HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck uppgradering till För/slusteg ala Naim
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/05 :  19:31:18  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Blev lite intresserad av för/slutsteg efter demot som Naim gjorde på mässan, gick från instegsmodellen i CD och integrerat över till bättre CD, därefter för/slutsteg och så vidare. Blev mycket bättre tryck och attack i ljudet med slutsteget. Frågan är då om det mest berodde på högre volym (kommer inte ihåg, men jag tror inte att så var fallet... kan ju ha varit det ändå vilket jag vet har väldigt stor betydelse) eller om ett för/slutsteg faktiskt ger den förbättringen? Vad är ert intryck av en sådan uppgradering? Enl. demonstratören var det lika specar på effekt, utimpedans och strömförsörjning från det integrerade steget och slutsteget.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/05 :  20:23:14  Show Profile Send jos a Private Message
När jag var på den demon så var volymen klart högre när han bytte. Lite väl stor skillnad först så han sänkte lite tom..

Men självklart blev det bättre ljud. För och slutsteget hade ju bättre innehåll och ingen strömförsörjning som stör förstegsdelen etc..

Edited by - jos on 2007/02/05 20:24:01
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/05 :  20:40:58  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, tyckte också att det var så med ljudvolymen. Lite konstigt dock att när han kopplade in egen strömförsörjning (nätfilter eller vad det var) så matades försteget med 24V från slutsteget. Lite konstigt, men det kanske bara var någon ON-spänning?

Finns det några speciella märken man skall titta efter om man vill ha mycket stampa takten och massor med dynamik/attack? Som vanligt mina dumma Dynaudio contour 1.3SE....

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/05 :  21:07:24  Show Profile Send jos a Private Message
Alltså.. Försteget har ingen strömförsörjning överhuvudtaget. Ström går från väggen till slutsteget som har två strömförsörjningar, en för själva slutsteget och en som skickar ström till försteget.

När han kopplar in separat strömförsörjning så försörjer den (separata har också två) CDn och försteget varpå slutsteget slipper försörja försteget.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/06 :  13:56:42  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Aha, var det så det hängde ihop. Pratade bara lite snabbt med demokillen, som nämnde något om ström från slutsteget till försteget, lät lite konstigt bara.

Gäller den här saken alla för/slutsteg? Ex. vis om man köper advantage S150 och lämpligt försteg (?), borde det innebära mer snärt och attack i bas/trummor samt luftigar öppnare övre register, mer tyngd i botten och mer homogent frekvensregister, bättre 3D, bredare ljudbild? Jämfört med amplifixen? Eller finns det andra lösningar som ligger på rätt sida om 20000:- som kanske är bättre? Blev så himla sugen på det här efter det demot faktiskt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2007/02/06 :  15:53:42  Show Profile Send jos a Private Message
Nja alltså... Det här med strömförsörjning för försteget i slutsteget var ju Naims egna lösning.

Ang för och slutsteg så kan man ju generellt säga att ett slutsteg för 20 och ett försteg för 20 är bättre än en integrerad för 20. I alla fall om det är samma märke. Det är ju precis som all utrustning, dyrare är generellt bättre. Jag tror inte riktigt jag förstår din fråga...
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/02/06 :  19:06:40  Show Profile Send yudansha a Private Message
Om du är sugen så slå till på Naim, du lär knappast bli besviken!! Har faktiskt själv lyssnat runt på för- och slutstegskombinationer i liknande prisklass och Naim 122x och NAP150 är helt klart de allra bästa! Det finns heller ingen liknande lösning någon annanstans, utan Naims teknik är ett steg över vanliga lösningar som andra tillverkare har. Dessutom kan du även uppgradera i framtiden till nya nivåer allteftersom plånboken tillåter, något som få andra erbjuder samma möjligheter till. Du bör också helst köra med deras egen högtalarkabel för bästa prestanda, och eftersom den inte skall vara särskilt dyr, typ mellan 100-200 kr metern, och signalkabeln medföljer på köpet, blir kabelkostnaden mycket lägre än i vanliga fall.

Märks det att jag gillar Naim?

Edited by - yudansha on 2007/02/06 19:07:01
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2007/02/06 :  19:58:49  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jag älskar utseendet på Naim och det låter oftast riktigt musikaliskt och medryckande. Med rätt högtalare (max medelsvåra att driva) kan det knappast gå fel.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/06 :  20:50:27  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Brukar anses att dynaudio är lite tunga och behöver massor ed pulver/ström för att komma igång, 6ohm och 85dB känslighet. Får väl se om man kan låna hem och prova alt. ta med högtalarna och lyssna hos säljare. Väldigt nyfiken på hur de kan låta, om amplifixen är någon större begränsning.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/02/06 20:50:44
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:30:33  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Börjar om lite..... Den stora saken för mig var att mitt omedelbara intryck på demot när han började var att det lät trist och tråkigt, ju mer prylar han uppgraderade, desto roligare och mer punch och attack blev det i systemet. Satt dock på andra raden, och de framför dämpade övre registret en hel del (märktes rätt tydligt när de lyfte sig och gick i slutet).

