HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vad roligt/udda att göra med (barn)familjen??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/06 :  15:18:05  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Bor tillsammans med fru och barn i Skellefteå och antingen så är jag väldigt dålig på att komma på saker att göra, vilket är mycket möjligt, men det är nog så att det finns väldigt lite att göra i Skellefteå.

Vad brukar ni göra med barnen för att ha lite skoj, antingen på barnens villkor eller varför inte något som kanske hela familjen tycker är roligt?

Själv så burkar det bli så att vi går på leksaksaffärer och passar på att köpa varmkorv med bröd för att fördriva en bit av en dag, eller kanske gå på bio om det är någon bra film en helg.

Men sedan kan jag bara inte komma på något alls! Det finns säker många av er som är jättebra på att komma på saker som ungarna tycker är fantastiskt roligt, sådant som inte är så avancerat men ändå gör barnen riktigt glada/överraskade.

Har ni några tips till en tråkig en? Behöver inte nödvändigtvis vara något man gör borta, kanske något speciellt/udda/annorlunda att göra hemma.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/06 :  15:37:20  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Ett förslag är att fram på vårkanten leta upp en bäck med smältvatten och dämma! Favorit för mig när jag var liten och favorit för sonen när han var liten. (Hoppas det inte dröjer allt för länge innan barnbarnen kommer...)

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/06 15:38:05
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/06 :  15:37:36  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Hur gammla är dina barn?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/06 :  15:46:55  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Två grabbar, Viggo fyllde 4 igår och Lucas fyller 6 i sommar.

Det där uppdämningen låter bra - det ska vi absolut göra, även om jag inte tror "mamma" blir så road Ett bra tips ändock!

Fler tips?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/06 :  15:54:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Fingerfärg brukar vara uppskattat, delta gärna själv också så får barnen skratta lite åt pappa.
Lägg ut lite byggplast på golvet å söla ner er ordentligt.

Pulkabacken?

Baka en tårta som barnen får bestämma innehållet på. (nåja! delvis iaf :-))

Bygg en trådtelefon av två plåtburkar (ta bort alla vassa hörn)

Har dom fortfarande för mycket energi så montera upp en boll i taket som dom kan slå å sparka på.( en i taget)

Kan även meddela att jag var näst intill vansiningt förälskad i små dammar när jag var liten.

Strunta i korvmojen, om ni har möjlighet att gå ut i skogen å grilla på egen brasa istället.

Ta med kameran på era aktiviterer, barn älskar att se sig själv på kort, å du och din hustru får minnen för livet.

Min grabb var tokig i lådbilar när han var liten, leta reda på gammla gräsklipparhjul lite bräder å spik å börja snickra.

Nu har ni att göra ett tag :-)))

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2007/02/07 :  10:34:23  Show Profile Send alpinist a Private Message
Reflexspårning!

Man snitslar en bana med reflexer, och lite lagom frågesportsfrågor.
Reflexerna är lämpligen sådana i plast med ett snöre, så att de
är lätta att knyta fast i en gren, och dinglar fritt.
Man kan ha två typer av frågor: vuxen och barn.

Gå helst minst en vuxen och ett eller flera barn, och låt
barnen sköta ficklampan, och söka efter nästa reflex!

Kanske funkar bäst som "social aktivitet" i en förening,
eller om man har ett större barnkalas, så att man kan
dela upp ansvaret lite mellan föräldrarna!

Gjorde detta själv när jag var liten (i scouterna) och det
var otroligt spännande!

Vill man vara lite avancerad kan man låta spåret
sluta vid en grillplats, där barnen får grilla korv
och dricka varm saft!

Tips! Finns ingen anledning att hålla på med "spöken" och skrämmas
och sådant. Om inte barnen är mörkrädda innan, så behöver man
inte som vuxen framkalla sådana rädslor.

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/07 :  10:57:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Ut i skogen, gör en spårning, låt dem hitta varsin scoutkniv vid målet,, grilla korv, gör pinnbröd (så de får använda de nya knivarna och du kan lära dem hantera dem), bygg en koja,,, snart är dagen slut och de kommer somna "ovaggade"

Ta gärna med kameran och låt dem ta en del bilder själva.
Barn älskar kort!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/07 :  11:05:50  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Fint Spårningen lät skoj!

Finns det några tips på sådant som kräver mindre förberedelser. Exempelvis, vad hittar ni på när ni kommer hem från jobbet och någon klämmer ur sig "ska vi hitta på något skoj" ?

