HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 HF's Fototävling - Februari
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/07 :  12:03:57  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Annars hade du väl inte valt det temat

Lekte lite i helgen o det är inte helt lätt att få till en bra exponering.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/07 :  12:28:03  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message


Målat med temat är mest att det kräver lite mer av er Sen att jag har vana med längre slutartider har inget med saken att göra
Jag har hållt mig utanför tävlan pga av att jag tycker att det käns liye fuskigt att själv bestämma temat

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/07 :  13:36:09  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Ja, så kom min Nikon ML-L3 fjärrutlösare, men.... inte öppnar den spegln lite innan bilden tas, nope i samma omgång som bilden tas.... och det även att den har 2 sec på sig.

Well well, en nyttig liten sak i alla fall, så nu kan man gå och jaga "bulb" bilder.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/02/07 :  21:34:16  Show Profile Send Lovan a Private Message
Rip: Kan du inte slå på spegeluppfällning, trycka på avtryckaren en gång och sen använda fjärren?
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/08 :  02:30:48  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Kan testa, men som jag kommer ihåg det krävs att kameran stängs av för att få spegln ner igen och slutaren öppnas samtidigt. Men altså det har ingen betydelse med belysningstidar över 1 sec. och jag kommer att komma upp minst 1 minut. Man får jo montera en optik på 2-3 kg, då springar den väll inte iväg om man tar en bild. Men på D50 kan spegln endast öppnas manuelt om man vill åt sensorn för rengöring.

Och som sagt, det verker 100% bra med fjärren, öppnar lukkeren med första tryck och stänger den igen på nästa tryck på fjärren.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide

Edited by - rip59 on 2007/02/08 09:23:50
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/09 :  23:34:40  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
testade lite idér precis, svårt men kul

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/12 :  13:20:58  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
2 bidrag till har kommit in, En "debutant", fast erfaren fotograf såg jag på namnet

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:00:12  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Kul men nya deltagare

Testade lite mer ideer nu i helgen.
Inte helt lätt att få till en bra exponering

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:08:46  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Hmm insåg att jag hade glömt att det var "Rörelse" med i temat,,,
Tur att man såg det nu

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:14:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Ja där hade du tur Zalve

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:26:28  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
har ju gjort bort mig tidigare i tävlingen, så det skulle ju iofs inte va nån nyhet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:31:14  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Du Zalve!

Gör man aldrig något fel här i livet, så gör man heller aldrig någonting.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:52:20  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag ber er som håller i dessa tävlingar att INTE nu börja höja ribban hela tiden i svårhetsgrad så vi andra inte KAN delta eller ens VÅGAR försöka delta..... För OM detta går vidare med svårare o svårare saker som nu då man faktiskt MÅSTE kunna mer än att vara en glad amatör förlorar vi i lägre regionerna ens lusten att delta..I alla fall jag..

Att vi inte kan vinna är ju inte ett problem. Det vet man ju från start.. men man kan ändock bidra och "vara med" så att säga..

Så tänk på detta nu då det börjar synas en spiral där dom kunnigare börjar tävla mer o mer.. För annars slutar tävlingarna som rent elit enbart och inte lite skoj för alla om man säger så.. Fast viss inser jag att även den kunnigare behöver känna sporren att utmana.. Så bara att det nu INTE som det börjar få ta mer utrymme..

jag tror ni snappar hur jag menar...

jaja. Ha det i alla fall i åtanke ..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/12 :  14:56:09  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Meningen är att försöka få FLER att skicka in bilder.
Att det är en tävling med pris,, tja,, kanske för att få några som varje månad skickar in sina bidrag.

Jag tror att de allra flesta tycker att det är en kul grej, inget mer.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:04:00  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Mayro!
Jag ser detta som ett utomordentlig sätt att lägga manken till å försöka lära sig sin kamera.
Om man sedan hamnar sist på podiet varje gång struntar jag fullständigt i.Vill någon skratta åt mina bilder, så var så god, det bjuder jag på isf.
Gör som jag! Försök å gör ditt bästa, det är ALLT som krävs faktiskt.
För handen på hjärtat, hur roligt skulle det vara om alla alltid tar bilder på en solnedgång

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:24:53  Show Profile Send ztenlund a Private Message


Som sagt, bilden togs inte ens för att vara med i tävlingen, men i brist på annat så blev det den i alla fall.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:28:23  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Inget illa menat! Kunde lika gärna skrivit soluppgång

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:32:17  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Tycker inte att man ska haka upp sig allt för mycket om temat låter svårt eller inte.

Förra månaden tex så fanns det massor av konstverk som det inte är ett dugg svårt att göra en egen tokning på.

Likaså så finns det massor av varianter på rörelse o långaslutartider.
Det är bara ut o testa.

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/02/12 :  15:55:03  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Mayro, jag tycker inte att Dan har varit specelt ensidig i sin bedömning, men ofta tagit med bilder som alla med en helt vanlig kamera utan DSLR och sånt har haft möjlighet till att ta, men vart det är idén eller den pludseligt uppstådde situation som har givit point och inte altid fotografiskt perfekte bilder der har vunnit point. Jag tycker inte du skall vara nervös för det, bara kasta dig ut i det.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8776 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:01:30  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är helt klart att Dan tittat mest på själva bildidén, det finns ett antal bilder som fått relativt bra poäng som nog skulle ha fått avsevärt mindre om fokus legat på den tekniska bildkvaliteten.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/02/12 :  16:07:37  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Bilden som vann första omgången var tagen med en "pocketkamera", eller hur Tobbe_L ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/12 :  17:11:16  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Stämmer bra
Systers Sony DSC-H1

Kanske ska fortsätta med den för efter det så har det inte blivit några mer tio poängare


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/12 :  18:25:14  Show Profile Send mayro a Private Message


Nu var det väl inte frågan om hurvida "Dan" osv osv. Hur sådant nu kom upp efter mitt inlägg ...
utan jag ville endast be att man tänker på svårighetsgraden så den INTE börjar skena..... Då man börjar tala om långa slutartider mm så är det ju INTE medelsvennes mormor direkt man vänder sig till som medtävlare..
inte heller den nyblivna fotointreserade..

och detta torde inte föranleda höjda ögonbryn eller motkomentarer,, utan mer kanske...

"javisst.. Bra du påpekade detta. vi skall absolut ha sådant i åtanke"

thats that liksom.. för det var endast det jag ville säga...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:12:58  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Som sagt det är bara ut o "leka" med kameran.

En sekund är inte så jättelång slutartid.
Sätt kameran i tidstyrd bländarautomatik (borde heta S på din kamera)
Ut o fota bilar, barn, vattenfall mm.

Här är en bild som jag tog i början av december.
Slutar tid 25 sekunder kameran inställd på bländarstyrd tidsautomatik.







Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/02/12 :  19:47:52  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Svårt o svårt
Det handlar ju inte om att få till tekniskt bra bilder utan Dans konstnärliga ådra bestämmer. Att ta bild med lång slutartid är inte svårare än att plåta vanligt.

Det svåra däremot är reglerna om redigering !

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000