I alla fall.... hemma har jag ibland tyckt att det låter lite dämpat och tjockt i röster, tycker att just det där trycket och punchen kan saknas lite. Har lyssnat på andra dynaudios, från Audience 62, 72, 72SE till 3.4S. En gemensam faktor med alla dessa har varit att diskanten känts lite jobbig och påträngande. Det finns inget som ens liknar det hemma trots att jag inte har en enda tavla på mina betongväggar, bara en skinnsoffa (obekväm "billig" från IKEA, den man kan byta överdrag på) och ett bord med röd matta framför mig, lite blommor samt en större fåtölj med fotstol till som står i ett hörn. Dessutom 2 stora IVAR-skåp på varandra fyllda med vinyl i ett hörn. Tror att fåtöljen och IVAR-skåpen (80cm breda) gör ett bra jobb som basdämpare. Vet att jag har en resonans runt 45-50Hz dessutom.

Så vart vill jag komma? Jo, jag vill gärna ha mer av den där #8220;rolighetsfaktorn#8221;, mer luft, 3D, attack i anslag (ett trumslag skall kännas som en örfil, om det kan förklara) och frågan är då om vägen dit går företrädesvis via för/slutsteg, integrerad eller om man helt enkelt har fel någon annanstans. Blir det roligare genom att byta förstärkaren, har den problem med att sköta om elementen?

Var ute en runda och tittade lite, och kom på mig själv med att det går helt enkelt inte att komma hem med en förstärkare för 40 000. Kan nog försöka smussla in en för 15-20 000, kanske, men där är min absoluta smärtgräns, 10 000 känns mer rimligt. Vill nog också gärna köpa nytt. Och som grädde på moset har jag väldigt svårt att hitta tid till att åka runt och lyssna, plus att ingen har mina högtalare att dema på, eller amplifix som jämförelse, så för mig är det jättesvårt att få en bild av skillnaderna. Har också varit inne på rörsteg, men börjar glömma den idén, tror inte att den attacken och pondusen finns där till en rimlig peng och mina högtalare.

System:
NAS interspace skivspelare
Dynavector 10X5 pick-up
Harmony design RIAA
SAT Amplifix
Dynaudio 1.3SE.

Hoppas någon orkar ge mig lite hjälp på traven.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska

Edited by - Dr.Nope on 2007/02/08 13:32:32
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:36:39  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Dr.Nope:

Personligen har jag svårt för att tro att en Naim för ca 10000:- är bättre än den förstärkare du redan har.
Har du möjlighet att låna hem skall du definitivt göra det och prova gärna Musical fidelity, Bladelius Tyr bla också. Jag är inte alls säker på att du kommer att knata hem med en Naim

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2007/02/08 :  13:55:16  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Jo, har nog missat att min överskrift inte uppfattas som det var tänkt. Referensen till Naim var mest bara till det demot på mässan och inte tänkt som en referens till att det just är Naim jag är intresserad av.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/02/08 :  15:40:50  Show Profile Send Peg a Private Message
Jag har en amplifix och ett par Revel M20 med en fet velodyne sub och jag tror att vi har saknar ungefär samma sak.

Jag har också funderat en hel del på att byta förstärkare för att få mer dynamik men jag är inte helt säker på att det är där skon klämmer.
Jag har provat att köra mina burkar med Rotel 1080/1095, arcam diva, primare, levinsson 383 + några till och det som skiljer mest är i princip stereo bild,precision och bas kontroll men så himla mycket mer eller mindre attack vete fasen om man får. Amplifixen står sig bra i jämförelse med dom jag nämde men visst jag skulle inte ha nåt emot en 383a .

En Engelholm Audio prelo,baso och ett slutsteg till basen kanske skulle kunna hjälpa lite om man lyckas matcha det hela men annars tror jag att det som gäller för oss båda kanske egentligen är att byta högtalare om man vill ha mer dynamik och luft. Problemet för min del är att jag gillar resten av ljudet från mina högtalare för mycket för att byta ut dem.

Fast nu kanske jag bara rörde till det för dig ?

Annars kan man ju alltid höja volymen lite istället
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000