HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 RÖR, enkel preamp -Nej, drivsteg i stället!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/05 :  19:31:49  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
så är standardvärdet 0.775V RMS
Stämmer nog,kan man mäta det med en multimeter och en sinus våg oxå?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/06 :  00:29:03  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag har fått för mig att en CD-spelare ger 2Vrms ut, men jag kan ha fel.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/06 :  20:03:12  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Kollade instruktionsboken till min Denon 3910 idag,output 2vRMS,grattis Fuling!
I Audiophile 2496 manual står:Peak analog output +2dBV (consumer setting)och det betyder?
Har oxå läst något om 0,775vRMS,men kan inte det vara någon gammal standard då.Hadde ett gammalt Philips kassettdäck som jag tror lämnade o,775v.

2vRMS blir alltså 2,82vp då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/06 :  21:25:55  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Översatt till rörförstärkare så ska alltså första steget ha en gallerförspänning på minst 2,82 volt? Jag gissar att man bör lägga på en smula för att inte trilla in i gallerströmsområdet. -Kan en halv volt vara lagom? (sedan kan det förstås vara lämpligt att ha högre bias beroende på rörtyp.)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/06 :  22:05:23  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ja, helst ska man nog ha en gallerförspänning på över 3V hos det första röret. Marginaler, gott folk, marginaler! Det skadar aldrig att ha mer utstyrningsområde än vad man egentligen behöver, det enda som ska kunna klippa är slutröret.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/06 :  23:06:46  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
En OT-fundering: Om man för exemplets skull har två förstärkande triodsteg efter varandra och båda ger stark 2:atonsdist utan andra högre ordningar, får man inte då 3:e-ton som resultat? Totala distprocenten borde minska men högre harmonier är ju aldrig kul. Om detta stämmer borde det vara ett bra argument för det Fuling skriver om marginaler och att det
bara är slutröret som ska klippa.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/06 :  23:45:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Distortion är nåt jag tyvärr vet väldigt lite om, jag bestämmer arbetspunkt och belastningslinje grafiskt med anodkurvor, miniräknare och linjal.

Angående drivsteg så läste jag en del intressant på tubelab.com, killen som har sidan har en "uppfinning" som han kallar Powerdrive vilket i princip består av en väl dimensionerad sourceföljare inklämd mellan drivsteg och slutrör.
Finessen med det i normala klass A1-förstärkare verkar vara att drivsteget återhämtar sig betydligt snabbare från överbelastning då slutröret klipper och börjar dra gallerström. Gallerströmmen får nämligen spänningen över kopplingskondingen (som ju består av signal överlagrad på en likspänning) att hoppa hejvilt och därmed förskjuta slutrörets förspänning under en viss tid tills det hela återhämtat sig.
Powerdrive (och lågimpedanta drivsteg i allmänhet) bättrar tydligen på återhämtningstiden markant vilket i förlängningen verkar leda till bättre ljud speciellt vid högre ljudnivåer då förstärkaren oftare klipper. För klipper, det gör de oftare än man tror tydligen när det handlar om enpetare på några watt ihop med normala högtalare.
Observera att Tubelab skiljer mellan oavsiktlig gallerström (överbelastning) och avsiktligt gallerström (klass A2).
Han använder sin Powerdrive-krets till sistnämnda också men det är en annan historia.

Undertecknad har på senare tid också fått smak för kraftiga drivsteg, även om jag inte gått så långt att jag använder Mosfetföljare i A1-kopplingar så tycker jag inte alls att det är överdrivet använda ett drivrör som drar 20mA till att driva ett rör som drar 60mA.
Nu är förstås inte anodströmmen den enda avgörande faktorn, men jag ser den som ett "snabbmått" på hur saker och ting är dimensionerade.
Att driva en effekttriod med en halv ECC83 är bara skrattretande enligt mig.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/06 :  23:58:32  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
inte alls att det är överdrivet använda ett drivrör som drar 20mA till att driva ett rör som drar 60mA.


