HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Line array igen...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/05 :  18:50:31  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Blackhawk
, kolla dessa; mina trådar..

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3120&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5861&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5166&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4550&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4319&SearchTerms=linesource



Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.

Edited by - Niklas Nord on 2002/12/05 18:51:44
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2002/12/05 :  22:00:22  Show Profile Send Johnny a Private Message
Dom som vet mer än mig. Kan denna sägas vara en riktig linjekälla? Vad tror ni om den i övrigt? Den har väl kanske varit uppe för diskussion förut, men jag har missat det i sådana fall.



//Johnny

http://www.e-speakers.com/products/KM-50.html

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"

Edited by - Johnny on 2002/12/05 22:01:12
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:34:48  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Blackhawk
, kolla dessa; mina trådar..

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=3120&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5861&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=5166&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4550&SearchTerms=linesource
http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=4319&SearchTerms=linesource

Jag har kollat ovan och det känns kanske lite som om du börjat i fel ända. Om jag fick råda vore det nog klokt att först sätta en spec på vad ditt mål är. Just nu känns det som det snöas in en del på detaljer som i själva verket borde ligga längre fram i planeringen, fast det är å andra sidan ofta roligare så. Det händer ofta att jag gör samma sak.

Vad är det för egenskaper du känner är viktigast? Glöm tills vidare helt typ av högtalare och koncentrera på vad du anser vara det absolut viktigaste för din användning och din upplevelse.
Är det bara välljud eller har du specifika krav på tålighet, verkningsgrad, ljudtryck, frekvenskarakteristik, lågbasegenskaper, lådstorlek, lådform, spridningsegenskaper eller något annat? Hur ser din prioriteringslista ut?



The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:43:35  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Sorry Johnny,

Men bilden visar en line array, förmodligen. Jag förutsätter att det sitter en ansenlig trave små konelement i den och det gör den, enligt min och dom flesta (men inte allas) mening till ett array. Dock är den faktiskt akustiskt en linjekälla men troligen inte högre än till några K eller så beroende på storleken på konelementen och avståndet emellan dom.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/06 :  00:48:03  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by Blackhawk

I min mening är en linjekälla HELT överlägsen vilken konventionell låda som helst. Inte bara för dess sätt att sprida ljudet utan också för dess överlägsenhet i dynamik, upplösning och distortionsfrihet, bara för att nämna någon parameter.


Hmmm. Det är alltså parametrar som alltid är bättre på en linjekälla??
Tror inte det! Man kan få väldigt taskig dynamik, upplösning och dist från en linjekälla. Det är inget i själva linjekälleprincipen som tar bort detta.



Det var det här svaret jag menade att det skulle vara kul om du ville utveckla lite.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/06 :  03:39:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Bh!

A*ngående det av Bh skrivna:

"lite som om du börjat i fel ända."
"Glöm tills vidare helt typ av högtalare!"
"viktigaste för din upplevelse. Är det bara välljud..."
"snöas in en del på detaljer som i själva verket borde..."


p-satt i relation till det av Bh skrivna:


"Är det bara #1:välljud eller har du specifika krav på tålighet,
verkningsgrad, #3:ljudtryck
( inte direkt linjekällans svaga punkter , ed )
frekvenskarakteristik ( ??, ed ;) , lågbasegenskaper ( att Subba el icke
Subba d... , ed ;)
lådstorlek, lådform, ( saknar ju helt betydelse se #1:, ed ;)
#2:spridningsegenskaper #4:eller något annat?"

p-i kombination med det av Bh skrivna:


"I min mening är en #1,2,3,4:linjekälla HELT överlägsen..."
"enda vettiga lösningen om det är #1:välljud man är ute efter."
#2:"sprida ljudet"..."överlägsenhet i #3:dynamik, upplösning
och distortionsfrihet, #4:bara för att nämna någon parameter.
"

p-svarar A*: Vad är...

...
Linjekälla ,,!!!


Men, skämtåsido!,
p-Bh!!: på HiFiiForum.nubidrar man även med ( iaf liiite, ed ;),- input!!...

...
också !!!



