HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Amphion vs Vienna Akustik
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:16:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Har länge haft funderingar på att uppgradera till Vienna A. Recensionerna gav mig känslan att dessa var avsedda för mig.
Har inte köpt de ännu pga olika anledningar - har inte hört dessa var det viktigaste anledningen att drömmen inte förverkligats ännu.
Istället blev jag bekant med Amphion Xenon som lät enligt mina erfarenhet otroligt bra ! Undrar om någon som hört dessa fabrikat kunde göra en snabb jämförelse. Jag är ute efter ett stort varmt transperant ljud där instrumenten låter som instrument och dess position märks tydligt i det totala ljudbilden.
Nu måste jag gå och svalka mig... så upphetsad jag blev...
Om ni har andra passande förslag blir jag tacksam.
Max pris 25-35 tkr

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:37:25  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag vet att många gillar Amphion.. Jag personligen har aldrig hört dom... Så dom kan jag inget om..

Men Vienna gillar jag rätt bra.. Hade förut Vienna Baby Grand och anser dom vara kanon. Och detta fast det är en mycket liten smäcker högtalare. Det är som att ha en stativare på golvet i plats den kräver... Ja ändå kan redan den spela finfint..

Den var heller inte ett dugg knepig att ställa in eller få ok ljud med. DVS en relativt enkel burk som inte kräver att man gräver om runt huset för att få den att lira.. Jag har hört två modeller till av samma märke med liknande tankar om dom..Vienna är en bra högtalare om man som mig gillar varmare klang än flister i toppen.. Så anser jag..

DVS en bra högtalare med mer valuta per krona än dom kostar..

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:56:52  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack Mayro
Varför byte du och vad har du idag ?
Go to Top of Page

Snoddas
Member

920 Posts

Posted - 2007/01/30 :  02:16:59  Show Profile Send Snoddas a Private Message

Åk ut å lyssna!
Sitter själv med Baby Grand sedan några månader tillbaka och kan bara instämma med Mayros åsikter.

Dom är lätta att placera (dock inte FÖR nära bakvägg), dom är baskapabla, dom är lättdrivna. Framför allt har dom ett fantastiskt mellanregister! Första gångerna jag satt och lyssnade så undrade jag var f*n mellenregistret varit i mina tidigare högtalare. Det fanns ett myller av ljud jag knappt hade uppfattat innan och som plötsligt bara fanns där.
Kan tyvärr inte jämföra med Amphion eftersom jag inte lyssnat på deras högtalare men har du inte lånat Vienna dina öron så borde du kanske göra det.....


PS. Kan berätta att The Whos "Tommy" på SACD låter så att man får ståpäls! Om jag inte misstar mig så har du ju så bra musiksmak.



"And if you ever come across us don't give us your sympathy
You can buy us a drink and just shake our hands
And you'll recognise by the reflection in our eyes
That deep down inside we're all one and the same"

-Derek William Dick aka Fish-
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2007/01/30 :  07:44:52  Show Profile Send matte76 a Private Message
Här finns de begagnade till ett kap-pris! http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=19200

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/30 :  08:13:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har hört Xenon hos Roq här på forumet. En högtalare jag lätt skulle kunna leva med. Neutrala och spelglada.
VA har jag bara hört en kort stund, så det är inget att jämföra, sen var det 2 olika rum och år imellan tillfällena.

Försök hitta nån i närheten som har högtalare av de märken du funderar på att köpa.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/01/30 :  19:13:13  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Tack alla som svarade, tyvärr har jag ingen information om någon affär i Stockholm som har VA, annars tror jag dessa skulle vara i mitt ägo för länge sedan. Vågar inte gå in på begagnat marknaden...
och Snoddas tack för komplimangen ! jag försöker verkligen att hålla mig uppdaterat och roligt blir det när man observeras....
Tacksam för info om närmaste affär till Stockholm där jag skulle äntligen kunna lyssna på dessa härligheter

Edited by - bibi50 on 2007/01/30 23:17:19
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/01/30 :  22:59:27  Show Profile Send FBK a Private Message
bibi50! Du är inte ensam om att vilja lyssna på VA, men det finns inga möjligheter till det här i Stockholm och inte ens i närheten vad jag vet utan det finns bara på Svedalas baksida. Jag hade hoppats på att märket skulle dyka upp på mässan nästa helg då det är ett perfekt tillfälle att göra reklam utanför Göteborgstrakten, men tyvärr så har jag inte hittat någon info om att det gör det.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2007/01/30 23:03:31
Go to Top of Page

bibi50
Member

663 Posts

Posted - 2007/01/30 :  23:14:30  Show Profile Send bibi50 a Private Message
Makalöst !!!
Man importerar hit till huvudstaden så mycket men det finns en del fina märken som av någon anledning inte vet om vilken som är Sveriges hufvudstad ... En möjlighet till är att inköparna är inte uppdaterade och endast intresserade i made in china... som inte är så dåligt men precis som det finns Primare, Copland och Ekompaniet finns Vienna A. Får de kanske sämre försäljningsvilkor ??
Go to Top of Page

yudansha
Member

289 Posts

Posted - 2007/01/31 :  00:34:11  Show Profile Send yudansha a Private Message
Får man vara med och nyansera bilden lite av Vienna!?
Har lyssnat en del och tycker de är lite luddiga och otydliga i ljudet, med på tok för mycket muller i botten utan ordentligt djup.
Dessutom spelar de olika registren inte ihop och det låter som en ganska ofärdig högtalare i mina öron.
Däremot har de fin finish och rätt bra tryck i basen.
Go to Top of Page