Då menar jag inte att rita eller så, utan att åka någonstans och göra något som inte kräver att man tar en heldag. Har inte så många timmar efter jobbet innan ungarna ska sova så de fixar tidigt dagis nästa dag, ca 16:00 - 19:00.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/07 :  11:13:00  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Saker som kräver mindre förberedelser,,,
Hmmm

Prova att baka en sockerkaka till Mamma,, men blanda i lite "Gott & Blandat"-godis, skulle tro att ungarna kommer att skratta åt det och gilla ideen.

Att bygga med LEGO allihopa, fungerar inte sånt ? Att göra ett STÖRRE byggprojekt. Första dagen kan ni rita upp vad ni ska rita, för att sen bygga det dagen efter ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/07 :  11:13:28  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Zalve:
quote:
Barn älskar kort!
Om de inte är inne i en jag-vill-inte-bli-fotograferad-period. Då kan kan blotta närvaron av en kamera göra ungarna helt obenägna till att göra något som kan fotograferas.

Ett par förslag till:

Om ungarna är ovana vid att åka buss ellert tåg kan en resa med dessa transportmedle vara en uppöevelse i sig. Kan räcka med att ta stdsbussen ner på stan för en gångs skull. Eller en bit utanför stan för att komma till skogen.

I många städer finns det små friluftsmuseum ā la Skansen med lite djur och gammeldags butiker. Det brukar vara uppskattade besök.

Eller om det finns en ruin från t ex gammalt slott eller försvarsanordning så brukar ungarna också gilla att klättra och flänga bland sådant.

/Jörgen G


Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/07 11:15:14
Go to Top of Page

brewitz
SW-hantering

1624 Posts

Posted - 2007/02/07 :  11:25:55  Show Profile Send brewitz a Private Message
Ni grabbar har en massa bra tips så jag börjar med att be om ursäkt för mitt.
De få gånger jag och min svåger får ta ansvar för hans grabb styr vi direkt till vårat favoritnöje


För övrigt brukade jag själv dämma bäckar som liten, mycket kul och ganska klurigt att få till det. En gång lyckades jag dämma en bäck på min mormors tomt så pass bra att källaren blev lite fuktig....
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/07 :  13:18:56  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jörgen, då låter man barnen hålla i kameran.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/07 :  13:48:01  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
quote:
Att bygga med LEGO allihopa, fungerar inte sånt ? Att göra ett STÖRRE byggprojekt. Första dagen kan ni rita upp vad ni ska rita, för att sen bygga det dagen efter ?!


Jösses! Hur mycket LEGO har ni??? Vi har rätt mycket vanligt "gammaldags" LEGO och bygger titt som tätt. Mest gillar de dock Bionicle och har mängder av och det går ju inte att bygga nåt vettigt av.

Åka buss är bra, det gillar de ju skarpt. Fast då var det ju det där med att åka någonstans. Vi i Skellefteå har inga spännande ruiner eller slott att åka till - det hade de säkert tyckt var spännande! Inte heller finns några djurparker eller nöjesparker här eller i närheten.

Att bli fotad gillas förstås, två riktiga fotoapor är dem. F.ö. hänger kameran med alldeles för lite ofta.

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/07 :  19:42:19  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Zalve:
quote:
Jörgen, då låter man barnen hålla i kameran.

Då kan det gå som för en familj som var passagerare när jag var konduktör på spårvagnen till Djurgården i somras.

Sonen i 7-9 års åldern fick hålla i faderns ganska häftiga spegelreflexkamera. Grabben gick omkring i spårvagnen med kameran utan att ha halsremmen runt nacken. När spårvagnen krängde till i en sväng tappade han kameran och den rullade runt på golvet, studsande på ledstänger och stolfästen. Sonen blev ledsen. Fadern blev purken. Vi plockade kameradelar hela dagen...

Sens moral - Ge ungen en egen kamera om han eller hon ska fotografera.

Sorry OT EuphoniC - kunde inte låta bli att återberätta denna berättelse ur verkliga livet efter Zalves kommentar.

/Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.

Edited by - Jörgen_G on 2007/02/07 19:44:04
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2007/02/08 :  07:15:48  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Äh - låta ungarna fota - det är fortfarande OT!!!

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/08 :  07:38:10  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Säg till när du har provat sockerkakan med "Gott och blandat"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000