Mvh A*.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/06 :  06:27:39  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Blackhawk och Audiomaniker
Ett stycke sjysst högtalare med massor
dynamik, ljudtryck, mindre dist. och fantastiskt
"detaljerat" ljud, luftigt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2002/12/06 :  14:53:42  Show Profile Send Johnny a Private Message
Blackhawk:

Vad är det som krävs för att det ska bli en line source? Och jag antar (?) att en array är att inte föredra framför en source. Varför? Det har säkert också talats om, men jag hör det gärna igen.

Det här hämtade jag från hemsidan för högtalaren:
A line array that will include 40 2" full range drivers and a super tweeter for response up to 35kz.

A Lambda 12" woofer in a sealed cabinet will complete the system.

Design Brief:

Full lenght 94" line
Range: 80hz - 35khz
500+w power handling
96db/w sensitivity
cost below $1250/ea.

Det gör det ändå inte till en line source antar jag ?

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/12/07 :  01:07:19  Show Profile Send markih a Private Message
Knoppen!
Med respekt för din kunskap, tänker du inte lite fel nu om utsläckningarna för linjekällor?
De gäller väl tex 2 eller flera punktkällor, men en hel linjekälla alstar ljud från hela längden och utsläckningarna pga olika gångväg kompenseras med motsvarande förstärkningar pga andra gångvägsavstånd från andra punkter på linjekällan?

Det blir mao en platt vågfront som rör sig vinkelrätt från (mot) membranet.

markih
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/07 :  10:03:25  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Knoppen!
Med respekt för din kunskap, tänker du inte lite fel nu om utsläckningarna för linjekällor?
De gäller väl tex 2 eller flera punktkällor, men en hel linjekälla alstar ljud från hela längden och utsläckningarna pga olika gångväg kompenseras med motsvarande förstärkningar pga andra gångvägsavstånd från andra punkter på linjekällan?

Det blir mao en platt vågfront som rör sig vinkelrätt från (mot) membranet.



Nej det kompenseras inte. Hur skulle det kunna göra det?

Som Blackhawk skriver om högtalare med flera små element så skriver han att det inte är en linjekälla. Men man måste även studera i frekvensplanet. En högtalare med många små element är en linjekälla under frekvensen x. En kontinuerlig linjekälla är förstås en linjekälla "hela vägen upp" i frekvensplanet. Men man bör skilja på vad själva högtalaren ska "döpas till" och frekvenssvaret i dess omgivning. Jag har tidiager bara talat om det frekvenssvar man får som lyssnare vid en viss punkt (tror jag i alla fall). Ju längre bort man är desto rakare frekvenssvar blir det (alltså mindre präglat av interferenser från olika delar av membranet). Det hela är mycket enkelt att verifiera på olika avstånd, sätt upp en mikrofon och mät frekvensgången! Prova dessutom olika avstånd inklusive avstånd mycket långt bort. Som vanlig lyssnare kan man prova att inte bara lyssna på olika höjder av membranet, men likaså olika avstånd. Man kan då ofta upptäcka att högtalarna låter helt olika på olika avstånd, det brukar bli ljusare ljud på större lyssningsavstånd. Det är för att de destruktiva interferenserna vid högre frekvenser minskar.

Själva vågfronten ÄR "platt", men INTE frekvensgången i en viss punkt. Matematiskt ges frekvenssvaret av att integrera i rummet alla inkommande små delljudbidrag.

Sedan hur man tycker att det låter i praktiken är en annan sak, många tycker att det låter bra ändå. Det finns fördelar med linjekällor, t ex lyssnar man mer på direktljudet och mindre av efterklangsfältet som därigenom ger ett ljud som är mindre präglat av rummets akustiska egenskaper. Mestadels är det ljudtrycksminskningen per avståndsfördubbling på 3dB som är gynnsam. Punktkällor avtar med 6 dB/ avståndsfördubbling. En annan fördel är att mycket lite ljud reflekteras från golv och tak. De som gillar linjekällor kanske tycker att dessa fördelar överväger dess nackdelar.

Hälsningar Johan

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:18:53  Show Profile Send Nagref a Private Message
quote:
Originally posted by Blackhawk

quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by Blackhawk

I min mening är en linjekälla HELT överlägsen vilken konventionell låda som helst. Inte bara för dess sätt att sprida ljudet utan också för dess överlägsenhet i dynamik, upplösning och distortionsfrihet, bara för att nämna någon parameter.


Hmmm. Det är alltså parametrar som alltid är bättre på en linjekälla??
Tror inte det! Man kan få väldigt taskig dynamik, upplösning och dist från en linjekälla. Det är inget i själva linjekälleprincipen som tar bort detta.



