HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Cd spelare med inbyggt försteg.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:34:21  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej på er.

Finns det några bra cd spelare med inbyggt försteg, som låter bra och inte är tokdyra.

Mvh MAS

I ain´t no nice guy after all.

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:40:08  Show Profile Send Marc a Private Message
Quad 99 CD-P brukar ofta rekommenderas.

http://www.audioconcept.se/html/quad1.html

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/12 :  09:26:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
som alltid behöver påpekas, Quad har ett DIGITALT försteg

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/12 :  09:41:58  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Finns en Proceed CDP på hifimagasinet just nu. Den är inte alls dum! Annars har jag själv haft en Cairn Fog2 och Advantage S1, men både dessa lät bättre med separat försteg.

Artphotography
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/12 :  11:39:59  Show Profile Send MaS a Private Message
Är ett digitalt försteg ej bra?

Kanske är bättre att köra med separat försteg. Dom som Dan har haft är väl inte direkt billiga.

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Burmäster
Fd. Dan

2853 Posts

Posted - 2007/02/12 :  11:52:20  Show Profile  Visit Burmäster's Homepage Send Burmäster a Private Message
Cairn Fog2 kostade ny 12995. Man hittar för 6-7000. Advantage S1 kostade ny 45000. Man hittar för 15-17000.

Artphotography
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/12 :  11:52:35  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Vad innebär tokdyrt? En beggad Wadia tycker jag annars är ett bra köp. Nu har ju de oxå digital volymkontroll men i min erfarenhet så slår de ett försteg vilken dag som helst. Och man kan dessutom spara en del pengar genom att inte köpa kablar och försteg.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/12 :  12:39:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Är ett digitalt försteg ej bra?




Han menade att den bara har digitala ingångar.

Även Quad 99 låter betydligt bättre med ett försteg.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:57:48  Show Profile Send MaS a Private Message
Vad kostar en beggad Wadia ?

Betyder det att om man har en Cd spelare med försteg så kan man alltså koppla in andra digitala källor till den.

Det jag är ute efter är igentligen en cd spelare där jag kan höja och sänka volymen, jag skall inte ha några andra källor.

MaS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:11:21  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
När det gäller priser på wadia så beror det ju helt på modell. Jag har sett sexor för runt 6000 men den är ju rätt gammal - men har ändå ett mycket bra ljud även med dagens mått mätt tycker jag. Det svåra med Wadia är väl tillgängligheten med begagande apparater i Sverige. Jag har iofs sett en 861 för dryga trettio, vilket ju är ett oerhört bra pris, på hifimagasinet för ett tag sedan. Annars kan det ibland finnas på audio markt. Själv skulle jag npg försöka hitta en 16, om man inte är beredd att betala alltför mycket, eller kanske en 850. Någonstans mellan 15-20 borde man komma undan med.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:34:58  Show Profile Send Per2 a Private Message
Audioaero Capitole. I deras CD finns det även ingångar för andra komponenter.

Jag kan inte annat än lovorda den enheten.

Varför har inte fler gjort likadana lösningar? Alla integrerar för- och slutsteg men väldigt få integrerar cd och försteg som audioaero.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:51:14  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Både Audio-Aero och Wadia är väl rätt dyra. Beror på vad man menar med dyrt iofs.

När det gäller Audio-Aero så skall man passa sig för deras första modell.

Även Bladelius har ju samma koncept.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/02/12 :  20:50:43  Show Profile Send yudansha a Private Message
MaS, varför vill du ha en CD-spelare med inbyggt försteg? Är det inte bättre att köpa en bra CD-spelare först och främst och sedan para ihop den med en bra förstärkare, istället för att ha så snäva urvalsramar!? De allra bästa spelarna har ju knappast inbyggt försteg utan är fristående!
Vilket prisläge är aktuellt för dig förresten?
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:05:03  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej på dig yudansha.

Min tanke var väl att spara ner på en låda. Jag hade väl tänkt mig en budget runt 10-15. Kanske jag får ut mer för pengarna om jag köper cd för 10 försteg för 5 ?

Är tacksam för alla förslag.

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/12 :  21:47:12  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
för de pengarna skulle jag köra på en Transporter och sen spela flac från datorn. Köra Transporten direkt ut till slutstegen.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:05:16  Show Profile Send Marc a Private Message
Ett annat alternativ för att spara ner på en låda är ju annars en integrerad förstärkare.

Angående Audio Aero, så kör jag en Audio Aero Prima DAC (samma som sitter i Capitole) och jag håller med Per2 om att den låter kanonbra. Eftersom det sitter ett inbyggt försteg i har jag dock läst en hel del på olika forum om användandet av detta, och de flesta tycks överens om att det oftast låtit bättre när de använt ett annat bra försteg. Detta gäller för övrigt generellt bland kommentarerna kring cd-spelare med inbyggt försteg. I mina experiment med utnivåer till min integrerade stärkare är jag böjd att hålla med.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be

Edited by - Marc on 2007/02/12 22:07:36
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2007/02/12 :  22:10:02  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Enl min erfarenhet så vinner man lite lugn och fokus och tappar lite dynamik.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/12 :  23:14:16  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
quote:
De allra bästa spelarna har ju knappast inbyggt försteg utan är fristående!



