HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Inlägg OM DISKUSSIONEN--är de off-topic?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/11 :  18:24:22  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


Det tycker samtliga moderatorer här på forum.

Jag skrev ett längre inlägg för att jag kände mig uttråkad av de vanliga förutsägbara POSITIONERNA här på forum--vanligen i frågan om val av kablage, men annars jämt och ständigt när "de som lyssnar själva" skäller ut de som vill mäta fram fakta, och tvärtom.

Jag skrev inlägget för att jag anser, att det är viktigt att ge akt på låsningar som är förutsägbara--det skulle kunna höja kvaliteten på åsiktsutbytet, menar jag.

Men jag får inte skriva det inlägget här--för "det har inte med saken att göra". Så du får gå till OFF-topic om du vill läsa själv!

Zory
Polen

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/11 :  18:30:21  Show Profile Send Marc a Private Message
Jag tror att det beror på att du beskrev din fråga på ett sånt sätt att den skymde sig själv.

Ibland kan det nog vara en fördel att gå mer rakt på sak.

Just my 2 cents.

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/11 :  18:52:20  Show Profile Send to_apeiron a Private Message


Ja men hur då? Hur då gå rakt på sak?

Jag menar naturligtvis VARKEN att förespråkare av blindtester är dumma i huvudet eller att förespråkare för "man måste lyssna själv" (helt OBEROENDE av alla fysikaliska fakta) har fullständigt fel.

Jag menar att det är oklokt att diskussionen LÅSER SIG i dessa fullständigt nonsensartade POSITIONER.

Är det budskapet för komplicerat?

Jag har försökt redogöra för varför.

(Jfr. Off-topic)

Zory
Polen
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:13:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
quote:
Jag menar att det är oklokt att diskussionen LÅSER SIG i dessa fullständigt nonsensartade POSITIONER.

Är det budskapet för komplicerat?


Nä, det är en mycket bra ambition som jag hoppas kan bli verklighet. Forum har en tendens att bli som stormöten där det oftare är de som talar högt som kommer fram än de som talar intressant. Det är frustrerande många gånger eftersom det förstör kommunikationen.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:51:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
För att detta ska bli lättare att förstå så bör det nog länkas till nämnda tråd så att folk slipper leta:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=58254

En liknande men mer lättfattlig tråd (som är sticky) har funnits i nästan tre år här:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26413

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/11 :  19:56:33  Show Profile Send mayro a Private Message


Jaha.. Var det tråden denna topic här diskuterade...
satt just och försökta haja vad den handlar om den tråden.. och vad denna tråden handlade om..

Ehh... jag hajade ingen av trådarna helt ärligt .. inte vad dom "vill" i alla fall mer än vrida ord till osebarhet..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/13 :  00:09:30  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Att använda en nyanserad vokabulär är INTE en fråga om att vända ord--det är en fråga om att använda språket så gott man förmår till nyanserad kommunikation.

Att göra så är inte en studentskrivning i svenska; det är en fråga om att ge akt på vad man säger!

Det är min tro, att ju mera nyanserat ett åsiktsutbyte är, ju mindre är risken att bli osams om blotta orden.

Det är också mycket fruktbart att förstå EXAKT vad det är vi eventuellt är osams om.

Detta är mera konstruktivt än att indela mänskligheten i olika kategorier: T ex ´blindtestare´ och ´känsla för feeling´-folk.

Zory
Polen
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/13 :  01:00:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
det är en fråga om att använda språket så gott man förmår

Ja,om inte annat så tar det tid att sitta och använda lexikonet.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/13 :  01:21:10  Show Profile Send ztenlund a Private Message
quote:
Att använda en nyanserad vokabulär är INTE en fråga om att vända ord--det är en fråga om att använda språket så gott man förmår till nyanserad kommunikation.

