HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Luxman.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:39:05  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Hittade den här siten och blev så sugen på en luxman. http://www.hifi-studio.de/hifi-klassiker/luxman.htm
Dom är ju sååå vackra.

Vet dessvärre inget om dem. Kännetecken för ljudet, osv? Är det någon modell man bör undvika?

Vänligen
Cyrus

edit:glömde klistra in länken

Edited by - Cyrus on 2007/02/14 11:49:23

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:40:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Dom nya modellerna är nog okända för dom flesta i Swedala

Editerat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/02/14 15:15:09
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/14 :  12:33:53  Show Profile Send fripps a Private Message
Äger Luxman M-03 och C-03 och har haft dessa sedan slutet av 80-talet (använder dom dock inte nu). Kännetecken för M-03 är att steget har rejält med muskler.

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/02/14 :  15:07:23  Show Profile Send Cyrus a Private Message
fripps: Hur skulle du vilja karaktisera ljudet

Vänligen
Cyrus
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/14 :  15:23:37  Show Profile Send fripps a Private Message
Cyrus: Har funderat mycket på det. Kan man säga lite typiskt japanskt (80-tal) men med muskler som går åt det amerikanska hållet. Det har ingen high-end upplösning, varken i bas, mellanregister eller diskant. Den övre delen tycker jag är lite ljus och aningen hård. Har kört det med Mirage M5 samt Accustat Spectra 1100 (elektrostathybrid från tidigt 90-tal), det funkade inte alls med Mirage men funkade väldigt bra med Accustat (impedansen sjunker ner mot 1 ohm). Basen är inte speciellt sofistikerad utan dundrar fram informationen.

Vet inte om detta var speciellt upplysande, är ganska dålig på att förklara hur saker låter

MVH

Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/02/14 :  21:01:06  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Jag är inte heller så bra på att beskriva ljud men vi tackar för informationen

Vänligen
Andreas
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:02:08  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Ingen som har någon mer info om äldre Luxman?
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/16 :  11:17:49  Show Profile Send svejk a Private Message
Hade 76-82 en Luxman 1500 reciver mycket välbyggd lät fantastiskt vad jag minns. Sålde den till en kompis funkade utmärkt långt in på 90-talet. Köpte istället en skit Yamaha som rasande ett flertal gånger. Min mest korkade "uppgradering"


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/02/16 :  12:52:50  Show Profile Send Lech a Private Message
Jag hade ett tag ett Luxman slutsteg M 05 som var intressant.
Hur mycket kräm som helst. Det var kanske inte en konsumentprodukt precis ,men viss saknad ändå.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2007/02/16 13:15:40
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/02/17 :  19:24:17  Show Profile Send NewMount a Private Message
Har ett M-03-slutsteg från 1992. Jag håller inte med skribenten ovan om att det låter ljust och hårt. Diskanten är ganska snäll och hyfsat högupplöst. Jag har förvisso ett Linn-försteg (Kolektor) i stället för Luxman. Ljudet kan närmast beskrivas som varmt, som man förväntar sig av Luxman. Röster låter väldigt naturliga och tydliga i ljudbilden, kan inte klaga på mellanregistret. Den har en tendens att preferera övre mellanbas och den allmänna baskaraktären skulle jag kalla för "mullig" snarare än distinkt. Å andra sidan använder jag detta monstersteg till extremt lättdrivna högtalare (Klipschorn med 104 dB känslighet). Enligt effektindikatorerna på det vackra steget lämnar det ytterst sällan mer än en hundradels watt till högtalarna. Då måste man dra på ordentligt. Det är möjligt att M-03 kan låta lite annorlunda med trögdrivna högtalare (?). M-03 har volympotentiometrar för ingångssignalen vilka jag använder för att minska bruset från försteget (höja signal-to-noise genom att tvinga ut en högre signal från försteget). Överlag tycker jag M-03 är en trevlig bekantskap. Det enda jag eventuellt kan klaga på är den för min smak något för mulliga basen. En vacker dag skall jag uppgradera till ett Accuphase-steg.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo
Go to Top of Page

fripps
Member

652 Posts

Posted - 2007/02/18 :  11:18:13  Show Profile Send fripps a Private Message
NewMount: Tror jag kan vara lite miljöskadad, sist jag kopplade in M-03 så var det istället för mitt Grendel. Dom spelar i olika divisioner och jag uppfattade nog M-03 ljudet som ljust och hårt i förhållande till Grendel (kanske lite oförtjänt kritik). Har lite svårt med de detaljerade minnesbilderna, sist M-03 var en ordinarie spelare i min uppsättning var för cirka 10 år sedan, då tillsammans med Von Schweikert VR-3. Dessa högtalare är ganska avrullade i toppen, vilket kan vara en anledning till att jag nog inte reflekterat över hårdheten tidigare. Hur som helst är det ett bra begagnatköp, funderar själv på att köpa ett till så att man kan köra dom monokopplade.

Mitt var precis inne på service och killen som gjorde servicen var imponerad av konstruktionen

//Fredrik

Advantage S1 -> Transparent Plus -> Bladelius Idun -> Transparent Plus -> Bladelius Grendel med kondensatorbank -> Transparent Plus -> Burmester B50

Medlem i ASO

Edited by - fripps on 2007/02/18 11:18:30
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2007/02/18 :  13:10:40  Show Profile Send geldis a Private Message
Jag har hört M-03 samt C-03 med AE1 MK3. De högtalarna ligger på 81-82 db och min uppfattning är att det lät precis som fripps beskriver. Lite ljust och hårt men kraftfullt, inte minst i basen.
Kanske elektroniken behöver extra nogrann matchning för att "blomma" ut med värme och finess?
mvh

geldis
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2007/02/18 :  14:09:51  Show Profile Send x2000 a Private Message
Hej!

Är det någon som vet vad man kan få en Luxman 525 servad/lagad i Stockholm?
Behöver förmodligen byta volympot.

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:41:22  Show Profile Send NewMount a Private Message
fripps: Mina Klipschorn kan nog vara lite avrullade i toppen, vilket kan göra att eventuell hårdhet inte hörs i mitt system. Jag har även haft ett ADCOM GFA-585 som i sig var lite avrullat i toppen, så jag har inte upplevt någon hårdhet alls i mitt system. Det skulle vara intressant att prova med något annat steg. Jag är dock allergisk mot vass diskant, det tröttnar jag fort på. Accuphase och McIntosh sägs passa Klipschorn bra (vad gäller transistorförstärkare). Jag har tidigare haft en Accuphase integrererad (E-203 från ca 1980), som passade ganska bra.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2007/02/18 15:42:26
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2007/02/19 :  12:00:43  Show Profile Send Cyrus a Private Message
Tackar för svaren

Vänligen
Cyrus
Go to Top of Page

d.ma
Member

233 Posts

Posted - 2007/02/21 :  19:38:59  Show Profile  Visit d.ma's Homepage Send d.ma a Private Message
NYHET!!! änteligen har Luxman kört igång ny hemsida för sina produkter
http://www.luxmanelectronics.com/
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000