HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Audiospace rörförstärkare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/12 :  12:22:01  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Undrar om någon har erfarenhet dvs. sett/lyssnat eller bara hört något om Audiospace rörförstärkare?

De ska enligt en källa vara ett bra märke tillverkat i Kina, och populära i bla. Japan. Finns representerade och recenserade på Amerikanska marknaden med hyffsat goda resultat.

Jag har blivit tipsad om 2 av deras monoblock ett med 300B rör och ett med KT88 rör. Har varit mest intresserad av 300B rör tidigare efter att läst mycke gott om olika 300b konstruktioner. Enligt källan jag har tror han dock att KT88 blocken kan passa bättre till mina högtalare eftersom de inte är helt lättdrivna 3 vägare och KT88:orna levererar mer effekt. Priset på de olika monoblockparen är precis samma så där skiljer det sig inte. På meritlistan för Audiospace finns att de medverkade i filmen Internal Affairs där de tydligen satt och lyssnade på en Audiospace anläggning.

Länkar:
KT88: http://www.gini.com/index.php?id=125
300B: http://www.gini.com/index.php?id=113

Audiospace: http://www.audiospace-hifi.com/Default.asp?Screen=1280



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2006/11/12 12:23:22

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/11/12 :  21:56:31  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Här finns en rapportage om Audio Space, på kinesiska, men är bildrapportage:
http://www.audiospace-hifi.com/News.asp?SupMenuID=0&MenuID=3404&SelectedID=3

Det kinesiska företaget heter Ke Bao, som tillverkar Audio Space, Duntonic, och Houston rörförstärkare. Snygg utseende, kvalitet ok, tillhör inte de som låter absolut dåligt. Jag har provlyssnat Duntonic i Peking, man undrar om de har satsat alldeles för mycket pengar och energi i att ta fram så många modell, ljudkvalitet är inte det första man tänker på...

Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/11/12 :  22:30:41  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
I Peking har jag också provlyssnat Opera Audio. Men till slut har jag köpt min 300 B från Kuans, en mycket okänd hifi brand. Här finns några bilder:






Edited by - kenxi2 on 2006/11/12 22:32:35
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/11/12 :  22:39:34  Show Profile Send U1 a Private Message
kenxi2: Vad kostade de i Peking? Vikt?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/12 :  23:06:04  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kenxi: Intressant, skriv gärna mer om vad som är bra eller mindre bra med Audiospace? Hur är de i konkurrens med Opera eller Mexing om du hört dessa?

Audiospace har väl inte så väldigt många modeller, som ex. Mexing.

Kuans har jag ej hittat nånstans att köpa, är ju begränsad till de märken som går att få tag i.

Jag kan säga att jag blivit erbjuden att köpa Audiospaceblocken, både de med 300B (21W) och KT88 (50W) för 14 000:- inkl allt. Värt pengarna? Vilket par ska man satsa på?





*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:18:09  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Jag har köpt en preamp, och en 300B monoblock. I fem delar, vikt alltihop är 35-40 kg, med förpackning är 52 kg. Jag använde SAS Cargo från Peking till Stockholm, allt kostade 3,400 SEK, och tog 2-3 dagar.

Preamp Kuans kostade ca 5,000 SEK, 300 B monoblock kostade 12,000 SEK, med rabatt betalade 15,000 RMB, ungefär 15,000 SEK.

Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/11/13 :  18:30:52  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Mangew: Jag tycker inte att jag kan jämföra så många olika från Opera till Meixing till AudioSpace. Det är jag inte expert om såna. Personligen gillar jag Opera, mycket fin produktifiering, bra kvalitet. Och dess tillverkare är själva audiofil också. Om jag rankar dem tre du har nämnt, Opera > AudioSpace > Meixing.

Jag har inte riktigt lyssnat på Meixing, faktiskt, så min rankning...hmm, jag bör hålla mig tyst...

Men Opera har jag provlyssnat många dagar i Peking, och jag vågar att säga att jag gillar den. Men men, till slut har jag köpt Kuans i alla fall...jag håller på att skriva en lite rapportage om det...

Angående 300 B eller KT 88, det beror på vilken typ musik du lyssnar. Jag har provlyssnat 300B och 2A3 från Kuans, också hans KT88. Eftersom jag lyssnar mest på piano, vokal, violin, cello, 300B var mycket bättre när det gäller resolution. (2A3 var ännu bättre, faktiskt). Men om du gillar tyngre musik, pop, eller symfoni, jazz, KT88 kan vara mycket bra. Man egentligen behöver flera anläggningar för olika typ musik, om pengarna räcker...

Återigen, jag är inte expert på rörförstärkare eller att jämföra 300B eller KT88, inte heller hag jag erfarenhet att jämföra Opera, Audiospace eller Meixing.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/13 :  19:26:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
kenxi2: Ok, var kan man köpa Kuans?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:23:21  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Eller så väljer man en EL84-baserad förstärkare. Manley? Man slipper KT88ans trisse-sound, men man får samtidigt inte riktigt den totala romantiken från 300B. EL84an är jävligt bra! EL34an också för den delen.