Drev min 6B4GSE med 15ma tack vare att röret inte pallade mer men om/när jag får igång den igen så blir det med 6c45 och lite mera ström..

quote:
Att driva en effekttriod med en halv ECC83 är bara skrattretande enligt mig.

Ja,det var ju bra att du sa det på det sättet,det stämmer ju.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/06 23:59:07
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/07 :  00:36:28  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
För att fortsätta offtopicandet lite, att till drivsteg använda samma rör som i slutsteget vore kanske inte fel? Hur skulle det funka med effektpentoder rent av? -Triodkopplade i första hand men då drivröret ofta arbetar med mindre sving än slutröret kanske man kan hitta en förhållandevis linjär del av pentoden. Att driva ett 6080 med ett annat 6080 är kanske mindre lyckat...

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/07 :  01:23:56  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Min tanke är att det nog låter för tjockt och fett,men någonting mittemellan Ecc83 och 6080 då.

quote:
Ja, helst ska man nog ha en gallerförspänning på över 3V hos det första röret. Marginaler, gott folk, marginaler!

Men om man bara har tillgång till 2vRMS då,då kan man ju inte styra ut steget full?!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/07 01:26:07
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/07 :  13:13:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ryss: drivröret vill du inte styra ut fullt.
Det bör ha en god bit kvar till klippning när slutröret är utstyrt.

Inget fel på 2V in och -10V gallerförspänning på drivröret t.ex. om det valda röret är linjärt vid -10V gallerförspänning.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/07 :  16:12:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Du menar man får justera det med rätt förstärkning då,för att kunna styra ut slutröret?

Edit:jag menar vid -10v gallerförsänning,behövs väl 10 signal för att styra ut drivröret fullt?Och har man inte förstärkning så det räcker för att styra ut slutröret fullt med 2v in,tja?Kanske ute och cyklar igen nu då,eller?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2007/02/07 17:25:13
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:23:33  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Jag tror inte att du cyklar. Men det är lite svårt att förstå vad du förstår och inte förstår förstås.

Det finns ett område inom drivrörets karaktäristik (kan ses på Ia/Ua-kurvor), där det är relativt linjärt. I vilket fall som helst så vill man att det ska hålla sig inom det området under hela det maximala in-spänningssvinget (dina 2V rms från CD-spelarn).

Det kan röra sig om ett antal möjliga arbetspunkter, där gallerförspänningen till exempel kan väljas till något mellan -3V och -12V.
Om slutröret behöver ett inspänningssving på 20V rms så behöver vi ett drivrör med minst 10ggr förstärkning, som kan hantera en inspänning på 2V rms utan att dista.
Sen kan vi välja ett drivrör som uppfyller de kraven vid -1000V Vg eller ett som gör det vid -3V Vg.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house

Edited by - Ronnie_Ericsson on 2007/02/07 22:24:21
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/07 :  23:19:20  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmm,Ser att förstärkningen varierar ganska kraftigt med olika arbets punkt,i alla fall på 6c45:
Plate current, mA 28 40 52
Slew rate, mA/V 34 45 56

Amplification factor 36 52 68

Det blir en massa punkter att ta med i beräknigarna..
Ja,den rammlar väl ned så småningom.


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/15 :  13:50:43  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Har insett att jag har en del brister i min teoretiska grund.
Först har vi detta med spänningar: RMS, peak och pk-pk.
Om CD-spelarna ger 2V RMS som standard blir detta drygt 5,6v pk-pk.
Jag mätte nyss med digitaloscilloskop på min CD-spelare och fick
detta bekräftat. Spänningen topp-till-topp nådde som högst 5,5v.
En ruggig upptäckt var också att några av låtarna jag testade hade klippta toppar! -Och det på en CD från tidningen High Fidelity!
Provade andra skivor med "bråkig" musik som höll sig precis under
5,5v utan att klippa. Detta kan bara tyda på att vissa inspelningar
helt enkelt är för dynamiska för att "få plats" och att ljudteknikerna då valt att låta topparna klippas. Tror jag börjar förstå
varför klassisk musik ofta upplevs som mycket svagare inspelat. -Helt enkelt för att man inte vill klippa topparna eller sabba dynamiken när
det verkligen "tjongar till".

