HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Vilken Brandsläckare Hemma?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/01 :  18:00:37  Show Profile Send mace a Private Message
Fundera på att skaffa brandsläckare igen!

Funderar på vilken/vilka typer som skall köpas.
Funderar mest på skum & kolsyra, pulver är ju förbannat bra men vad de skitar ned och sabbar En sådan har jag i bilen

Enligt brandmästaren på orten så kan man så gott som stoppa in munstycket på en skumsläckare i eluttaget utan fara för liv & lem.
De använder t.o.m. vatten på rangerbangårdar mm.

Kolsyra borde sabba minst i vardagsrummet och en skum till övriga bostaden.

Vad har Ni för utrustning och tankar??

M



mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2007/02/01 :  20:55:08  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message
Hur van är du på att använda släckare?
Och vad är det som brinner?

Generellt är pulver det bästa, men det smutsar ner som du skriver.
Men det kanske man kan stå ut med, bara inte huset brinner ner.
Och om det brinner i huset, så måste man ändå sanera efteråt.

Här kommer lite info:

Pulver
+ ett mycket effektivt släckmedel för bränder i hemmet
- smutsar ner

Skum
+ mindre smutsigt, bra på trä, tyg papper samt dom nya släckarna klarar upp till 1000V
- mindre effektivt än pulver

Kolsyra
+ smutsar inte ner och förstör elektronik
- inte bra för trä, papper och tyg


Själv har jag 1st brandfilt vid spisen, 1 st kolsyra för hifi elektroniken, 1 st skum i huset och 1 st pulver i förådet samt 1 st pulver i bilen!
2 brandvarnare i olika delar av huset.

Men jag jobbar jag med brandskydd, så lite skadad är man väl!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:11:21  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag önskade mig en i julklapp men fick ingen. Kommer köpa snart,.
Då blir der pulver. Det blir skitigt, men det är det värt. Bättre lite skit än inget kvar alls.
Jag har en brandfilt i köket.

Alla som står i valet eller kvalet.
KÖP!!

Lyckades släcka en brand i min lägenhet en gång. Vaknade en natt av att min sänglampa (som var rakt ovanför mitt ansikte) brann för fulla muggar och i samma stund även gardinen och kort efter hela väggen, min säng och sängkläder.
Vore det inte för brandsläckaren (vatten den gången) skulle inte lika mycket varit kvar. Det är en sak som är säker.

Självklart har jag flera brandvarnare.
Har haft brandutbildningar på jobbet och övat släckningar. Det känns lika onaturligt varje gång man måste göra det men det är bra att veta vad man gör!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:30:42  Show Profile Send Roq a Private Message
Dr Moureau har redan gett en ganska fyllig beskrivning men det kan tilläggas att pulver släcker bra bara man sticker in släckarn i rummet - man behöver egentligen inte vara träffsäker just på brandhärden. Av den anledningen så tar försäkringsbolagen kostnaden med saneringen efter en pulver-släckning hellre än att rummet och huset brinner ner. Så har jag i alla fall hört en brandman uttrycka det.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:38:05  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Här hemma har vi pulversläckare, försäkringsbolagen tar gärna kostnaden för sanering bara du får elden släckt.
På jobbet köpte vi tyvärr svindyra kolsyresläckare från hald&tesch för dryga 2500:- per styck, helt i onödan enl, brandchefen.
Pulversläckarna som vi köpte från länsföräkringar kostade 350:- styck.
Mitt råd blir därför PULVER pga att dom är mest effektiva vid brand.
Skum har jag inte hört att någon använder idag öht.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/02/01 :  21:52:39  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Har en 12kg pulver mitt i huset, som är nära och bra till sovrummen. Samt en 2kg pulver i bilen, även om man inte har för vana att elda bil så kan man iaf ha den till att hjälpa andra. Dessutom ser det lite rally ut.

edit: Det viktigaste med att släcka bränder är väl att rädda liv. Med det gjort så är inte sanering en tung ekonomisk post.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se

Edited by - Vee-Eight on 2007/02/01 21:56:18
Go to Top of Page

short_cuts
Member

560 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:04:19  Show Profile Send short_cuts a Private Message
om du har antikviteter och konst som intresse(som jag) skall du absolut INTE ha pulver!!!

People shouldn't be treated like objects. They aren't that valuable.
P. J. O'Rourke
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:09:55  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
edit: Det viktigaste med att släcka bränder är väl att rädda liv. Med det gjort så är inte sanering en tung ekonomisk post.