Det var det här svaret jag menade att det skulle vara kul om du ville utveckla lite.



Yepp! Vad jag menade var att själva principen utesluter inte att man gör hur kassa högtalare som helst som då i sin tur gör att man inte vinner i dynamik och distorsionsfrihet jäntemot 'vanliga' högtalare. Tänk dig själv banddiskanten som disskuteras i andra trådar om man gör bandet 0.5mm smalt och sätter det 10mm framför magnetgapet. Då blir det inte mycket till dynamik men det är fortfarande en bandhögtalare.

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

Nagref
Member

113 Posts

Posted - 2002/12/07 :  12:23:07  Show Profile Send Nagref a Private Message
Knoppen: Det hade varit trevligt om du kunde visa några exempel på det du pratar om. Vi har massvis med utrymme för lärorika bilder!

Jag säger varken bu eller bä i frågan än...
Men jag har en fråga. Menar du att det blir så här för lijekällor som är begränsade (det är väl bara då man snacka om en fresnel-zon eller hur?) eller även de som är oändliga?

Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi
VD för Acoustic Landscape
R&D-ansvarig för Acoustic Illusion
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/12/07 :  13:09:53  Show Profile Send norman a Private Message
Knoppen: Problemen du pratar om uppstår väl inte om man har en linjekälla från golv till tak och om golvet och taket är reflekterande? För då får man väl en "virtuell" oändlig linjekälla (om man tänker sig att varje liten punkt på källan sprider pi radianer i höjdled och ser på hur vågorna reflekteras i taket och når lyssnaren jämfört med hur de skulle nå lyssnaren i det oänliga fallet..)
Om man då räknar på en oändlig linjekälla (summerar ihop alla bidrag från alla punkter) kommer man väl få en rak vågfront med perfekt frekvenssvar.

Edited by - norman on 2002/12/07 13:21:57
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:15:05  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Johnny, och alla andra, en linesource är en högtalare som akustiskt kan åstadkomma en plan vågfront över hela audiospectrat. En plan vågfront har cylindriskt spridningsmönster i stället för sfäriskt som den konventionella punktkällan har.

För att lyckas med en line måste alltså även högfrekvensåtergivningen vara korrekt gjord. En linje av punktkällor (array) kan bara vara en linesource akustiskt så länge avståndet mellan dom individuella punktkällorna är mindre än halva våglängden av aktuell frekvens.

Vi tar ett exempel, om vi vill ha korrekt beteende upp till 1500 Hz får inte avståndet mellan dom individuella elementen överstiga 115mm centrum till centrum. En hyfsat normal 4" enhet kan funka till ändamålet om man sätter dom kant i kant. En hel våglängd är ju vid den frekvensen 230mm.
I ljuset av det resonemanget ser vi lätt att dom som försökt göra en line upp till 20kHz med till exempel dometweeters i stället för band har fått stora problem. En halv våglängd vid 20kHz är ju bara 8,5mm.
Interferenserna kommer att göra sig påminda omedelbart.

Därför ser man rätt ofta system som det du visar, där man bara använder ett diskantelement i mitten av linjen. Problemet man får då är ju att linjekälledelen bara tappar 3dB per fördubbling på avståndet medan diskantdelen kommer att tappa 6dB. Det kommer att bli en mycket märklig klangbalans i ljudet beroende på hur längt ifrån ljudkällan du är. Ju längre ifrån källan man kommer ju lägre nivå kommer diskanten akustiskt att ha i förhållande till resten.

En "array" kan alltså beskrivas som en "linjeljudkälla" med större eller mindre mängd interferenser. Ju mer interferenser desto sämre ljud. Dessutom kommer sprindningskarrakteristiken att bli sämre och sämre med ökad frekvens och större och större loobning till följd. I utomhussammanhang är lite loobning inte något jätteproblem men så fort vi kommer in, eller åtninståne i ett samanhang där vi får reflexer från något i omgivningen blir problemen påtagliga.

Hoppas det ger ett någorlunda klart svar.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:27:28  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by Blackhawk

quote:
Originally posted by Nagref

quote:
Originally posted by Blackhawk

I min mening är en linjekälla HELT överlägsen vilken konventionell låda som helst. Inte bara för dess sätt att sprida ljudet utan också för dess överlägsenhet i dynamik, upplösning och distortionsfrihet, bara för att nämna någon parameter.