Nja, det är väl i princip tvärtom. Wadia, EMM, Krell kps25, dcs, Audio Aero mfl som väl alla räknas till den allra högsta divisionen har alla inbyggda volymkontroller.

Edited by - bfjohansson on 2007/02/12 23:15:26
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/13 :  07:00:34  Show Profile Send MaS a Private Message
Hej bfjohansson

Det är väl en Cd spelare med inbyggd volymkontroll jag är ute efter.
Är lite gtön på detta området, men är det skillnad på en med inbygg volymkontroll, samt en med inbyggt försteg.

Jag hade tänkt koppla cd spelare rätt in i slutsteg.

Men givetvis så vill jag göra det valet som ger bäst ljud per krona.

MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/13 :  08:10:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Quad 99CDP har inbyggd volymkontroll, du kan dessutom koppla in sex digitala källor till DAC:en, typ din webbradion, digi-TV, DVD etc.

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

bfjohansson
Member

199 Posts

Posted - 2007/02/13 :  14:02:19  Show Profile Send bfjohansson a Private Message
Hej MaS,

En möjlig skillnad kan vara att en cd med inbyggt försteg har möjlighet att koppla till andra externa källor. Vissa som Audio Aero, Mark Levinson, Krell exempelvis har ju ett mer traditionellt analogt försteg inbyggt och tar därmed analoga signalkällor. Andra som Quaden som nämnts ovan, Wadia m fl. har digitala ingångar. Något som är viktigt dock är att drivdelen i cd-spelaren är anpassad att driva slutsteget direkt. Det ska alltså inte bara vara en funktion för att s a s. anpassa utgångsnivån till ett försteg. Att använda sådana spelare direkt in i slutsteget blir i stort sett alltid sämre. Hur det är med Quaden här vet jag inte. Sedan är det viktigt att utgångsnivån är någorlunda anpassad efter slutsteget. Jag har exempelvis hört att Droplet inte går att köra över nivå 1 direkt till vissa slutsteg varpå det blir ganska meningslöst...
En annan fördel att köra direkt in i slutsteg är, tycker jag, att man håller ned antalet komponenter och det blir lite "renare" estetiskt.
Med apparater som har digital volymkontroll är det dessutom viktigt att man kan köra med så hög utnivå som möjligt, annars börjar man tappa bitar i upplösningen. Wadia har här löst bekymret med att kunna ställa utnivån analogt inuti apparaten och anpassa den efter det slutsteg den ska driva. Andra märken har en kombination med digitala och analoga volymkontroller för att hålla ett så stort antal bitar "igång".

Nackdelar med att köra direkt, om man inte har analoga ingångar, är ju att man blir låst till cd-mediet. De finns även de som tycker att ett bra försteg tillför så mycket välljud att man inte kan tänka sig att köra direkt, men det blir ju oftast dyrare då.

Men viktigast är: Är drivdelen i cdn konstruerad för att driva slutsteget direkt?

Edited by - bfjohansson on 2007/02/13 14:03:56
Go to Top of Page

MaS
Member

423 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:30:55  Show Profile Send MaS a Private Message
Hepps BfJohansson å er andra.

Det låter nästan som det är bäst med separat försteg.

Jag har lite funderingar på att bygga lite egna saker.
Lyssnade i helgen till en kompis hemmabyggda slutsteg Lm3886 plus en hemmabyggd förförstärkare.

Tror allt är gjort för en blygsam summa på 1-2000 Sek.

Körde detta via hans Hfsl1:or.Det lät grymt bra, kanske lite effekt vekt.

Jämförde mot en XTZ som kostar runt 5000 Sek.

Och Xtz lät ruggigt mycket sämre.

Mvh MAS

I ain´t no nice guy after all.
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2007/02/15 :  19:34:37  Show Profile Send Per2 a Private Message
Nopp. Inte bäst med separat försteg enligt mig. CD med inbyggt försteg

Jag har provat passiva volympotar från NLE och några fler och då tappar man dynamik.

Men jag tror inte att de billiga CD med inbyggt försteg fungerar. Man skall nog upp i nyprisklassen +50.000 för att det skall hända något.

Vi testade McIntosh MC 402 + McIntosh C46 mot McIntosh MC402+Audioaero Capitole och audioaeron vann lätt på de högtalarna. Utgången kan mycket väl varit någon annan beroende på matchningen till högtalarna men det är ändå intressant att matchning inom samma märke får smisk av audioaeron. Det betyder en hel del enligt mig.

I alla anläggningar där man kopplat in Audioaeron har jag alltid blivit förvånad över förvandlingen. Den har min respekt!!

Som alltid är det jag skriver ovan min subjektiva uppfattning inte någon generell sanning. Smaken är olika.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000