnat på produkten. Kanske ni företar en resa i trakten för att provlyssna. Till slut står ni där med ett antal hifiprodukter som verkar intressanta. Nu kommer det intressanta. Hur avgör ni vilken produkt som är bäst?
Jag utgår från att vi hifientusiaster är kräsna och inte impulsköper. Mao att det finns ett stort engagemang i hifiköpet.
Om ni har några fasta kriterier för att skilja ut den bästa produkten vore jag intresserad av vilka? Om det fanns några skulle det ju underlätta betydligt ur ren konsumentsynpunkt.
mvh Johan
Kör med rena A/B jämförelser, ofta tune-dem metoden, som gör det lättare att höra om det blir bättre. Det kan ju vara väldigt svårt att avgöra om en produkt verkligen låter bättre, eller om den bara låter anorlunda!.
Tun-dem metoden är en metod som oftast används av välutbildade LINN-försäljare. (Eftersom Linn oftast säljs, efter jämförelse mot andra märken). Har själv använt denna metod för att bygga upp min anläggning.
mvh siffernisse
|
 |
|
|
linkan
Mångalen...!?

545 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 22:01:48
|
Om jag hittat ett antal produkter som jag tycker låter bra i affären och ligger i rätt prisgrupp så lånar jag alltid hem och lyssnar, gärna mer än en produkt åt gången så att man kan göra en direkt jämförselse. Denna process kan ju ta sin lilla tid men det är värt det i slutändan. Förstärkare jagade jag i dryga 3 månader innan jag blev nöjd.
|
Linkan
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 22:03:32
|
Tune Dem metoden såklart
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
sladd
Member

3028 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 22:27:13
|
man lyssnar förstås. Är man i en Linnbutik så används kanske en tunad dem. Annars så lyssnar man fram skillnaden på vanligt sätt.
Eller så kan man alltid göra som de konsumentinriktade bladen, Råd Rön eller "konsumenttest" i Expressens helgbilaga: Köp vilken som helst, det är ingen skillnad. |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
 |
|
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 23:11:26
|
Kan någon förklara vad Tun Dem-metoden är och hur den går till? Jag tror att jag fått det berättat en gång men glömt.
Själv F/E-lyssnar jag och mäter men inte bara personligen. Det är alltid många som lyssnat och kunninga personer som mätt på dom prylar jag köper.
Kriteriet är att dom inte ska ge någon hörbar färgning. Med högtalare blir det svårare att testa själv på detta sätt och då tar jag högtalare som konstruerats med detta som hjälpmedel samt som låter bra vid egen lyssning.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 23:21:20
|
sen att vissa linnhandlare har lite tvivelaktiga försäljningsmetorer är ju en annan sak. Bla det billiga tricket att slå på en låt via en tex sony cd för 3-4 tusen, när låten är klar frågar handlaren således om man kunde återberätta texten som musikern sjöng,
nä naturligtvis inte, inte alltid så lätt efter att ha hört en låt en gång. Sen byter man då till linn cdn och handlaren säger då, få se nu om du kan säga vad texten handlar om när du hört låten via linn. och vips, visst kan man det för då sitter man ju bara och lyssnar på texten för att inte verka helt ouppmärksam. Billiga trix helt enkelt som nästan dumförklarar kunden, trist tycker jag. (skillnaden borde ju vara uppenbar ändå mellan spelarna utan dessa trix)
Sen till huvudinlägget, blir man engagerad och tycker det är kul att lyssna via vissa grejer så är de ju bra. tror inte man ska analysera sönder det hela även om det är lätt hänt ibland. Och som sagt lyssna i hemmiljö.
h micke |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 23:41:56
|
Knivig fråga. Klart man lyssnar... miltals går man mellan butikerna och testar kombinationer.... Problemet tycker jag är att man inte kan prova de kombinationer man kanske skulle vilja. Ena butiken har en högtalare som verkar lovande, en annan CD spelaren man fastnat för o s v. Problemet blir ju att få hem allt och i lugn och ro lyssna in sig på om det är rätt köp... Man byter länk efter länk och hela tiden hoppas man väl på att ett under ska ske, att allt faller på plats och man kan lämna hififorum, hifitidningar och butikerna därhän... för att bara njuta musiken! Men det kommer ju aldrig att hända, troligen för att man är en äkta hifi-fetichist.
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
bubbas
Member

