HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Någon som vet...cd fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:37:47  Show Profile Send Klingan a Private Message
Har en Marantz cd 17mkII som jag har funderingar kring. Man kan ställa volymen via cd spelarens fjärrkontroll vilket också har visat sig ändrar min förstärkares (Primare A30.1) volym. Även när jag använder förstärkarens fjärkontroll så påverkas volymen på båda spelarna. Det hela blir rätt irriterande och att volymen påverkas lite för mycket.

Har någon erfarenhet av cd spelaren och vet om man kan stänga av volymenheten? Även nyfiken på om någon har kvar eller vet var man kan hitta en manual?

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/30 :  21:44:47  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Manual ska inte vara svårt att hitta på pdf.

Min Marantz cd60 hade oxå den funktionen,men det låter som du inte har de 2 utgångarna jag har på min cd...Analog out och Variable out,varav den sistnämnda var den som gick att kontrollera volymen på.

Sitter ett seperat kort med en motorstyrd volym-potentiometer på den utgången.

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/31 :  17:47:24  Show Profile Send Klingan a Private Message
Tyvärr finns det inte två utgångar på den här modellen. Verkar bara vara otur när det gäller förstärkaren, för jag har aldrig hört om det här tidigare.

Nåja, den spelar på fint så jag får helt enkelt ta det som det är. Har även sökt efter manual som pdf utan att lyckats. Känns som jag inte är världs bäst på datorer.
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:12:14  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Känner till just det problemet. Kan lösas genom att du skaffar en extern DAC då jag har för mig att den digitala volymen inte påverkas, eller byter CD-spelare till något annat.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:50:01  Show Profile Send Lovan a Private Message
Eller så låter du bli att ändra volymen via fjärrkontrollen
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/31 :  18:54:39  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Rätt,den digitala signalen påverkas inte.
Men det enda som behöver göras är förmodligen att dra loss sladden från potentiometern inne i cdn.

Jag kikade efter cd17`s manual lite innan,men den var svår att hitta...
Drar mig in i det sista för att betala för en pdf,men i vissa fall måste man betala till slut.

Kan kolla om jag har mer tur ikväll...?

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/31 :  19:00:06  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Känns inte optimalt att ha utgången via en volympot som aldrig kommer till användning.
Jag skulle nog lämna in spelaren för modifiering där man kopplar förbi volympoten.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:12:54  Show Profile Send Klingan a Private Message
Man tackar Mc Square! Angående att ta bort möjligheten att använda volym kontrollen så fick jag svar från Harmony Design att:

"Man kan montera en liten knapp inuti maskinen som man kan koppla bort hela fjärrkontrollen med. Att bara ta bort volymen går nog med kan vara ganska knepigt läs 1500-2500 kr. Möjligen går det inte alls."

Vilket jag tycker blir lite för mycket för min del. Funderar ändå på att byta förstärkare framöver. Men det blir en annan rörfråga.

Edited by - Klingan on 2007/01/31 20:16:24
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:26:28  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
ganska knepigt läs 1500-2500 kr. Möjligen går det inte alls


Det var så roligt så jag glömde helt bort att skratta!

Har inget alls emot Harmony Design,de vet väl vad dom gör,men nu vet jag vad jag ska göra:Hitta en bild på insidan alt. hitta servicemanualen på nåt vänster,för jag håller inte med HD`s svar alls!
Inte förräns jag iallafall försökt motbevisa det!

"If somebody can,the Candyman can!"

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:39:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Koppla bort fjärrkontrollen vill du ju inte antar jag. Kanske bara var en dålig formulering från HDs sida. Ska man bara göra det funkar det med tejp

Risken är ju rätt stor att du kommer få samma bekymmer med nästa förstärkar också. Marantz lär ju garanterat ha Philips-systemet och det är ju ändå relativt vanligt.