Hmmm. Det är alltså parametrar som alltid är bättre på en linjekälla??
Tror inte det! Man kan få väldigt taskig dynamik, upplösning och dist från en linjekälla. Det är inget i själva linjekälleprincipen som tar bort detta.



Det var det här svaret jag menade att det skulle vara kul om du ville utveckla lite.



Yepp! Vad jag menade var att själva principen utesluter inte att man gör hur kassa högtalare som helst som då i sin tur gör att man inte vinner i dynamik och distorsionsfrihet jäntemot 'vanliga' högtalare. Tänk dig själv banddiskanten som disskuteras i andra trådar om man gör bandet 0.5mm smalt och sätter det 10mm framför magnetgapet. Då blir det inte mycket till dynamik men det är fortfarande en bandhögtalare.



Jag förutsatte förståss att högtalaren var något så när vettigt konstruerad. Även en "mediokert" konstruerad line har faktiskt bättre dynamik och upplösning tillsammans med lägre dist än en bra konventionell högtalare. Men det är ju inte så konstigt egentligen. Det är ju bara att räkna antalet element i en line. Allt hänger naturligtvis inte på amplituden hos dom enskilda elementen men för dom här tre diskuterade parametrarna är amplitudminskningen i en line påtaglig och dramatisk i förhållande till en konventionell punktkälla.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

n/a
deleted

1623 Posts

Posted - 2002/12/07 :  14:52:16  Show Profile Send n/a a Private Message
Hej Bh!

Är det inte 1st nackdel att man får just samma audio-output ifrån
flera - till hörat sett - olika positioner samt avstånd( h-elementen menas, ed ).





Mvh A*.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/09 :  01:22:55  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Nagref och norman, en cylinderformad vågfront är INTE detsamma som frekvensgången i en punkt i rummet! Ljudtrycket integrerar man fram genom att summera varje delbidrag fråm membranet, dvs det som en mätmikrofon skulle registrera om man mäter.

Problemen med interferenser finns alltid, oavsett hur stort eller litet elementet är, problemen flýttar sig i frekvensplanet bara.

Det känns besvärligt att lägga upp bilder o dyl. Jag har i och för sig en rätt fin på fresnel-/fraunhoferzon... Jag lägger upp den... Nej det blev för jobbigt!


Hälsningar Johan
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/09 :  01:25:40  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Blackhawk och Audiomaniker
Ett stycke sjysst högtalare med massor
dynamik, ljudtryck, mindre dist. och fantastiskt
"detaljerat" ljud, luftigt.



OK, Här kommer ett längre inlägg.

Lite generella tips.

Till en början skulle jag rekommendera dig att, eftersom du gillar Newform, att köra med två stycken 45" enheter. Det ger en line på lite över två meter. Till bassidan skulle jag ha valt 12st 6,5" eller 7" enheter för att få homogenitet upp till c:a 1kHz vilket bör passa banden väl. Dom går säkert utan att riskera dom särskilt mycket att dela längre ner också, vilket bara gör det hela ännu bättre. Kolla specarna från Newform noga först. Vill du hålla nere priset kan du välja två 30" enheter och komplettera med 8st 6,5 eller 7" enheter. Det ger en line på lite över 1,5 meter men ger inte lika bra resultat. Placera band och basar så tätt det går.

Baselement är alltid svårt, alla har ju olika karaktär. Dessutom är allt också en prisfråga. Scan-Speak gör fantastiska element som jag varmt kan rekommendera, men då kostar det en slant. Deras SD1 magnetsystem håller disten på en behagligt låg nivå. Vill man komma lite billigare undan skulle jag nog satsa på Vifa som har mycket prisvärda och välljudande element. Viktigt att nämna, leta efter ett element utan tydliga breakups, även om dom till synes ligger på anständigt avstånd från aktuell delning. Dom kommer att påverka slutresultatet negativt, även om du använder sugkretsar och branta filter. Försök också om möjligt hitta ett element med en så styv kon som möjligt, gärna aluminium eller något liknande. Riktigt styva pappkoner och dom flesta olika glasfibervarianter funkar också bra. Dom har dessutom en rimlig intern dämpning i förhållande till dom allra hårdaste konerna. Polyprop och liknande har visserligen bättre egendämpning men färgar av någon anledning ljudet mera. Ett bra test, om du kan få tag på lösa enheter, ta ett element, koppla det direkt till en god förstärkare, håll upp det löst i luften riktat direkt mot dig och lägg på favoritplattan. Du kommer naturligtvis inte att få någon direkt bas och det kommer att vara mer eller mindre beskuret uppåt, men testet säger oerhört mycket om ifall elementet kommer att gå att leva med även i delat utförande och i låda. Låter det skit, släng bort!