Nåväl, för att tillämpa detta på preamp/ingångssteg får jag det till
att en gallerförspänning absolut inte får vara mindre än -2,8v.
Vad jag förstått måste man ha ytterligare marginal eftersom gallerström
uppstår redan innan man når "nollan". Jag läste nyss i M.Jones Valve Amplifiers att Mullard uppger -0,9v för ECC83 och att Jones tycker att -1v kan vara en allmän tumregel. I så fall hamnar vi på en gallerförspänning
om MINST -3,8v. Har man sedan ont om B+ börjar det bli taskigt med
marginaler. Ett rör som ECC83 har då allt för HÖG förstärkning för att kunna svälja en insignal på 2v RMS och göra något vettigt av den.

I min 6L6 SET har jag 6SN7 som ingångsrör och bara ca 250v B+.
När jag nu med nya ögon tittar på kurvorna för 6SN7 ser det inte
alls så kul ut. "Gallerutrymmet är helt ok men det känns som att röret skulle komma mer till sin rätt om B+ var 4-500v. Jag har redan tidigare i denna tråd funderat på att byta till E88CC men som jag tolkar dess kurvor ger det röret mer distorsion av högre ordningar än 6SN7. -Avstånden mellan Ug-linjerna hoppar ganska duktigt... Som jag tolkat kurvor och slarvräknat borde jag få max 20-25% större sving med E88CC än med 6SN7.

Tycker allt börjar tala för att behålla 6SN7 men höja B+ eller ännu
hellre byta anodresistorerna mot drosslar. Efter vad Fuling skrev i
en separat tråd om hemlindade drosslar för småsignal lutar det mot
att det är dags för mitt första svidande inköp av delar till mitt
HiFi-missbruk... Å andra sidan ser det ut som att 6L6 inte skulle
må direkt dåligt om jag höjde B+ från 250v till ca 400.
Å tredje sidan vill jag ju styra ut slutrören lite mer och då
blir det antingen drosslar eller rörbyte... Håhåjaja...

Var köper jag billigast och smidigt dessa drosslar?
Vill minnas att Fuling skrev att 100-150H borde vara lagom.

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2007/02/15 13:56:25
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/15 :  15:07:27  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
drosslar för småsignal lutar det mot
att det är dags för mitt första svidande inköp av delar till mitt
HiFi-missbruk...


Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/17 :  19:00:21  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Som ett sätt att fly från detta ämne börjar jag nu fundera på att bygga PP med 6AS7 och Dynaco-transingar för EL84 och trafosekundären som CFB.
-Koncentration John!

Jo, denna diskussion om preamp har ju lutat över åt nytt drivsteg i min 6L6 SET i stället. Har nu kikat på en rad rör och flera små saker går bort efter insikten om att insignalen är för stark.
En rörtyp i skrotlådan som ser väldigt trevlig ut i kurvorna är
triodkopplade 6SJ7. -Är det välkänt eller obeprövat?
Funderar också på triodkopplade effektpentoder som drivsteg.
Jag tycker absolut det ser ut som att en rejäl ökning av B+ skulle
flytta både drivsteg och slutsteg in i ett trevligare område.
Över huvud taget tycker jag det ser ut som att trioder, äkta eller fusk, ger bäst ifrån sig när de pressas nära Pa-max.
-Är det också vad ni mer erfarna rör-rävar anser?



Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/17 :  23:08:44  Show Profile Send Fuling a Private Message
Till att börja med: CFB genom en "normal" sekundärlindning ger nog ingen märkbar effekt på 6AS7 med dess osunt låga förstärkningsfaktor.
Den signal som sekundären skickar tillbaka via katoderna är bara en bråkdel av den man skickar in på gallren för att driva hela härligheten, det blir alltså knappt någon återkoppling alls.
CFB från den vanliga sekundärlindningen ger alltså mest effekt på rör med ganska hög förstärkningsfaktor.
Vid PP blir det dessutom extra krångligt eftersom sekundären måste vara helt symmetrisk.