57 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 23:45:33
|
Jag följer tyvärr inte alltid regelboken. Dvs lyssnar noga, lånar hem flera olika produkter och sedan beslutar.
Tvärtom jag har impulsköpt även (för mig) dyra komponenter. Kan bli överentusiastisk och slå till direkt när jag hör något bra. Oftast har det gått bra men några rejäla missar har jag gjort.
Kanske mognar jag som människa någon gång och gör sansade hifibeslut. 60+, kanske. |
 |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 23:57:10
|
Härligt med impulsköp! Att bara våga köpa något efter butikslyssning tycker jag är cool... Köpte ett par VR3 på impuls, helt galet, men jag föll pladask. Och jag har inte ångrat mig, även om jag har en del annat också.
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 02:16:14
|
Hehe! Undras hur många det är som racar olika apparater mot varandra. Jag har erfanernhet av linnhandlarnas sätt. Visst jag är en linnie. Men om man utesluter säljaren. Tar hem x antal apparater och lyssnar blint på ett stycke idiotmusik. (för att man inte ska tänka på själva låten) En i mitt tycke utslagsgivande metod (men svår).Det där med att lyssna hos butiken A. Lät skitbra! Och sen butiken B. Super! Allt låter bra. Ungefär som HF. Ingenting blir sågat. Allt bjuder på en tillfredställande välupplöst.. Grrr.
Nej nu är det sussa som gäller.
gäsp/johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 02:19:02
|
Visst köper man ofta med hjärtat (i halsgropen). Men ibland hör man ngt som låter så rätt, så kul. Det är oftast omedelbart, och blir sen bättre. Som löööve liksom. Inte ska man väl behöva sitta och koncentrera sig på om det är bra eller inte? |
 |
|
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 08:23:57
|
För några år sedan behövde jag ett nytt slutsteg och började låna hem ett antal olika varianter. Butikerna var förvånandsvärt tålmodiga med detta, en eloge till Sontec och Best Sound som lånade flest & villigast. När de väl var hemma (vanligtvis över helgen) så satte jag mig ner och körde igenom ett antal urvalde CD´s. Det gick ganska lätt att höra skillnaderna och sen var det bara att välja den man tyckte bäst om. Nä, så lätt var det kanske inte att välja och inte gick så fort heller. När allt var färdigt så blev det inte något av testade slutsteg! utan ett helt annat. Varför? ja det är en lång historia så den tar vi vid något annat tillfälle.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/11/25 : 23:09:11
|
quote: Originally posted by micke76
sen att vissa linnhandlare har lite tvivelaktiga försäljningsmetorer är ju en annan sak. Bla det billiga tricket att slå på en låt via en tex sony cd för 3-4 tusen, när låten är klar frågar handlaren således om man kunde återberätta texten som musikern sjöng,
nä naturligtvis inte, inte alltid så lätt efter att ha hört en låt en gång. Sen byter man då till linn cdn och handlaren säger då, få se nu om du kan säga vad texten handlar om när du hört låten via linn. och vips, visst kan man det för då sitter man ju bara och lyssnar på texten för att inte verka helt ouppmärksam. Billiga trix helt enkelt som nästan dumförklarar kunden, trist tycker jag. (skillnaden borde ju vara uppenbar ändå mellan spelarna utan dessa trix)
Sen till huvudinlägget, blir man engagerad och tycker det är kul att lyssna via vissa grejer så är de ju bra. tror inte man ska analysera sönder det hela även om det är lätt hänt ibland. Och som sagt lyssna i hemmiljö.
h micke
Hej Micke!
Ditt exempel med cd-spelarna är ett klockrent Linn knep, annars kan man ju också sätta ljudförsämrande kondensatorer på märkeskonkurentens varor. Ett tips om man skall handla hos Linn handlarna är att alltid låna hem sakerna samt att själv koppla in dessa. Obs detta gäller inte bara Linn handlare, jag vet inte heller om alla Linn Handlare fuskar. Mvh Kenth
   |
 |
|
|
Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 11:04:16
|
Jag följer långt ifrån regelboken. I början på 90talet lyssnade jag på en tidig Electrocompaniet AW 250 slutsteg. Jag blev förälskad i både ljud, utseende & maffighet. En dag ska jag ha......tänkte jag... Dagen blev i våras då jag köpte den senaste versionen AW 250 R och för mig blev det klockrent. Likadant köpte jag på vinst och förlust ett par B&W 802 S3. Lika nöjd! Alltså, mitt okonventionella tillvägagångsätt är förmodligen inget att rekommendera - men jag är mycket lycklig med mina grejer. Och det är ju det som gäller. Tur kanske? |
Artphotography |
 |
|
|
Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 13:50:08
|
Har väl gjort både impulsköp och mer övervägda diton, och har hittills inte blivit missnöjd.
En sak som försvårar hemlåning av flera produkter samtidigt är att vissa butiker kräver att man betalar grejorna, alltså någon form av öppet köp. Som de sa i en butik: " Ja om du mot förmodan inte blir nöjd, så kan vi ju ta tillbaka den..." när jag frågade om hemlån.
Ponera att man tänker testa ett antal stativare i 15kkr klassen, blir en väldans massa pengar att ligga ute med. Om man ens har så mycket på kontot då man är student. Det svåra är också om butiken i fråga är den enda i närheten som har ett visst märke.
Att lyssna kritiskt i butik är i bland väldigt svårt, om t.ex allting är ihopkopplat med en "multiväxel" med tiotals meter med skosnören till kablar och man tydligt hör att några appatrater är felkopplade, då börjar man tappa sugen!
|
Edited by - Anton on 2002/11/26 13:52:00 |
 |
|
|
micke76
Member