Det finns en till dimension, nämligen att man ska anpassa sin skrift till målgruppen. Gör man inte det så kan det resultera i att läsarna inte förstår, vilket i det här fallet exemplifieras av:
quote:
Ehh... jag hajade ingen av trådarna helt ärligt .. inte vad dom "vill" i alla fall mer än vrida ord till osebarhet..

quote:
Ja,om inte annat så tar det tid att sitta och använda lexikonet.

Att använda ett komplicerat språk får aldrig vara ett självändamål, då skjuter man över målet och missar. Det betyder självklart inte att man inte ska använda ett komplext och nyanserat språk där det är motiverat med hänsyn till målgruppen och det ämne som avhandlas. Att använda språket väl innebär således att skriva på ett för läsaren lättfattligt sätt och med den precision som ämnet kräver, varken mer eller mindre.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/13 :  07:20:31  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Man kan vara välformulerad och väl beskrivande i sitt språk utan att gå till språkliga överdrifter vilket jag anser att detta rör sig om -- det känns som att ambitionen är att briljera i komplext skriven svenska och inte att förmedla något värdefullt. Det senare kan mycket väl vara syftet men det men blir väl skymt av det förstnämnda.

Jag anser att man inte ska skriva på något annat sätt än man talar -- frågan är om du talar på det viset när du beskriver samma sak för någon men öga mot öga och med tal istället för med text?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/02/13 07:21:50
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/14 :  06:14:45  Show Profile Send whiskyman a Private Message
"Att använda ett komplicerat språk får aldrig vara ett självändamål, då skjuter man över målet och missar. Det betyder självklart inte att man inte ska använda ett komplext och nyanserat språk där det är motiverat med hänsyn till målgruppen och det ämne som avhandlas. Att använda språket väl innebär således att skriva på ett för läsaren lättfattligt sätt och med den precision som ämnet kräver, varken mer eller mindre."

Det här är ju ett problem eftersom en del dyslektiker inte längre anger på något sätt att de har problem med att både skriva, läsa och tolka nyanserna i det skrivna språket.

För eftersom vi är så många här på forumet med olika kunskapsnivåer och olika möjligheter att kunna tolka vad folk skriver istället för att bara se till hur de skriver.

För de insatta så är det ju ett annat språk som man kan använda än för de som inte har denna kunskapsnivå. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/23 :  10:59:53  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jag tycker personligen att det avsnitt ur Ztenlunds inlägg som Whiskyman citerar ovan tar priset i skolmästeri. Och vad fan betyder det?

Zory
Polen
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/23 :  11:18:38  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Jag ser inga konstigheter i det citatet, lättförstådd svenska skrivet på ett sätt som är lätt att förstå.

Att olika ämnen kräver olika mängder speciella uttryck osv är förstås en självklarhet.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/02/23 :  11:31:55  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jag ogillar dessutom starkt själva tendensen i Ztenlunds och Euphonics språkpolisiära verksamhet.

Hifi-hobbyister är inte dumt folk! Jag tycker den inre överläggning som den gör, som söker "anpassa sitt språk till målgruppen" är en oförskämdhet i en sakdiskussion; det är att ha förutfattade meningar om med vilken grad av precision andra människor "kan förstå" det man har att säga. Hela det sättet att tänka innebär: Att man tror sig veta bättre!

Jag tror verkligen inte att jag vet bättre! Men jag tror alldeles bestämt, att många motsättningar i sakdiskussionen rörande kablage och blindtester faktiskt beror på att folk inte riktigt ger akt på vad de säger. Jag tror också att en ökad precision i ordvalet vore bra i dessa diskussioner. Flum är kul--men det berikar inte vår förståelse. Jag vet att hifi-entusiaster gör det varje dag--utan hjälp av någon som "bättre förstår" deras förståelsehorisont.

Det handlar om att pissa rakt och tänka på vad det är man egentligen säger!

Zory
Polen

Edited by - to_apeiron on 2007/02/23 11:38:05
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/23 :  11:48:19  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Jag anser att man inte ska skriva på något annat sätt än man talar -- frågan är om du talar på det viset när du beskriver samma sak för någon men öga mot öga och med tal istället för med text?

