HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite drivkraft
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

struts
Member

315 Posts

Posted - 2007/02/08 :  09:25:20  Show Profile Send struts a Private Message
Har länge funderat på att byta högtalare eftersom de jag har är lite "murriga" i basen men mellanregister och diskant låter mkt bra. Mina högtalare som har en känslighet på 87db, rekommenderad förstärkar effekt på 50-100watt och impedansen är 6 ohm driver jag med min "snik"Rotel Ra-930AX som jag tror är på 30 watt.
Min fråga är vilken skillnad på ljudet, främst basen, jag kan förvänta mig om jag provar att byta till en förstärkare med högre effekt istället för att hasta iväg för att köpa nya högtalare?

Mvh Struts

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/08 :  11:23:10  Show Profile Send Peg a Private Message
Svårt att veta men murrigheten kan ju bero på högtalare,rum/placering eller förstärkaren.
Vad är det för högtalare ?
Har du provat i ett annat rum eller med andra placeringar ? Det är ju gratis och kan belysa en del :)

Jag skulle tro att en bättre förstärkare kunna göra en del skillnad, särskilt om dina
högtalare är lite svåra i basen och sjunker till 2-3 ohm där eller nåt i den stilen.
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:57:43  Show Profile Send struts a Private Message
Har provat annan placering, dämpning och kablar men är inte nöjd.
Modellen på golvhögtalarna heter Emillé 2 och är gjorda av Kwang Woo electronics som även gör, eller gjorde, rörförstärkare.
Mest troligt är väl att ingen känner till märket men det var en av mina bästa vänner som importerade ett antal rörhäckar och högtalare för ganska många år sedan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000