454 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 15:08:44
|
försäljare av lite dyrare grejer borde faktiskt ställa upp med den servicen att man får låna hem för utvärdering. hitta nån annan istället tycker jag.
För att återknyta till linn knepen så har jag ingen aning om det där med att hänga på kondensatorer för att försämra ljudet på konkurrentens prylar, hoppas att det inte förekommer, borde ju vara kriminellt |
 |
|
|
Brosk
Member

426 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:46:42
|
Fördelen med att välja med hjärtat är ju att man lättare kan acceptera hur den låter.... |
 |
|
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 18:52:07
|
quote: Originally posted by brumel
Hej!
Nu kommer det intressanta. Hur avgör ni vilken produkt som är bäst?
Jag utgår från att vi hifientusiaster är kräsna och inte impulsköper. Mao att det finns ett stort engagemang i hifiköpet. mvh Johan
Nu går jag väl emot alla er på detta forum, men jag lånar hem och lyssnar det som jag tycker låter bäst köper jag. En massa olika metoder vill jag inte veta av, trivs JAG med ljudet köper jag
Men impulsköp är annars en kul grej jag använder mig av ibland (har väl blivit fel 1 av 3ggr, men det är det värt) jag menar köp/beställ och väntan på att komma hem och testa är ju obeskrivlig!!! |
 |
|
|
mva
Fd HiFI Spirit. Fd. Jorden

159 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 19:39:37
|
Jag köpte mitt nya system ohört. Jag har länge varit förälskad i spelglädjen hos Naim men så finns det rum för finlir (läs high end) och drömmar.
Vet inte i vilken hifiaffär jag tappade mina öron när jag hörde Martin Logan högtalare (elektrostat) för första gången men det ska jag ha nån gång. Nån gång inträffade i september då jag köpte SL3 sedan flöt det på som en bäck om våren. Öhört är väl att ta i är sedan många år kund hos Kent (Hifi Art) det förtroende jag har för honom är värt sin vikt i guld. Pakade upp mina pinaler igår Simaudio Moon Cd-Nova, Pre-amp P3 & slutsteg W3. En recension kommer om en dryg månad. Greetings |
Världen har musik för dom som lyssnar! |
 |
|
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 20:08:38
|
Många går säkert i upptrampade fotspår precis som jag själv. Det finns ju folk som bara har ägt ett bilmärke under hela sitt vuxenliv. Märken som man blivit nöjd med håller man sig till och detta vet tillverkarna. Fånga upp nytillkomna hifientusiaster med en liten stativhögtalare eller en överkomlig integrerad förstärkare. Förr eller senare är uppgraderingsdansen igång. Jag har sett det hos mig själv och jag har sett det hos andra... |
 |
|
|
lars
Member

461 Posts |
Posted - 2002/11/26 : 21:22:20
|
Kan någon förklara vad Tun Dem-metoden är och hur den går till? Jag vet inte heller vad det är.
|
 |
|
|
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 00:39:38
|
"Tune dem" är när du lyssnar på en en bit musik och tillexempel försöker följa exempelvis en bas slinga den apparat som du har lättast att följa med i är bäst. du kan även försöka sjunga med det viktiga är hur tydlig musiken är det som kan vara lurigt är att när man hört ett stycke en gång så är det lättare att memorera men då tar man bara ett annat stycke och tar apparaterna i omvänd följd. mycket kortfttad förklaring men ändå.
Mikael |
www.selleri.de
|
 |
|
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/27 : 00:46:49
|
quote: Originally posted by Majjen03
quote: Originally posted by micke76
h micke
Hej Micke!
Ditt exempel med cd-spelarna är ett klockrent Linn knep, annars kan man ju också sätta ljudförsämrande kondensatorer på märkeskonkurentens varor. Ett tips om man skall handla hos Linn handlarna är att alltid låna hem sakerna samt att själv koppla in dessa. Obs detta gäller inte bara Linn handlare, jag vet inte heller om alla Linn Handlare fuskar. Mvh Kenth

Nej, det där låter lite skumt. Sätta in ljudförsämrande komponenter i konkurrenters apparater. Oftast ber dom en komma med sina gamla grejor så får man go head to head. Byter man in dom sen så förefaller det idiotiskt att försämra ljudet efter testen som är förövrigt är snabb. Om någon lånar apparater från en annan handlare som dom vet är kassa är det ju helt onödigt att testa för den delen. Förutfattade meningar är bara förnamnet.
mvh Johan |
Hifiarkeologen |
 |
|
| |
Topic  |
|