HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musical Fidelity A3.2?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/13 :  15:25:17  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Någon som har intryck av MF 3.2 för och slutsteg? Jämfört med amplifixen? Tycker att försteget ser trevligt ut, men vet inget om det och har ingen aning om hur bra slutsteget kan funka med mina Dynaudio 1.3SE. Någon som provat RIAA-steget som sitter i? Amplifixen har ju om inte annat mycket snyggare fjärrkontroll.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/14 :  09:19:22  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Ingen som kan ge lite feedback?
Någon som har lite input om specarna då?
Amplifix: 2*115W, 32A peak ström, 120 000uF avkoppling, 900VA "custom made" nätdel
Slutsteg MF: 2*130W, 70A peak ström, 4*6800uF avkoppling per kanal, totalt 54000uF, förmodar 600W nätdel (max power consumption).

Det känns lite som om MF har möjlighet till bättre attack i anslagen pga mer ström ut (gissar att det är dubbla slewrate på MF? Eller drar man förhastade slutsatser nu?), men nätdel och avkoppling är ju mindre, spelar det någon roll? MF är dessutom dual mono-kopplat, det är inte amplifixen. Eller borde man leta upp kraftigare slutsteg till dynorna? 3-400W och massor av hundra ampere?
Och jo, jag vet. Specarna säger inget om hur det låter, men borde kunna ge någon liten fingervisning kanske?

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/02/14 :  11:57:09  Show Profile Send Apinator a Private Message
Jag har erfarenhet av MF A3.2 integrerad förstärkare och då framförallt i kombination med Dynaudio Contour 1.4 och det funkade mycket bra tillsammans. Saknar faktiskt idag MF grejorna och ska så snart min ekonomi tillåter gå tillbaks till MF. Gillar det mycket dynamiska ljudet de har.

MVH Dan

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/14 :  13:18:19  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Upplever du att basen är lite svampig med MF och dynaudio? Bra attack i anslag? Gissar att för/slutsteg kanske blir ändå bättre än integrerad. Du har inte lite jämförelse med ljudbilden, bredd/djup? Påträngande diskant? (tycker att alla dynaudio modeller utom mina hemma har påträngande diskant och lite ljust ljud, väldigt konstigt faktiskt)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Apinator
Member

311 Posts

Posted - 2007/02/14 :  19:12:16  Show Profile Send Apinator a Private Message
Nej jag upplever faktiskt snarare att det var en av de mer rappa alternativen tillsammans med Dynaudio som jag har hört. Tycker själv att Dynaudio och MF har synkat bra i de anläggningar jag hört dom tillsammans. Jag tycker faktiskt att de saker du räknar upp är just MFs styrkor som t.ex transientförmåga och mycket trovärdig ljudbild. Har inte alls upplevt problem med påträngande diskant med den anläggninge jag hade då. Jag tror att Mf kommer att låta bra mycket bättre än din nuvarande Amplifix. Dock så är jag inte särdeles förtjust i just den förstärkaren så ta det med en nypa salt om du gillar den.

MVH DAn

"Vägarna till toppen av berget är många, men väl där är utsikten densamma" Kinesiskt ordspråk.
"Stativhögtalarfetischist"
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/14 :  19:26:29  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Tackar apinator, hoppas att jag kan komma åt att lyssna själv nu, låter definitivt väldigt intressant med MF med andra ord.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Tabulk
Starting Member

7 Posts

Posted - 2007/02/14 :  21:37:34  Show Profile Send Tabulk a Private Message
Har haft en Amplifix av tidigt datum, snr 052.och den var fin i mellanregistyer och diskant men tunn i basen..brände dock högra kanalen..paralellkopplade högtalarna 4+5 ohm vilket resulterade i dryga 2 vet inte om det var orsaken dock,ska nu testa en Cambridge 840A istället....lyssnat på högtalare med Focalelement.

Tjo Tabulk
Go to Top of Page

kent_n
Member

234 Posts

Posted - 2007/02/18 :  07:16:22  Show Profile Send kent_n a Private Message
Hej, jag har haft MF 3,2 integrerade tillsamans med Dynaudio Countor 3.4.Drev dessa högtalare lätt, mkt välljudande. Tycker att MF gav ett mkt varmt fin ljudbild, behaglig att lyssna på.

Upplevde byggkvalieten mkt hög, enda nackdelen var väl att fjärrkontrollens volym gick i för stora steg, blev ofta lite för högt eller lite för lågt.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/21 :  13:57:52  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Slog till på A3.2CR för och slutsteg. Vet inte om jag tycker att det är någon skillnad, första intrycket hemma så lät de väldigt lika, kanske mer bas i amplifixen. Igår satte jag dock på stereon och slölyssnade lite samt ångrade åter igen mitt köp. Tog tag i dammsugaren och städade lite med musiken på i bakgrunden. Efter det satte jag mig ner och det var hemskt vilken krispig diskant det var. Ett ljud jag inte tänkt på tidigare som var så klart och klingande på en låt jag hört kanske 100ggr, lite som när man krossar istappar/glas. Blev sittande en halvtimme och lyssnade trots oro över sambons åsikt (hade lovat hjälpa till med att städa). Tänker inte koppla in Amplifixen igen på ett tag för att jämföra, men just nu inbillar jag mig att det är en helt annan diskantinfo, klarare och renare, mer kontrast på ljudet liksom. Fast inte lika djup bas, kan kanske bero på att den är mer definierad, så den bumligheten som fanns i amplifixen uppfattades som djupare bas? Vet faktiskt inte. Sambon har dock amplifixen som favorit.
Har ställt försteget uppe på slutsteget, inga väggar men glasskiva under och kanske 1cm luft över slutsteget. Bör man låta bli det? Blev väl en 40-50 grader mellan för/slutsteg, verkar inte överdrivet varmt? Passar snyggt att ha det så i alla fall.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000