HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ljudtrycksmätare Kjell&CO duglig?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2006/12/27 :  22:19:47  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Kul att mäta lite ljudtryck hemma och såg i annan tråd den här:
http://www.kjell.com/?item=48197&path=12560000,12590000

Den beskrigningen duger inte mycket för mig, förstår inte så noga, men om man vill använda den till att dessutom kolla ev. efterklangstider eller rumsresonanser, duger den då till något litet? Om man har lång efterklangstid, kan den då uppfattas som en resonans av mätaren om man spelar rätt frekvens? Smackar man med munnen låter det så illa att jag aldrig hört något liknande förut, riktigt hemskt alltså, och tänkte sätta upp en stor tavla bakom soffan (lyssningsplatsen), vissa säger att man inte skall göra något utan att mäta innan så kanske den där apparaten kan ge en liten fingervisning om storlek/tjocklek på skivorna.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/12/28 :  11:02:17  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
1.1 Om du bara har fladdereko (klappa med händerna och det ringer), räcker det med gardiner eller lite tavlor och bokhyllor på någon av de motstående, parallella ytorna.

1.2 Om du inte vet vad du gör och varför, skulle jag rekommendera lite av varje snarare än en stor åtgärd som kan tippa balansen åt fel håll. Fler mattor, gardiner och tyger. Diffuserande bokhyllor och andra möbler som gör rummet "ojämnt". En större absorbent (t ex tubetrap) i hörnet. Dolda akustikskivor/profilerad skumplast på undersidan av bord.

2. Det är alltså den så kallade radio shack-mätaren, som tydligen är helt ok. Det finns uppmätta korrektionskurvor. Dock kan det vara så att olika tillverkningsserier av mätaren har olika mikrofonkapsel. Kapseln ska vara rundtagande, men är samtidigt inbyggd i en plastkåpa så det blir nog riktverkan vid högre frekvenser.

Jag provade att mäta resonanser med den tillsammans med Tombstone. Jag var tvungen att mickla en del med in- och utgångsvolymen in datorn för mätaren tappar inte signalen direkt från mikrofon till utgång utan går via reglerkretsen till den analoga mätaren. Ibland blev nivån för hög i datorn och ibland klipptes signalen i mätaren. Till slut stängde jag av mikrofonförstärkningen och satte ingångsvolymen på minsta i datorn och körde bassvep på 90 och 100 dB i mätaren.

Ska du kolla efterklangstid, så använd TimDec som mjukvara i datorn. Efterklangstid är inte ett meningsfullt begrepp om det inte finns ett diffust fält där resonanserna kommer så tätt att de flyter ihop. Gränsen, Schröderfrekvensen, brukar ligga vid 200-300 Hz i ett vanligt rum.

Mjukvara finns det länkar till i min medlemstråd.
Nedan är ett gäng mer elle mindre relevanta länkar jag grävde fram igår.

http://www.stereotimes.com/acc032902.shtml

http://www.avsforum.com/avs-vb/showthread.php?t=505236&page=3&pp=30

http://www.digital-recordings.com/audiocd/radio.html

http://www.hometheaterspot.com/htsthreads/showflat.php/Cat/0/Number/774515/an/0/page/0

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=4701&highlight=radioshack

http://www.epanorama.net/phpBB2/viewtopic.php?t=973&view=next&sid=76fcc423cadcf1500de9ebe7f3d1bac8

avsforum.com

http://www.audioc.com/library1/testcd/testcd.htm

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/14 :  19:25:16  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Har precis varit och köpt en mätare på kjell OC, där ser man vilken hastighet saker sker med här hemma. Har alltid undrat lite hur högt man egentligen spelar, så kollade lite snabbt och kan säga att det är högt. Har normalt och tidigare mest spelat på 15-20dB på amplifixen, nu brukar det åka upp mot 27, speciellt med vinylen på. Någon gång mitt på dagen har jag nog dristat mig till att skruva upp till 35dB, men det är nog max. Kollade för skoj skull runt 31 och det var högt, flickvännen tyckte definitivt inte om att vistas i rummet. Och prata... tja, hon tyckte hon fick skrika. Själv tyckte jag det var lite lagom sådär..... och ljudtrycksmätaren visade ca 70dB, C-viktat långsam mätning. Jaja, inget disco här hemma med andra ord :-D Om man sitter ca 2.5-3 meter från högtalarnam hur mycket effekt tappar man till lysningsposition då? Sitter ca 30cm från odämpad bakvägg.
Annars skall jag ta tag i det där och skaffa lite frekvenssvep och se om man kan försöka hitta lite områden som man bör dämpa. Om en månad eller två med min takt antar jag ;-D

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/14 :  19:41:23  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Den beskrigningen duger inte mycket för mig, förstår inte så noga, men om man vill använda den till att dessutom kolla ev. efterklangstider eller rumsresonanser, duger den då till något litet?


