HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Små utgångstrafos
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:02:56  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag tror att ja har haft upp den här frågan tidigare..
Jag har letat SE-trafos för små effekter under 5Watt
med 5k,7k och 10K primärimpedans, med det är verkar inte finnas så mycket att välja på.
Visseligen finns det en hel del billiga trafos , med de har oftast allt för begränsat frekvensområde. typ 100-15kHz -1dB
De skall åtminstone klara 35-20kHz -1dB
Så det blir oftast stora klossar dimensionerad för effekter på 20-30watt, vilket blir helt onödigt.

Någon som har nå förslag var man skall leta ??


En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:09:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
http://www.edcorusa.com/products/transformers/xse/index.html
Har ju dessa som fått bra kritik på diyaudio.com (sök)i de effekter du nämner.Kan fås special lindade i olika impedanser.Rätt pris oxå.
Har ej hunnit testa mina ännu,någon annan kanske har?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:34:35  Show Profile Send Lord a Private Message
Har visseligen hört en hel del gott om dessa trafos med
"Frequency Response: 70~18,000 Hz" ....nä

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:40:00  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:
bra kritik på diyaudio.com (sök)

SÖK,tror det var tubelab.com som gjort mätningar på att freksgången var bredare (30-20000?)vid de effekter du nämde,som sagt om intresse finns,sök och läs.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:42:27  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
De här!
http://www.livinginthepast.demon.co.uk/homepage.html
Jag kör deras små SE-trafos till en 3W-stärkare och deras lite större (10W) till mina 50CA10 (7-10W) - KANON! Inte vackra men skapliga.

Kolla också:
http://www.roehrentechnik.de/
http://www.elettronicanovarria.com/pg001.html
och
http://www.fragjanzuerst.com/eindex.htm
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:56:45  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
jag frågade Edcor i somras om de kunde speciallinda en version av deras små trafos, men då hade de inte möjlighet till det svarade de.

Så jag vände mig till AE Europe, som sa "no problems no problems" men jag har inte hört något från dem sen dess (tur det, för jag har inte haft några pengar att betala med) :)

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8488 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:22:50  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Hmm,jag frågade oxå Edcore om det,Yes sure!blev svaret..

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:28:03  Show Profile Send Lord a Private Message
soundbrigade:
Vet du hur kvaliten äe på de där italienarna
Hur är dom att handla med ? eller någon annan som vet ?

Ronnie_Ericsson:
AE Europe verkar ta på sig jobb för lätt. jag beställde ett par stora SE-trafos och ett par drosslar för ca 6 månader sedan .
när man frågar hur det går så ....
"vi har lite mycket nu, vi åter kommer till veckan"



En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:39:08  Show Profile Send MatsT a Private Message
De Italienska trafarna verkar vara de som Demostenes i Norge säljer.
http://www.demostenes.no/

Ett exempel:
http://rorprat.com/2/endr1be.asp?Kode=6005
Verkar mest användbara av dem som tagits upp så här långt.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:49:47  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Ryssen: Det var det rävligaste! Kanske bad jag om för krångliga grejer.
Lord: Spännande! Då kanske våra trafos dyker upp helt plötsligt..
Jag ska nog börja lägga undan lite pengar.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:09:32  Show Profile Send lars a Private Message
Jag är ute efter samma sak men med sekundärimpedans 120 ohm för att användas i en hörlursförstärkare.
Då blir det ännu svårare.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:17:42  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Lars: Passar inte någon av Lundahls "line output transformers"?

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:29:39  Show Profile Send ockham a Private Message
jag köpte sådana här av en på ebay, hans id = biglawhk
men man få ha tålamod, det tog över 80 dagar innan de kom, men jag har köpt 4 och snitt priset blev strax under 400:-/st. då klarade jag mig undan tull. 5K trafon har en tap på 3k
men jag har inte testat dem ännu
SPECIFICATION :
Price US$50
Class : Single ended design and have air gap
Primary impedance :3.5K
Secondary impedance : 0-4-8-16 Ohms
Frequency range : 10Hz - 37kHz(-3dB), 10Hz - 25kHz (-1dB)
Output : 20W ( maximum )
Maximum DC current :150MA
Tube application : single ended 300B , 2A3 , 45 , VT25 , KT-88 , EL-34 , KT-66 , 5881 , 6BQ5.
The induction plates is Z-11
Size : 79mm ( W ) X 89mm ( H ) X 65mm ( D ) , Silvery chromed top transformer cover .
Net weight : 2 kg each
Made in China
2.5K and 5--2.5K output transformer with the same spec. and price is available .
Shipping for one pair of transformers by surface mail( 35-80 days ) , insurance is optional :
USA is US$35
UK is US$35


Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:47:33  Show Profile Send Lord a Private Message
Ju dom där har jag sneglat på . Ta o prova dem och kom det ett utlåtande , det skulle vara intressant.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:58:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Ockham: Mycket spännande, jag har nämligen ett par av hans 3,5-kiloohmare på ingång! De lämnades in till posten dagen innan nyårsafton och for iväg mot kalla nord den tjugonde januari enligt mailtrackingen på hongkongpost.com. Jag lär få vänta ett tag till alltså.
Det enda utlåtande jag hittat om ljudkvalitén är att de lät lite för "ljusa" men i övrigt var helt OK enligt en person på diyaudio.com.

