| Author |
Topic  |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 08:11:26
|
Hej!
Är det ngn som har konkreta erfarenheter av den rent ljudliga inverkan en stegrande kvalitet på d:o har ( i 1:a hand i h-talarFilter, ed )
Har själv endast 2st upplevda erfarenheter: #1 Hur otroligt bra det kan låta trots? billiga icke PP*-kondingar! #2 Att det inte gjorde ngn skillnad att gå upp i pris/kvalitet? ifrån ex: -SCR till ex -MCap Supreme.
Fast, man tar ju hellre det säkra före det osäkra( i synnerhet när det ändå är billigt( o cooolt( med Stora kondingar , ed )))
* Polypropylen
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/23 12:09:09 |
|
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 08:58:22
|
Vilka kvaliteer har du testat, har du gått från SCR till Mcap?
|
 |
|
|
mjon
Member

316 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 10:32:01
|
Har bara testat tre pp-kondingar och det är SCR, Audyn och Biltema. Ljudmässigt så är det en av dessa som skiljer sig från de andra och det är inte till fördel för den som blir ensam...
/ Magnus |
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/23 : 12:14:08
|
Hej mj!
Varför blir Audyn lämnad ensam??
Mvh A*. |
 |
|
|
A8
Member

360 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 14:08:45
|
Min erfarenhet är att tillverkaren av kondingen har mindre betydelse, så länge du håller dig till samma "sorts" konding så kommer du inte höra dramatiska skillnader. Vad du skall tänka på är hur den är uppbyggd.
Den tekniskt bästa kondingen är vad som kallas polypropylen varvad med metallfolie där flera är paralell kopplade som i MIT Multicap RTX. Snäppet ned är sedan som ovan men med Metalliserad polypropylen folie. Ytterligare ett snäpp ned är typ SCR MKP som är metaliserad polypropylen men utan flera paralellkopplade. Samma struktur upprepas sedan med olika typer av plaster, polyester, polykarbonat, polystyren. Förutom polypropylen brukar polyester användas i ljud prytlar.
Min erfarenhet är att det är signifikanta skillnader på dessa olika "typer" av kondingar men att sätta in ett par MIT Multicap RTX i min dotters Sony CD gör nog ingen skillnad.
Så...vad som är rätt för dig beror på resten av din anläggning och kan du inte höra någon skillnad tycker jag du skall låta bli att byta.
Har du höga ambitioner och lite pengar finns det lite knep som ger nära "RTX" prestanda kondingar utan att det kostar en förmögenhet.
Mvh
|
 |
|
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 19:57:03
|
Hej!
Så mao HiFiForum.nu-mantrat,
Lyssna på allt, lyssna sedan ännu mer o hör du ingen skillnad i din anläggning så köp inte ( psst, dyrt är bäst ändå )
Mvh A*. |
 |
|
|
ZAC
Member

671 Posts |
|
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/24 : 21:29:58
|
   |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
| |
Topic  |
|