HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 "Newbie" frågor ang. högtalarfilter/komponenter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/01/28 :  22:56:56  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Lite "första gången" frågor.
Har tagit ur filtret på ett par 2,5vägs högtalare och tänkte
göra ett nytt.

Komponenterna är följande:
Diskant: Seriekondning 4,7uF + seriemotstånd
(har det betydelse om motsåndet kommer före eller efter kondning?)

Mellan/Bas: Seriespole , kondning (6uF) och motstånd paralellt.

Bas: Seriespole, Paralellkondning (80uF)

Om jag läst kortet riktigt så skulle det alltså vara
2:a ordningens diskantfilter,
1:a ordning + konjugatlänk till mellan/bas
2:a ordningens basfilter.
Eller?

Är det brukligt/bra att blanda filtervarianter?

Vad har spänningsangivelserna på kondningarna för betydelse
i högtalarfilter?
Och hur är det med motstånden-finns det nån anledning
att välja 3w eller 10w...

Sist- har nån förslag på hyfsade komponenter på elfa tex.
Högtalarna fick jag billigt så jag tänkte inte omedelbart ta det bästa/dyraste. SCR kondningar till diskanten men billigare till mellan/bas etc

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/29 :  09:32:42  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
har det betydelse om motsåndet kommer före eller efter kondning?

Så länge det gäller en slinga av seriekopplade komponenter utan några uttag till andra delar av kretsen, så kan du sätta dina komponenter i vilken ordning du vill. Det är den ekvivalenta (sammanlagda) impedansen som är avgörande för filtrets funktion.

Rent tekniskt är det så alltså, sen finns det säkert audiofiler som har testat att jämföra olika komponentföljder för att se vilken som låter bäst. Fast det är bara en gissning. Någon annan som vet ifall det finns teorier kring detta?

Huruvida det finns anledning att välja 3W eller 10W motstånd, beror ju helt på vilka resistansvärden de har, vart i kretsen de sitter, samt hur högt du spelar med dina burkar. Säg så här: Kommer effektutvecklingen i motstånden vara 3W? Isåfall är svaret på din fråga: Ja!

Jag skulle nog akta mig för att stoppa i prylar som understiger tillverkarens ursprungsritningar. Dels ifall man ska sälja dem vidare någon gång och dels ifall man har vänner på kalas och volymen åker upp på festnivå. Det känns inte som om en tillverkare lägger pengar på ett 10W motstånd om han inte tycker det är nödvändigt.

Jag har bra erfarenheter av både SCR och Mundorf, men man blir ju lite nyfiken på vad det är som sitter i just nu. Vad vill du uppnå med modden? Känner du att det är undermålig komponentkvalité och att filtren är en flaskhals som förstör hela ditt system? Eller vill du bara löda och modda lite, för att det är skoj att löda och modda?
(lägger inga värderingar i mina ord på slutet, bara frågor)

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/01/29 :  10:57:07  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Högtalarna låter rätt trevligt som det är men jag vill se om
jag kan få ut ytterligare lite välljud. Jag har bytt kablage och tagit ut filtret utanför lådan bl.a för att experimentera med
egen förstärkare till basen. Komponenterna verkar vara av mkt enkel sort. Har tidigare haft ett par bättre högtalare med ett orginalfilter och en påkostad kopia. Skillnaderna var mkt stora.

Tänker självklart inte välja nåt som understiger nuvarande värden Ang. motstånd så kan man alltså lika gärna (i h-talar filter) välja ett högre värde?
Ang. kondningar- är lite osäker på vad spänningsangivelsen har för betydelse och därmed vad man bör/kan välja.

Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/01/29 :  19:23:14  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
quote:

quote:
Om jag läst kortet riktigt så skulle det alltså vara
2:a ordningens diskantfilter,

Har du ingen spole paralellt efter kondingen, får jag det till 1:a ordningens filter.
Ofta blandas olika brantheter i filter, men då med hänsyn till totalresultatet. Själv föredrar jag minst 12 dB/2:a ordningens filter i dom övre registren pga effekttåligheten.

En enkel, billig och effektiv tweak är att sätta en liten konding (0,1 uF bra kvalite) parallelt med befintliga kondingar. Kan lyfta ljudet radikalt.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098

Edited by - miaber on 2007/01/29 19:25:38
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8601 Posts

Posted - 2007/01/30 :  00:57:48  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
quote:

Ja,det är ju ett 1:a ordnningens filter med dämpning.Men om det ska vara konstant impedans ska även ett motstånd parallelt med polerna sitta där!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/01/30 :  09:00:33  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Hoppsan- glömde visst skriva att det sitter en spole paralellt med diskanten också. Spolarna skall jag behålla så länge (tills jag fått dom uppmätta i alla fall)
Go to Top of Page

Balthazar
Member

157 Posts

Posted - 2007/01/30 :  16:34:09  Show Profile Send Balthazar a Private Message
Ett förtydligande angående min undran om kondensatorer.
Exempel. SCR på 1uF finns (på Elfa) med värdena 250V, 400V och 630v
Handlar det bara om spänningstålighet?
Såg på nån annan kondning med värde jag behövde- där fanns nog 5-6 olika spänningsvärden. Vad styr vilket värde man väljer?
Naturligvis bör man väl välja ett värde som är minst det som
är orginal.Men kan jag alltid välja det högsta tillgängliga värdet
Jag förstår att det kanske inte behövs= overkill. Ett annat sätt att ställa frågan: finns det nån anledning att inte välja ett högre värde än man måste s.a.s?
Handlar det bara om kostnad (verka rätt försumbar skillnad på just SCR kondningarna jag tittade på)

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/30 :  17:20:39  Show Profile Send Lovan a Private Message
Kostnad och storlek. 250V modellen räcker bra såvida du inte har ett par elektrostater.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000