Använd en sluten låda till basen. Den har överlägsen transientrespons, kontroll, dämpning och grupplöptid. Dessutom har du knappast behov av någon lågbas eftersom du planerat att köra med separata subbar. Leta i första hand efter ett element med en x-max på i alla fall 6mm, helst mer. Välj ett lite högre Qts, 0,4-0,5 om du vill ha lite bättre respons nedåt eller något låg-Q element för bättre attack men med tidigare rolloff som följd. En låg egenresonans är bra. Gärna under 35 Hz. Lådans totala Q bör definitivt vara under 0.7 helst lägre, gärna mellan 0,5-0,6. Allt för en bättre attack och flackare fall i basen. Det ger en bättre integrering i rummet och det blir lättare att dela till sub.

Bandelementet kan du själv välja om du vill köra i sluten låda eller som dipol. Själv tycker jag att dipol låter bättre och luftigare med större ”soundstage” och bättre precision i ljudbilden. Nackdelen är att det blir lite knepigare med placeringen.

När det gäller lådans utformning är det klart att dubbla skivor är fint men trippla skivor vinner. Särskilt om du väljer att använda olika material, t.ex. spån, MDF och plyfa. Deras interna resonans vilken ligger olika i frekvens för dom olika materialen kommer att effektivt dämpas många dB. Använd mycket stagning och dämpa gärna lådan med åtminstone två olika dämpmaterial med olika densitet. Fräs mer alla element i baffeln, runda av kanter för att minimera diffraktion och dämpa också eventuella fria ytor som det kan bildas tidiga reflexer på, t.ex. från ett i djupled förskjutet bandelement. Undvik också räta vinklar över huvud taget för att slippa ifrån parallellresonanser.

Delning mellan registren gör du helst aktivt om du har möjlighet, annars går passivt och dubbla steg rätt hyfsat också. Om man redan har två steg är det ofta hugget som stucket prismässigt mellan aktiv och passiv delning. Passivt och bara ett steg är svårt eftersom anpassning mellan registren blir ruskigt knepigt. Enda sättet är i så fall att först få hem ett bandelement och mäta känslighet och frekvensgång i närfält, max 1 dm, och sedan göra om samma procedur med dom olika basar du skulle kunna tänka dig. Matchningen måste göras noggrant om resultatet ska bli bra. Dessutom är det bra om elementen sitter på plats i avsedd låda, annars kan du få avvikelser på grund av lådans form och storlek. Om basarna har högre känslighet är dom bara att glömma, har dom lägre kan man till nöds dämpa bandet.

Delningsfrekvensen bör inte ligga högre än halva våglängden av avståndet C-C mellan basarna. Använd branta filter, 18dB är bra, annars skiter sig homogeniteten i alla fall. Dessutom får du bättre effekttålighet och mindre problem med fasfel, loobning och kamfilter eftersom ett 18dB filter vrider fasen varvet runt.

Till slut, med alla filter inkopplade och alla nivåer justerade. Om du gjort lådan smart kan du nu justera löptiden mellan bas och band för ett korrekt pulssvar genom att förskjuta bandelementet i förhållande till basen. Lägg på rosa brus eller sidbandsbrus från din FM-radio. Börja med dom i samma plan, förskjut sedan bandet baklänges mot lådans rygg. När bruset från dom båda registren sammanfaller till en punkt mitt emellan dom är avståndet rätt.

Placera ut omsorgsfullt, koppa in och njut!


The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/09 :  01:49:10  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej Bh!

Är det inte 1st nackdel att man får just samma audio-output ifrån
flera - till hörat sett - olika positioner samt avstånd( h-elementen menas, ed ).





Mvh A*.



Jag förmodar att du menar att det skulle bli gångvägsskillnader från dom olika elementen i en line med utsmetning av impulsresponsen som följd?