Nej.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/14 :  20:46:07  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
och ljudtrycksmätaren visade ca 70dB, C-viktat långsam mätning


vi brukande med dom gamla fina Infinityburkarna IRS 4,5 ligga på 90-100 db... och ville ha mer. men det gick ju inte för basarna pallade inte mera tyvärr...

och det var njutning enbart.. Fast det fick faktiskt. Jeppe72 att snudd gå ett halvvarv i soffan här då han inte var riktigt berädd.... Muse garvade lystet då trumman small på..

Och wolfgang o JD kliade sig bekymmrat oppepå hjässan...

Jäklar vad skoj vi hade.. Tror fasiken det snart är dax för en jämshögsträff igen med fabror wolfgang...

Asså.. Ni skulle bara sett Muse o jeppe72 då wolfgang öste in finaste kablarna han hadde i rummet o sa. lek på bara grabbar.. Sedan knallade ner o fika med lena i stället..

jaja.. Nu kom jag snett.. Hur som.. 90-100 db är gott då grejorna är i ballans...70 tyder jag som att det föreligger problem i anlägget. samt rummet. troligen båda på något sätt..men i första hand grejorna ...

70 db SKALL man inte uppfatta som högt..Och absolut inte behöva skrika.. Så det låter som en del dist faktiskt o rätt hög nivå troligt.I alla fall som elaka toner av mellanreg o diskant.. SÅDANT gör så man tycker det är högre än det är mycket tidigt.. Dessutom måste man skrika samt hör dåligt då andra talar i rummet.....och rummet ensamt kan inte OM systemet spelar rent utan dist ställa till med sådana problem så skrika behövs vid 70 DB

Jag är rädd du måste kolla över lite grejor hemmavid dig DR nope......
Jag VET inte. men jag tror du har truble med grejora en del......bara en gissning......

Driver Mayros hifidagis

Edited by - mayro on 2007/02/14 23:32:30
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:54:32  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Vet inte mayro, det är ju en vanesak och personlig referens vad som är högt.... Men nog behöver man höja rösten vid 70dB hemma, och jag brukar vilja skruva ner lite, speciellt när jag börjar skruva lite på mig med hänsyn till grannarna. Tänk på att vi är 2pers utan barn eller annat som låter (bortsett från 3 bortskämda katter som gärna talar om för en när de fått för lite uppmärksamhet), tysta arbetsplatser och inget socialt umgänge, brukar inte vara svårt att höra knappnålar som slår i golvet hemma. Så då blir ju 70dB en del. Och jag överdriver en aning, men ändå. ;-)
Dessutom är väggen framför och bakom mig av naken betong (inga tavlor) samt en skinnsoffa. De andra väggarna är ett fönster samt en billy-bokhylla med dörrar. Så det borde väl vara lite långa efterklangstider som jag läst om lite här och där? Är dock på G efter för och slutsteg nu, får se om det kan ge sig med bättre kontroll på elementen, fast vid mina ljudnivåer vet jag inte om det behövs, även om man märkte en klar förbättring när man bytte ut farsans gamla 10W luxor integrerade från 70-talet även på låga ljudvolymer. Och så lite akustikbehandling, därav införskaffande av mätaren.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:20:32  Show Profile Send mayro a Private Message


Har man tyst hemma så är 70 db högt....här är 70 DB tomgångvolymen UTAN stereon ens är på. Ungar hund fru o deras bullrande husse för

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

kvistarn
Member

203 Posts

Posted - 2007/02/15 :  17:53:07  Show Profile Send kvistarn a Private Message
den där mätaren, hur kopplas den in in i datorn? jag har en line-in 3,5mm funkar den? tror jag har nån konstig puckel kring 200-300hz nämligen, kunde vara intressant att kolla o fixa den på nåt vis.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000