Triodkopplad 6SJ7 låter bekant, är det inte så att det finns nån enkeltriod som i själva verked består av en internt triodkopplad 6SJ7? Tycker mig ha hört nåt sånt, men där kan jag ha fel.

Högre B+ brukar drivsteget inte klaga över, överlag är det ganska knepigt att driva "vettiga" slutrör med RC-kopplade drivsteg som matas från samma B+.
Just RC-koppling kräver en hel del spänning för att kunna leverera ordentliga spänningssving.
Själv har jag precis upptäckt hur enkelt och bra det är med konstantströmkällor istället för anodmotstånd, vill nog påstå att det låter bättre också.
Min teori är att trioder trivs bäst när de jobbar som rena spänningsförstärkare (vilket de gör med konstantströmslast, bortsett från nästa stegs gallerläcka), men när de jobbar med motstånd som anodlast så måste de arbeta som effektförstärkare (både ström och spänning).
Ok, det där var väl kanske inte riktigt "min" teori, men ändå...

Triodkopplade effektpentoder brukar funka utmärkt, det finns gott om branta pentoder med maxanodförlust på 4-10W som blir utmärkta trioder. Jag har kört med E81L i ett par byggen.

Om man ska köra nära Pa-max tycker jag beror ganska mycket på det aktuella rörets pris och tillgänglighet.
PL83, som jag har en låda med, skulle jag glatt kunna plåga tills de smälter vilket jag inte skulle göra om jag råkade få tag på några NOS AD1:or.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/18 :  09:54:16  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Fuling, det sista resonemanget har jag själv fört ett antal gånger. (tyvärr utan att bygga något kul) Beträffande konstantströmkälla tycks det vara en allmän uppfattning att trioder är som mest linjära vid ren spänningsförstärkning. När jag så granskade Ua/Ia-kurvorna för E88CC tyckte jag inte att det såg fullt så enkelt ut. -Till vänster i diagrammet, d.v.s. när anoden svingar nedåt, ser gallerlinjerna ut att krympa samman något om man håller sig på konstant ström. Genom att luta belastningslinjen, d.v.s. en mer resistiv anodlast, ser det faktiskt ut som att distorsionen borde bli mindre! (vid stort sving)

Som jag förstått detta med Ua/Ia-diagram så kan man göra en grov uppfattning av distorsionen och vad den består av genom att förs rita belastningslinjen och vilopunkten,
sedan mäta avstånden mellan varje gallerlinje och fundera över deras inbördes avstånd.
En konstant osymmetrisk förändring borde tyda på 2:a överton, en symmetrisk på 3:e-ton.
Om avståndet hoppar mer oregelbundet mellan linjerna borde detta tyda på högre dos av högre ordningar. Det senare tycker jag mig se på E88CC när strömmen hålls konstant.
Jag kan tänka mig att den totala distorsionen blir lägre men att sammansättningen ändras
till en större procent "udda otäckingar".

-Är jag helt ute och cyklar? (har fortfarande inte vågat montera bort stödhjulen)

Funderingarna kring CD-spelarens Upk-pk har fortfarande inte landat helt och jag skulle vilja få detta bekräftat en gång för alla:
Kan man helt stryka hög-my rör som ECC83 som mottagare av 2V RMS genom att det helt enkelt inte finns gallerutrymme för en sådan signal? Som jag förstått saken kan man "köpa" sig större utrymme genom att höja anodspänningen men när gallret svingar nedåt hamnar man ändå i ett väldigt krokigt område nere till höger i diagrammet.
Heter rören "sharp cut-off" antar jag att marginalen är större.

Kan man alltså ha som tumregel att högförstärkande rör aldrig förekommer mot slutet i en förstärkare? Men ECC83 ser man ibland i äldre PP-slutsteg som ingångssteg/fasvändare (consertina). Dessa förstärkade hade kanske större ingångskänslighet än 2V? (t.ex. 0.775 eller ännu lägre)
Om ingångssteget följs av en consertina, är det då den stora motkopplingen via dess katod som gör att man inte överstyr det röret?
(tror jag håller på att förstå något sakteligen...)