Nix, eftersom det är just en linesource vi diskuterar här kommer det inte att hända. En array däremot skulle få dom problemen. Allt hänger ju som bekant på aktuell frekvens, våglängden på densamma och avståndet mellan elementen.

Spridningskarakteristiken på en line är egentligen svaret på din fråga. Den genererar en cylindrisk vågfront (plan) medan punktkällan genererar en sfärisk. Spridningen på en line horisontellt är alltså bred medan den vertikalt är minimal eller åtminstone starkt begränsad. Den vertikala spridningens storlek nedåt i frekvens är helt avhängig linjekällans totala längd. Ingen linjekälla jag sett är linjekälla hela vägen ner i lägsta basen. Våglängden vid 20Hz är ju som bekant 17 meter, och sådana linjekällor torde vara relativt sällsynta.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/09 :  02:19:13  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
Johnny,

Nejdå, funka gör dom säkert men du kommer inte att kunna dra fördel av en riktig lines alla fördelar. Dessutom kan det bli stora problem med placeringen. En sådan line som du beskriver har väldigt olika spridningskarakteristik i dom olika registren vilket säkert kommer att ställa till det en hel del i bl.a. perspektivplanet.Den stora fördelen är väl då att just den typen av högtalare som du beskriver har betydligt lägre dist i basdelen än en vanlig konventionell point. Personligen skulle jag inte välja en sådan lösning annat än i ekonomisk aspekt.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/09 :  08:41:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Blackhawk



Då är min FÖRSTA idé enligt dina tips bäst.
Med två Newformelement. DÅ valde jag Audax,
de är mycket billiga också.
Annars skulle jag vilja ha Seas Excel 17cm drivers..

Tack så mycket för dina redogörelser.
Är det en linjekälla då, enbart när den räcker ända
upp till taket? flyttar jag till högre i tak, är det då
en vanlig array?
vart går annars gränsen mellan array och line.. ?

OCH, en linjekälla till taket, 230cm ca, vad för avstånd
till högtalaren - lyssningsavstånd skall man ha då? 3 - 4 meter?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/09 :  08:47:53  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Wisdom Audio använder en ribbon, där mellandelen
av ribbon kör högre upop i frekvens än den under och
övre ribbon..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2002/12/09 :  11:35:11  Show Profile Send Knoppen a Private Message
quote:
Originally posted by Blackhawk

quote:
Originally posted by Audiomaniker

Hej Bh!

Är det inte 1st nackdel att man får just samma audio-output ifrån
flera - till hörat sett - olika positioner samt avstånd( h-elementen menas, ed ).





Mvh A*.



Jag förmodar att du menar att det skulle bli gångvägsskillnader från dom olika elementen i en line med utsmetning av impulsresponsen som följd?

Nix, eftersom det är just en linesource vi diskuterar här kommer det inte att hända. En array däremot skulle få dom problemen. Allt hänger ju som bekant på aktuell frekvens, våglängden på densamma och avståndet mellan elementen.

Spridningskarakteristiken på en line är egentligen svaret på din fråga. Den genererar en cylindrisk vågfront (plan) medan punktkällan genererar en sfärisk. Spridningen på en line horisontellt är alltså bred medan den vertikalt är minimal eller åtminstone starkt begränsad. Den vertikala spridningens storlek nedåt i frekvens är helt avhängig linjekällans totala längd. Ingen linjekälla jag sett är linjekälla hela vägen ner i lägsta basen. Våglängden vid 20Hz är ju som bekant 17 meter, och sådana linjekällor torde vara relativt sällsynta.



Hej Blackhawk!

En mycket bra beskrivning av hur man designar en bra linjekälla. Det liknar mycket ... He-he jag tror jag förstår :-). Är det möjligtvis så att du även praktiserar detta som arbete? Eller så har jag fel. OM jag själv skulle bygga en linjekälla skulle jag göra en som var mycket lik ditt förslag. Du tog aldrig upp utstrålningen bakåt. Jag tror att du föredrar UTAN bakåtutstrålning(?). Jag gillar inte ljudustrålning bakåt av ljudåtergivningsskäl och samarbete med rummet.