När vi ändå är inne på temat lite udda utgångsjärn så undrar jag om någon känner till nåt ställe där man kan få tag på SE-järn av hyfsad kvalitet där primären består av 3-5 separata lindningar där varje lindning går att komma åt utifrån? De som sett utgångstrafos från Edison 60 vet hur jag menar.
Om man kan komma åt att skilja av en del av primären så öppnar det möjligheter till intressanta kopplingar med låg utimpedans.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:08:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Den första jag kommer att tänka på är Lundahl LL1620CFB.
Jag har sett det på nåogn till men vilken...
annars är det inte så ofta man ser det.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/31 :  21:54:24  Show Profile Send ockham a Private Message
jag har plötsligt så många projekt (inte bara hifi) men imorgon ska jag hämta några från Lundahl som jag ska testa med ett par ecl86, en liten röris för arbetsrummet. Sedan tänkte jag kanske göra nåt med mina el34ór jag har liggande och dessa kina trafos.

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/01/31 :  22:16:48  Show Profile Send lars a Private Message
"Lars: Passar inte någon av Lundahls "line output transformers"?"

Skall den ligga på anoden eller katoden?
Klarar den några watt? Låt säga 3W.
Jag har kollat på dom också men inte hittat något som passar. Antingen får jag inte till impedansanpassningen om den skall vara på anoden eller så tål den för låg likström.

Det verkar som jag har missat något.
Ronnie. Vilken line-output tänker du på som skulle klara 3W?
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2007/01/31 :  22:42:35  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Lars: Jag tänkte inte alls på effekten. 3W är väääldigt mycket för de flesta lurar.

Olika tomgångsström kan de specialtillverka trafon för, och massor av växelspänning tål de.

Någon av LL1630, LL1680, LL1689 kanske?
Det beror förstås på vilket rör som ska användas.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:20:56  Show Profile Send Fuling a Private Message
Lord: Har tittat på Lundahls CFB-trafo, och även om den är intressant så vore det ännu mer intressant med en modell med tre eller fem identiska sektioner. 1620CFB har "snuttar" på 10% vill jag minnas.
Idealet vore ett par stora klumpar med 1,5-2kohm primärimpedans och luftgap för >200mA, jag har nämligen lite mer potent subwooferdrivning i sikte.

Ockham: Rapportera så fort du har några intryck att dela med dig av gällande kinatrafona. Hur verkar byggkvalitén på dem?

Lars: Lundahls LL1671 är inte sååå mycket mindre än deras 8W SE-utgångstrafos, så jag kan tänka mig att de har en eller flera modeller som klarar 3W och har passande impedansomsättning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

lars
Member

461 Posts

Posted - 2007/02/01 :  08:36:21  Show Profile Send lars a Private Message
Tack Fuling och Ronnie.
Det är en AKG K100 jag drömmer om att få göra en rörförstärkare till.
Rekommendationen är att ha 5W solidstate. Med rör borde 3W vara OK.

För många år sen pratade jag med Lundahl själv, men då hade han inget som passade. Det skulle även bli för dyrt att specialtillverka en trafo i och med att tar en stund att sätta upp maskinen. Det kan vara annorlunda nu. Jag skall kolla upp era förslag. Det skulle vara kul om det går att ordna till en rimlig kostnad.

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/02/01 :  09:09:18  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
soundbrigade:
Vet du hur kvaliten äe på de där italienarna
Hur är dom att handla med ? eller någon annan som vet ?

Ingen aning. Jga har visserligen varit i kontakt med dem och de menar att det är lätt som en plätt att beställa - dyr frakt dock. Men jag vill minnas att beställningssidan var på italienska -man kan ju dekoda men ändå.

Mike (LivingInThePast - se min länk ovan) kan fixa specialtrafos. Det kan Sowter också men ha är så grusligt dyra.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/02 :  17:02:51  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag tror att ja har hittat en trafo som passar mig.
James 6113HS , tyvär så finns det ingen i europa som säljer dessa
Den närnaste är Euphonia Audio i USA , så det blir en jä... massa frakt. kan visseligen köpa dem billigare från Taiwan , men jag ogillar tanken på att skicka kontokortsuppgifter till nån gargefirma på andra sidan klotet. så vi får se hur det blir.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/02 :  19:04:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
James-trafos har ett gott rykte om sig, men som du redan konstaterat är de tydligen inte alls så lätta att få tag på.
Har sett nåt enstaka par ute på Ebay, men folk har förstånd att ta betalt för dem också.
Letar man på Ebay så finns det en hel del Kinatillverkade C-kärnetrafos i olika utföranden till bra priser, men å andra sidan har man ingen aning om vad man betala för heller. Kineserna har rykte om sig att glömma den "lilla detaljen" att förse sina trafos med luftgap...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2007/02/02 :  21:30:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Framför allt så kan det vara svårt att få riktiga specar på en del.
Jag var i kontakt med en säljare av en till synes seriös C-kärnetrafo med när jag väl fick en riktig spec så var dom inte bättre än en gammal TU129 från Luxor eller 125X från Hammond. alltså inget jag nå gärna betalar nå pengar för . Så det gäller at se upp vad man köper.
Är det dessutom så att dom har glömt vissa vetala delat så...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7812 Posts

Posted - 2007/02/02 :  21:36:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
I slutändan blir man lite sugen på att köpa en av de där handvevade lindningsmaskinerna som florerar på Ebay för runt 80-90 dollar.
Kunde man sen hitta bra bobiner med "inbyggda" lödöron så skulle det vara riktigt trevligt.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000