1500-2500 är inte så orimligt som det låter. Ska ju ha i åtanke att dom inte känner till maskinen och måste komma på en lösning just för den här personen. Men det går ju antagligen att göra det själv också. Är det en motoriserad pot går det alltid att sätta dit fasta resistorer istället för poten etc...
Go to Top of Page

coldcut
Member

747 Posts

Posted - 2007/01/31 :  20:43:47  Show Profile Send coldcut a Private Message
Tejp framför ir-mottagaren på cdn..

Edit:Tejp är populärt.. liksom repriser

Edited by - coldcut on 2007/01/31 22:57:19
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:31:14  Show Profile Send f95toli a Private Message
Är det en analog volymkontroll? Dvs. med en motorpot?
I så fall är det ju bara att koppla förbi den som sagt.
Är det en digital volymkontroll så blir det värre...
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:42:57  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
Börjar misstänka att det är en digital faktiskt...

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/02/02 :  16:21:46  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det låter troligt eftersom det inte kostar något att implementera.
Då är det nog kört faktiskt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Claes_Ireland
Member

2146 Posts

Posted - 2007/02/05 :  16:28:05  Show Profile Send Claes_Ireland a Private Message
Hmm ,en tanke, sätt en "keps" ovanför cdns ir öga och en keps under förstärkarens öga, när du siktar i taket så når du förstärkaren, när du siktar i golvet når du cdn. Kan något sådant fungera? Bara en tanke, har inte provat själv.

Sweden->Ireland->Australia->Ireland->...Sweden...Glad to be back
Go to Top of Page

Marc
Member

759 Posts

Posted - 2007/02/05 :  18:24:41  Show Profile Send Marc a Private Message
Har samma problem själv, dvs när jag justerar volymen till min förstärkare ändras också volymen på DAC:en (dock inte tvärt om av någon anledning). Eftersom jag vill köra DAC:en med konstant gain höll jag på att bli helt galen ett tag, eftersom jag först fick ändra volymen på förstärkaren, och sedan ändra tillbaka på DAC:en!

Enligt producenten (Audio Aero) går det dock att programmera om fjärkontrollen med nya koder, vilket skulle ta bort problemet, men det krävde enligt dem att man skickade tillbaka hela apparaten. Kanske går det enklare med din spelare?

I mitt fall löste jag till slut problemet genom att helt enkelt ställa en cd-skiva framför IR-sensorn! :-)

Tranquil PC T2e -> HagUSB -> i2Digital X-60 -> Audio Aero Prima DAC 24/192 -> Acoustic Zen Absolute -> Berning ZH270 / Gryphon Callisto 2100 -> Acoustic Zen Satori -> Focal-JMlab Micro Utopia Be
Go to Top of Page

hogga
Member

239 Posts

Posted - 2007/02/05 :  20:40:11  Show Profile Send hogga a Private Message
Jag hade samma problem när jag körde Primare A30.1 och Marantz CD. Om jag inte riktade fjärren mot anläggningen utan mot taket eller väggen bakom mig (om jag minns rätt) så ändrades bara volymen på Primaren. Testa, det kanske funkar hos dig också.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/06 :  17:52:13  Show Profile Send Zombie a Private Message
Marantz CD-63 har en digital volymkontroll, den plockar bort bitar tills det blir tyst. Ha den på max...

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2007/02/07 :  07:53:54  Show Profile Send Zombie a Private Message
CD17 har väl en omkopplare därbak för extern fjärkontroll? Dra en kabel från din förstärkarens fjärr ut till Marantzens fjärr in, det kanske funkar?

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

Klingan
Nerikes Audiofiler

890 Posts

Posted - 2007/02/07 :  20:03:29  Show Profile Send Klingan a Private Message
Får tacka för informationen från er.
Får se hur jag löser problemet framöver. Ett kan vara att uppgradera förstärkaren eller cd spelaren, får se det som ett tecken. Rör kan ju vara kul.

Edited by - Klingan on 2007/02/08 20:39:39
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000