Jonas@Ljudmakarn
Anställd Ljudmakare

238 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:02:44  Show Profile  Visit Jonas@Ljudmakarn's Homepage Send Jonas@Ljudmakarn a Private Message
Bibi50, tycker du att det är mycket kina-hifi i Stockholmsbutikerna?

//Jonas Ljudmakarn
http://www.ljudmakarn.se http://www.facebook.com/ljudmakarn
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:13:54  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Höpp höpp..

Nu skippar vi import/försäljningsvilkor i denna tråden.

Handlar om Amphion & Vienna A!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Gignos
Member

229 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:33:49  Show Profile  Visit Gignos's Homepage Send Gignos a Private Message
Hej alla,

VassagoHifi kommer att spela på Vienna (model vet jag inte) på mässan i Stockholm, så det är bara att komma och lyssna....

Ett tips:
Sätt en bindel för ögonen och låt er ledsagas runt och lyssna på uppställningarna, det är ju ändå bara synen som bryr sig varifrån grejerna kommer, inte er hörsel

Med vänlig hälsning
Gignos Audio AB
Anders Walther

Gignos
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/31 :  09:40:32  Show Profile
Ahh ska Vienna spelas på mässan, vad roligt

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7378 Posts

Posted - 2007/01/31 :  10:39:42  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Ett tips:
Sätt en bindel för ögonen och låt er ledsagas runt och lyssna på uppställningarna, det är ju ändå bara synen som bryr sig varifrån grejerna kommer, inte er hörsel

Blindtest mässa
quote:
VassagoHifi kommer att spela på Vienna

Kanon!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/01/31 :  13:25:25  Show Profile Send -AG- a Private Message
Baby Grand verkar ju poppis bland många. Om man tittar uppåt, tex Concert Grand och Strauss. Hur lika/olika är modellerna? Concert Grand verkar intressant för egen del, speciellt eftersom att det är större element i basen... förhoppningsvis då inte med effekten att basen blir dominerande utan bara mer nivå i botten och att elementen kan spela mera oansträngt pga den ökande arean. Strauss verkar fin, men jag är lite skeptisk till sidomonterad bas (vilket jag kanske inte borde vara?).
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/31 :  13:36:50  Show Profile
quote:
Strauss verkar fin, men jag är lite skeptisk till sidomonterad bas (vilket jag kanske inte borde vara?).

Den är delad så pass lågt så den går inte att riktningsbestämma ändå.
70hz tror ja eller det kanske till och med var 60hz.. nåt sånt i alla fall.

bibi50: Du har pm förresten, du verkar inte märkt det ännu :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2007/01/31 13:37:31
Go to Top of Page

-AG-
Member

238 Posts

Posted - 2007/01/31 :  15:58:17  Show Profile Send -AG- a Private Message
quote:
Den är delad så pass lågt så den går inte att riktningsbestämma ändå.
70hz tror ja eller det kanske till och med var 60hz.. nåt sånt i alla fall.


Så sant, det har med frekvens och baffelvidd att göra...

Edited by - -AG- on 2007/01/31 15:58:41
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/02/02 :  03:28:25  Show Profile Send mayro a Private Message


bibi50

tro det eller ej. jag har sett din fråga till mig. och jag har säkert startat att skriva fem sju ggr till dig. men varje gång har "något" skett av något slag.. Och nu är klockan för mycket o sängen väntar inför en lång bilfärd i morron.. Sedan en hifi helg i Sthlm och åter hemma på måndag tisdag.. sedan är hund o husvakten slut så vi måste va hemma då senast..

OM du ännu har intresse för svar.. Skriv PM till mig o påminn mig så skall jag direkt svär o lovar berätta svar på din undran.. Ett svar kan jag nu ge. det är att jag spelar igen Vienna själv.vienna Mahler.. men då jag skrev förra gången trodde jag att jag skulle lira Hyperion egentligen.. Så kan det bli då man är tokig o totalt gränslöst knäpp som mig.. Ja och en del andra tosar som förberedde detta byta o trixa som blev...

jaja. men påminn mig bara.. LOVAR att sätta en prioflagg för svara om du ännu vill ha svar. Det kan ju vara överspelat nu ju...
mvh
Tobbe

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.6 sekunder. Snitz Forums 2000