Jag är fortfarande nyfiken på svaret till detta

Jag agerar inte språkpolis på något sätt, jag kommenterade bara vad någon annan sade om att språket var (onödigt) komplicerat och jag kan bara hålla med. Ditt första inlägg i din andra tråd som det här grundar sig på tog ett bra tag att tråckla sig igenom och jag anser mig varken vara speciellt korkad eller "språkligt obegåvad"

Att använda extra nyanserat (verkar vara detsamma som komplicerat i mina ögon) språk kanske stillar kabeldebatten just för att folk inte orkar läsa texterna, kan inte förstå vad som skrivs eller helt sonika istället hakar upp sig på själva spårket

Edit: Anledningen till att den här tråden finns är väl att din tråd hamnade i OT vilket jag anser beror på att just ditt inlägg behandlade massor om inget och inget om hifi.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2007/02/23 11:54:15
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2007/02/25 :  14:33:25  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Hej to aperion. Ditt svar på det jag skrev bevisar väl att det är som jag skrev dvs du uppfattar inte vad som skrivs och tar då till kraftutryck som "skolmästeri".

Jag märker av att en hel del folk inte bara på detta forum som pga att de inte har en viss kunskapsnivån tar för givet att det som skrivs eller sägs är flum och därmed skall förlöjliga den som skriver det.

Därav anledningen till mitt inlägg. MvhKristofer

Edited by - whiskyman on 2007/02/25 17:06:50
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/25 :  17:36:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message


Äh hörrni, nu känns det som att udda får vara jämnt. Det är dags att gå vidare. Vi drar ett streck i debatten med slutledningen att off-topic är ett bra ställe att ta upp trådar som inte har med HiFi att göra.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/01 :  02:32:43  Show Profile Send to_apeiron a Private Message
Jag ANSER att synpunkter på diskussionen i HÖG GRAD rör Hi-Fi!

Jag har försökt redovisa varför! Jag tycker inte alls vi ska skriva som vi talar--med mindre än att vi talar fullkomligt klart!

Zory
Polen
Go to Top of Page

to_apeiron
Member

584 Posts

Posted - 2007/03/01 :  03:02:18  Show Profile Send to_apeiron a Private Message

Kristofer skriver ovan: "För de insatta så är det ju ett annat språk som man kan använda än för de som inte har denna kunskapsnivå."

Nej, inte alls!

Om hi-fi-journalistik på svenska är exempel på (möjligen) initierade synpunkter i sak, så är det alldeles för ofta sladdrig svenska lika fullt!

AVSAKNADEN av en enhetlig vokabulär för t o m de allra vanligaste iakttagelserna är påfallande: "Sinnesanalogier" (så vanliga i enklare skönlitteratur och i kåserier) är ett av de vanligaste greppen för att skildra ljudmässiga iakttagelser:

"Maken till färgstarkt, rättframt och fräckt framåttriktat ljud får man leta efter och Grado får lurar som testens AKG, Beyer och Sennheiser att låta lite försiktigt och sömniga." (Hifi & Musik, 2007 Nr 1-2, s.7

Vilka av adjektiven säger oss något över huvud taget? Något upplysande, menar jag? (Ordvalet konstituerar naturligtvis förutsättningarna för, vad det är recensenten hör när han byter hörlur; jag har lyssnat i de lurar han beskriver och tycker jämförelsen--utöver hur den är formulerad--är missvisande, överdriven och fram för allt: slapp i hullet!)

Zory
Polen
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/03/01 :  07:23:55  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är detta verkligen en Hifi-tråd? För mig ser det här ut att kantra över till språkfilosofisk betraktelse.

Det är jätteintressant med språk tycker jag också men vad fagerlund ska en sån här tråd vara bra för under Hifi?

Det finns redan en tråd "om diskussionen" sedan lång tid tillbaka. Den är till och med sticky.

Här är den: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26413

Fortsätt gärna diskussionerna om diskussionerna där, för nu låser jag den här.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000