En synpunkt på ditt ovanstående svar till Audiomaniker:
Det blir faktiskt en utsmetning av impulsresponsen och ett förändrat frekvenssvar. Jag förutsätter nu att man befinner sig på ett "normalt" avstånd. Ju högre upp i frekvens, desto större problem. Vid låga frekvenser blir det naturligt nog mindre problem. På långt avstånd blir det mindre problem, helt naturligt. Det är bara att studera den akustiska verkligheten medelst beräkning eller mätning.

(Långt och kort, alltid i relation till våglängden förstås)


Audiomaniker har en klarsynt poäng i sina funderingar, och jag delar den.

Hälsningar Johan Lindroos

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:12:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

blackhawk, knoppen, A* med flera

Hur blir det med ljudbilden?
Blir en liten mun en liten mun, eller blir det en 230cm
avlååång mun?



nej men faktiskt, vilken karaktär får ljudet?

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

Blackhawk
Member

112 Posts

Posted - 2002/12/09 :  12:25:40  Show Profile Send Blackhawk a Private Message
quote:
Originally posted by Niklas Nord


Blackhawk



Då är min FÖRSTA idé enligt dina tips bäst.
Med två Newformelement. DÅ valde jag Audax,
de är mycket billiga också.
Annars skulle jag vilja ha Seas Excel 17cm drivers..

Tack så mycket för dina redogörelser.

Är det en linjekälla då, enbart när den räcker ända
upp till taket? flyttar jag till högre i tak, är det då
en vanlig array?
vart går annars gränsen mellan array och line.. ?

OCH, en linjekälla till taket, 230cm ca, vad för avstånd
till högtalaren - lyssningsavstånd skall man ha då? 3 - 4 meter?



Som jag skrivit i en del inlägg tidigare så hänger linjekälleprincipen på det på avstånd du har C-C mellan dina punktelementelement.

Jag tar det igen då.

Eftersom vi inte har tillgång till en riktig linjekälla till bas och mellanregister utan är tvungna att bygga upp den av punktljudkällor måste vi följa vissa regler moder natur har satt upp.

Avståndet centrum-centrum mellan dom olika bas-mellanregister elemeneten får inte överstiga 1/2 våglängd av tänkta övre delningsfrekvens. Om vi vill dela vid 1 kHz är våglängden 344mm och hälften av det är som bekant 172mm. Avståndet mellan basarna C-C får alltså inte vara större än 172mm. Då får vi akustiskt sett en perfekt linjekälla upp till just 1 kHz. Om avståndet mellan elementen är större kommer vi gradvis att få en array med loobning och interferenser till följd, vilka naturligtvis blir värre och värre ju högre vi kommer i frekvens.

Längden på en linjekälla, för att den ska vara en linjekälla, är även den frekvensberoende. En kort line är bara line i dom övre registren, men det beror också på hur långt du är från den tilltänkta linen. Förr eller senare blir ju en line också en punktkälla, om du finns tillräckligt långt ifrån den.

Jag tar ett exempel med en line på c:a 1,80

125 Hz <1 m
250 Hz <1 m
500 Hz 1 m
1 kHz 2 m
2 kHz 4 m
4 kHz 10 m
8 kHz 20 m
16 kHz 40 m

Detta är alltså när linjekällan övergår från att vara linjekälla till att bli punktljudkälla, eller om du vill, hur långt närfältsområdet sträcker sig. Som du ser skiljer det våldsamt på vilken frekvens vi menar. Detta är alltså samma resonemang som Knoppen varit inne på i ett tidigare inlägg med Fresnel och Fraunhofer zoner.

Var du avståndsmässigt bör sitta är alltid lika svårt att avgöra. Det beror på flera parametrar än längden på linen. Det bästa är att prova sig fram till det man trivs bäst med. Jag trivs bäst en bit ifrån, men det beror till största delen på att jag föredrar att få med en del av reflexmönstret från rummet. Det ger lite bättre ambience. Kryper du på högtalarna nära exkluderar du mer och mer av rummets egenheter eftersom närfältet kommer att sträcka sig längre ner i frekvens samtidigt som rumsreflexerna kommer senare i tid i förhållande till direktljudet.

Jag passade på att kolla hos Seas på dom element du var sugen på. Jag har inte hört just dom här själv, men om man får tro presenterade datablad skulle jag ha gått på W17E/001 av två anledningar, den har lite bättre x-max och den har den lägsta disten.

Hoppas det blev lite klarare nu.

The truth is out there. You just have to find it!
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000