Jag undrar om det går att använda elementets egen avrullning istället för att använda filter, ev använda ett mkt enkelt filter som utnyttjar elementets avrullning. Elementet jag ska använda har ju inga toppar som kan störa. För och nackdelar?
Ska du använda elementets naturliga delning så hamnar delningsfrekvensen på 7kHz (-6dB) och där är spridningen inte så god vilket innebär att energikurvan inte kommer att bli så snygg.
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Du kan ju optimera den för off-axis lyssning annars. Då blir delningsfrekvensen lägre. Strax över 4kHz vid 30 grader.
Skulle avråda till det, kommer att bli hemskt ojämn spridning och alldeles för hög delning i vilket fall som helst.
Filtret ska alltid ha elementets egen avrullning i beräkningen, annars stämmer inte beräkningen med verkligheten. Dessutom kommer frekvenskurvan inte ens att likna den på bilden när du monterar elementet i din låda.
Jag tycker du ska försöka hitta en färdig design som verkar vettig (med mätningar), kopiera den och kanske tweaka lite om det behövs.