Snoogens
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:34:05  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
Kuans finns på följande site:
http://kuans.51.net/kuansk6%20%20cpjs.htm

Det är tyvärr på kinesiska, och det är mycket DIY känsla. Produktifiering är inte alls jämförbar med Opera. Men ljudkvalitet är hög. Och han vägrar massproducera. Så det är producerad på beställning.
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:42:16  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
quote:
Eller så väljer man en EL84-baserad förstärkare. Manley? Man slipper KT88ans trisse-sound, men man får samtidigt inte riktigt den totala romantiken från 300B. EL84an är jävligt bra! EL34an också för den delen.


Men då är det priset på ex. Manley, inte riktigt samma prisklass. Är de bättre?

Finns många kända märken, urvalet är ju knappast begränsat på antal produkter, men man begränsas pga. priserna. Har inte alls lust att betala upp emot kanske 50 000:- för en förstärkare, det finns sannolikt alternativ lika bra, billigare gäller bara att hitta.


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2006/11/13 :  20:57:26  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Har för mig att Stingray kostar 26', så visst, den är inte gratis. Manley är mycket mycket kunniga. Ta en titt på deras produktlinjer (hifi, pro) KT88 och 300B är lite av två skilda världar. Det finns rätt många andra EL34 och EL84-konstruktioner på marknaden. EL34a är antagligen den vanligaste av alla. Ett tips som sagt. :)

Snoogens
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:02:21  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Alla tips är bra!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:10:05  Show Profile Send plind a Private Message
Kolla här Mange, en klassiker

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55472
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/13 :  21:22:44  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Yepp Plind, den är noterad och intressant grej. Vet att jag läst ett bildreportage för något år sedan där den fanns med och fick bra omdömen.

Undra hur gammal, har ej hört med säljaren ännu.



*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2006/11/14 :  09:39:32  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Mesa'n testades (för många år sedan) i High Fidelity. Jag mins positiva saker, även kring mätningarna (relativt rörförstärkare).


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/11/14 :  16:43:24  Show Profile Send regner a Private Message
mangew, ta en titt på jas audio's array 2.1, som är en överdimensionerad (45kg) förstärkare bestryckad med 300B och 805 rör. (45W per kanal)
Jas audio är en hongkong baserad uppstickare där både ägare och konstruktörer är inbitna audiofiler.
Samtliga av deras produkter har blivit extremt rosade runt om i världen på diverse mässor och av diverse recensenter.
http://www.jas-audio.com/Joomla_en//index.php?option=com_frontpage&Itemid=1

jag har för mig att just array 2.1 kostar ca 35000kr i usa och för de pengarna anses den vara ett riktigt kap.
Från hifitone får du hem den för ca 12000kr inkl frakt om jag inte missminner mig. Så snart min ekonomi tillåter det så blir det till att lägga en beställnig på just en sån.
http://www.hi-fi-tone.com

Array 2.1 är förresten framtagen tillsammans med deras Orior högtalare så den är säkerligen klangmatchad därefter. Orior är en extremt neutral och högupplöst 2vägare bestyckad med en thiel&partner c92a (7" bas) och en banddiskant i refferensklass som jag tyvärr inte mins namnet på. De demar för evrigt alla sina högtalare med denna stärkare så den verkar kunna driva det mesta.

Edited by - regner on 2006/11/14 16:59:29
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/11/14 :  17:05:13  Show Profile Send regner a Private Message
Jag såg förresten nu att de har ett par monoblock på gång, array 2.2, med samma bestyckning som 2.1an. Myyyyyycket intressant.

En sak till, jag såg nu att hi-fi-tone även säljer Kuans sortiment och när jag har vart i kontakt med dem hävdar de själva att array 2.1 är den bästa förstärkaren i deras sortiment.
Uppgraderingsabstinensen börjar komma krypandes allt mer o mer.. spara spara..

Edited by - regner on 2006/11/14 17:33:16
Go to Top of Page

kenxi2
Starting Member

26 Posts

Posted - 2006/11/14 :  19:54:41  Show Profile Send kenxi2 a Private Message
regner, wow!! tack för tipsen om hi-fi tone. Jag har aldrig hört av detta företag tidigare...mycket intressant. Också kul att läsa om Jas Audio. Men konstigt nog både företags engelska site funkar inte. Är det någonting konstigt med min browser eller? Lyckligtvis kan jag läsa kinesiska...

som jag har läst på hifi tomes hemsida, de är agent för Kuans produkter sedan 2004, och där står i hifi tones kommentar 05/12/2004 att Kuans är det bästa inom hi-end rörförstärkare i Kina sedan 1990. Kuan har berättat för mig personligen att han vägrar att betala för marketing och sälja via andra tricks. Så hans produkter finns aldrig i nogån hifi review. Jag är delvis nöjd med Kuans 300 B, men finishen kan bli bättre...


Och Jas-Audio är ett nytt företag som etablerad år 2002 som producerar allt från högtalare till rörförstärkare. Hmm, det ska vara kul att provlyssna på Jas-Audio någongång...men det verkar som de inte har agent i europa...
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2006/11/16 :  18:20:41  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Kan ett par Audio Sterlink Mk2 vara något att satsa på?


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2007/02/08 :  18:36:26  Show Profile Send Snoop a Private Message
Några fler svenskar som lyssnat på detta märke

har läst lite tester på deras olika modeller och de flesta verkar tycka att de är mindre bra på att rocka och att det är förstärkare mer jazz och annan sån sorts pling plong musik.


[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2007/02/08 :  20:02:18  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
kenxi2: Kul att fler hittat jasaudio, hittade av en slump denna sida när jag slösurfa i kina avdelningen.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000