Absolut !!!! men att sabba i onödan är onödigt
Men rätt verktyg för rätt uppgift gäller

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:15:32  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
om du har antikviteter och konst som intresse(som jag) skall du absolut INTE ha pulver!!!


Snick snack!
Finns inte antikviteter/konst i värden som är mer värda än ett människoliv
Måste vara det dummaste jag någon gång läst här.
Mace:Ta du det effektivast som finns för att få bukt med elden, resten löser sig när ni klarat livhanken.


"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Edited by - reeltoreel on 2007/02/01 22:18:40
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:17:46  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Men rätt verktyg för rätt uppgift gäller


PULVER är RÄTT verktyg för den uppgiften.
Varför göra avkall på någonting så viktigt?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Vee-Eight
Member

1015 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:27:06  Show Profile Send Vee-Eight a Private Message
Mja, skulle inte avfärda short_cuts ståndpunkt så fort. Intuitivt känns det som om en laddning bra försäkringar är det bästa för konstföremål och annat av liknande värde. Tror att man bör gå ngn slags brandskyddsutbildning för att hantera kolsyra på bästa sätt, om man iaf är tvungen att ha kolsyresläckare. När jag DJ:ade på Kårhuset i Halmstad så fick jag en sådan, och det är bra att veta i alla förekommande fall.

- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet
Admin www.Faktiskt.se
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:44:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
När jag DJ:ade på Kårhuset i Halmstad så fick jag en sådan


Trodde vi snackade hemmamiljö här?

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare

8011 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:53:35  Show Profile  Visit Jörgen_G's Homepage Send Jörgen_G a Private Message
Tack för påminnelsen mace! Ska till stort byggvaruhus i morgon och nu har jag skrivit upp:

6kg pulversläckare

på inköpslappen!

Det var vad vi fick lära oss var det säkraste att ha hemma när vi hade branskyddsutbildning på jobbet. Pulver kräver minst av användaren för att släcka branden var budskapet. Det blir grisigt men det ordnar sig när branden väl är släckt.

mvh/ Jörgen G

Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system.

Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2007/02/01 :  22:58:10  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Det blir en bedömningsfråga enligt mig. Jag har förvisso införskaffat 2st Pulversläckare, men det hela avgörs av vad det är för slags brand man står inför. Vilken brandsläckare som helst är ju bättre än ingen alls, skulle jag vilja hävda. Att få fram den absolut bästa brandsläckaren för ändamålet blir ju lite absurt när det väl slår lågor.
En brandsläckare är en första aktion i ett inledande skede.
Eftersom jag bor i villa med gott om dö-virke för elden att härja i har jag valt att även installera en kran och 20m vattenslang i en klädkammare i hallen. För större insatser, eller att hämta medans en första insats görs med brandsläckare.

Brandvarnare räddar fler hem och fler liv än någon brandsläckare i världen.

/M
Go to Top of Page

byakugan
Member

707 Posts

Posted - 2007/02/02 :  04:31:29  Show Profile  Visit byakugan's Homepage Send byakugan a Private Message
Har för mig att alla försäkringsbolag säger 6kg pulver, och, om man nu måste använda sig av släckaren så betalar vissa försäkringsbolag allt, Om jag kommer ihåg rätt från brandskyddsövningarna från jobbet.

så jag skulle nog säga pulver, lättast att använda. Dock så får man vända på dom och knacka till lite i botten vartannat år.

Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiari
mitt system
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/02 :  10:33:14  Show Profile Send mace a Private Message
quote:
Dock så får man vända på dom och knacka till lite i botten vartannat år.

WORD! Som vår dotter hade sagt

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/02/02 :  10:40:13  Show Profile Send ninja a Private Message
Kranvatten



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Poe
Member

808 Posts

Posted - 2007/02/02 :  13:33:59  Show Profile Send Poe a Private Message
6kg pulversläckare i sovrummet! Där gör den bäst nytta.

eof
Min anläggning
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2007/02/02 :  14:23:30  Show Profile Send mace a Private Message
Ahhhhh
Jag har nu kommit fram till följande med hjälp av Er

1 st. stor skummis vid sängen.
1 st. 6 kg pulver centralt i lägenheten.
1 st. kolsyre vid stereo-tv.

En brandfilt i köket är inte fel heller.
Brandvarbare som kontrolleras med trycktest och rök regelbundet har vi redan

M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.


Mr 500!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000