HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HJÄLP! (trä-fråga)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/11 :  11:24:22  Show Profile Send short_cuts a Private Message
Hej alla!
Jag vet att det finns mkt kompetens inom forumet, även inom trä!
Är nu i desperat behov av råd!
Jag har en staty som jag älskar - när jag smörjde in den i MP52 idag upptäckte jag en hårstrås-bred spricka i mitten (smalt ställe).
Statyn är lodrät och det ligger lite vikt(1kg?) ovanpå sprickan. Statyn är gjord i ett stycke trä(från Malaysia - ngt mörkt, hårt träslag).
Vad skall jag göra??? skall jag fylla i sprickan med trälim eller?
Oerhört tacksam för råd!

Mvh
Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2007/02/11 :  12:02:44  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Henrik,
jag hoppas verkligen någon kan ge dig ett bra råd eftersom jag tyvärr bara har dåliga nyheter.

Trä är ett levande material och det påverkas av det klimatet det vistas i. Ljus, luftfuktighet och temperaturer är faktorer med stor inverkan på träfibrerna. Sverige har ett väldigt omväxlande klimat och framför allt så är det stora variationer i luftfuktighet på våra breddgrader. Variationerna gör att träfibrerna rör på sig, de sväller och krymper allt eftersom fukten kommer och går.

Möbler som skall finnas i vårat klimat är oftast inte av solid trä. Anledningen till det är, förutom kostnader, att möbeln skulle slå sig och... spricka i vårat klimat. Sprickbildningen sker när spänningarna i träbiten blir för stora och de beror oftast på att träet torkar ut. Dte är för lite luftfuktighet på våra breddgrader för att en solid bit tropiskt trä skall hålla ihop.

Så, det som sker med din staty är att den torkar av vårat klimat. Det enda som kan hindra den från att spricka enligt vad jag vet är att låta den vistas i det tropiska klimat där trät vuxit. Så om du har en inomhus humidor(även kallat "cigarr-rum") så ställ in din staty där så skall du se att sprickan krymper ihop till ingeting och alla tendenser till att spricka försvinner.

Tyvärr hjälper vare sig vattensprayning och/eller limning vad jag vet. Vattnet tar sig inte in till samma djup som luftfuktigheten och limmet gör enbart att krafterna flyttar på sig så att det uppkommer sprickor på andra ställen.

Som sagt, inga goda nyheter för dig och jag hoppas verkligen att någon rättar mig och säger att jag har fel.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/11 :  12:07:43  Show Profile Send mace a Private Message
Om statyn står i ett glasskåp eller dylikt som sluter någorlunda tätt aå har jag sett att en skål med vatten ståendes tillsammmans med objektet rekommenderas.

Om den står öppet i rummet så kanske både Du och statyn mår bra av en luftfuktare

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/12 :  08:01:38  Show Profile Send short_cuts a Private Message
OK! Jag får fixa en låda med luftfuktare i...

TACK FÖR HJÄLPEN!!!

/Henrik

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/12 :  08:14:12  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Om den står öppet i rummet så kanske både Du och statyn mår bra av en luftfuktare



Det är heller inte nått som hjälper

Den fuktigheten försvinner lika snabbt som man hinner säga tjolahopp.
Nu på vinterna ligger vi på 10-25% luftfuktighet o Short Cuts staty behöver minst 70%.

I ett terrarie som enbart har självdrag via små ventilationshål o som inte värms upp (simulerad vintertid för ormarna) så står en luftfuktare o jobbar järnet 24/7. 2 små sketna hål ser till att det blir så. Så att hålla en högre luftfuktighet i ett klimat som är torrt är inte så lätt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2007/02/12 :  09:47:26  Show Profile Send denada a Private Message
Som mace säger vatten skål nära objektet brukar utgöra mirakel. Sprickan försvinner oftast inte men blir mindre.
Jag har haft detta problem och tänkte att vadå vatten... Ett par år senare så satte jag i alla fall vatten nära trämasken som det var fråga om...
Nu syns sprickan men man får titta noga. Kan man då mota olle i grinden och se till att sprickan inte blir 3 mm bred så borde det funka klart bättre

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000