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783

Edited by - JohnA on 2007/02/18 09:58:52
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/18 :  15:05:41  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Kan man helt stryka hög-my rör som ECC83 som mottagare av 2V RMS genom att det helt enkelt inte finns gallerutrymme för en sådan signal?

Det röret skulle jag strukit i alla fall.
Jag tror att man "förr" hadde en annan stsnadard med lägre utsignal från t.e.x signal källan.Kanske någon som var med på den tiden kan bekräfta detta.?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:19:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Det där med gallerspänning och utstyrningsutrymme kan man se från en annan synvinkel också: Sålänge röret med den givna matningen klarar av att driva slutröret till klippning så spelar det ju egentligen ingen roll vad gallerförspänningen ligger på sålänge man har en volymkontroll tidigare i signalkedjan.
Det enda som händer då är att slutsteget har onödigt hög förstärkning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/18 :  16:39:02  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
Det enda som händer då är att slutsteget har onödigt hög förstärkning.

Kan det inte bli problem med t.e.x brus då?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/18 :  17:30:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jo, plus att jag personligen tycker att det känns dumt att behöva dämpa bort 98% av signalen sid normal lyssningsvolym.
Min anläggning har å andra sidan för låg förstärkning, vid normal lyssning står volymkontrollen på klockan 2 och vrider jag på fullt så blir det knappt partyvolym.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2007/02/18 :  21:20:24  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
Min förstärkare jobbar för det mesta mellan klockan tre och halv fem ungefär...
Ska jag verkligen digga musik är det gasen i botten som gäller ("pjäxan i pannrummet").
Å andra sidan driver den ett par Sonab OA5-II med sina 2x1,3w.
Är på nått vis tacksam att ha ett litet hus...

Projektet med preamp är praktiskt taget nedlagd nu. En enkel rör-RIAA ska det nog bli
med ingångsväljare och en buffrad extrautgång till basfiltret. Troligen också någon onödig
gimmick med "ögonrören" EM80 eller EM34 bara för att jag är så förtjust i dem.
Har ett trasigt 50-talsoscilloskop med 3" CRT på ingående så det kanske blir något
riktigt insnöat och nördigt att titta på.

Hur som helst är jag numera av den uppfattningen att preamp inte ska behövas när signalen
kommer från en cd-spelare. Kan jag inte driva slutrören till klippning (eller åtminstone i närheten därav) så är det i slutsteget förstärkningen ska höjas.
Har länge varit sugen på att bygga något med mina två 6AS7 men jag misstänker att det jämfört med nuvarande 6L6 SET varken kommer att spela renare eller så mycket högre.
Det lutar därför att prova PP i stället. De färdiga koncept jag hittat använder trafokopplat
drivsteg (1:2+2) men då jag inte har råd med sådant får det kanske bli 6SN7 med rejält B+.
Möjligen någon triodkopplad liten effektpentod. Med ca 500v B+ borde det finnas utrymme
för rejält spänningssving utan dyra induktanser jag inte äger. Kanske också CCS i form av
pentod. (ja ja, kisel kostar mindre B+ men jag VILL bygga vintage!)
Det rätta för 6080/6AS7 borde vara fasvändare/drivsteg i form av differentialförstärkare
så att man utnyttjar förstärkningen ända in i sista steget.

Fuling, vill man ha partyvolym kan man lika gärna plocka fram kiselskräpet för 40:- på loppis. Ingen mening att ödsla fin rörtid på festgästerna som ändå inte förstår...
Själv kan man ju ha öronproppar så man slipper skrällandet.

Nej jag borde se till att börja med att bygga det där RIAA:t först och låta övriga funderingar mogna. Hmmm, kanske reservera plats i RIAA:t för en liten preamp.
Hmmm, ska man skanske ha pentod-CCS till preampen? Varför känns detta så bekant?

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/02/22 :  02:36:45  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Stod i senaste HF att signalen ut från en CD är 2v medans andra källors utnivå ligger på 500mv,hmm ganska stor skillnad,kan det vara så?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000