HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bas/basar till Tannoy 15" 3808
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/01/24 :  21:29:25  Show Profile Send Gimli a Private Message
Hej har ett par 3808, ett par utmärkta högtalare. Nu är jag på gång och skall åtgärda några av de sista justeringarna i anläggningen - ett/en bas som är tillräckligt snabb för Tannoyerna. Tanken är att de skall kunna ta hand om frekvensen 20 - 40hz, tannoyerna är avstämda till 38hz. Jag vill driva dem fullt ut och ha basen separat.

Finns det några ideer/ritningar eller uppslag är jag tacksam för dem.

Rör, stora Tannoyer, quad och England vad vore livet utan dem?

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/01/25 :  09:03:53  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Några tankar

20-40Hz är inte snabbt hur man än vrider och vänder på det, däremot vid 80-100 där övergången kan tänkas ligga så kan det bli en faktor.

De rullar ju av snällt från den frekvensen ungefär så några dB vid 50 brukar behövas fyllas på (det är det som gör den "snabba" basen).

Bästa lösningen är ett par Imperial horn a la Time (har inte hört något bättre) men jag har också en ritning på en sub som bygger på en härligt manlig 18 tummare i ett enkelt horn. Kräver aktiv delning och extra slutsteg och så där.

Snik och snabb lösningen är att köpa en REL sub där övergången går att få ganska snygg.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/01/27 :  23:45:36  Show Profile Send Gimli a Private Message
Tack Micke! Jag har också lyssnat på emperialerna me de är förstora. Jag skall snacka lite mer med"Time" om något. Vi har några ideer dock, ett hörnladdat horn x 2 med jbl 15" (kommer inte ihåg beteckningen) dock.. Söker ändå någon slags ritning eller så

Go to Top of Page

jan fredholm
Member

88 Posts

Posted - 2007/01/28 :  09:34:46  Show Profile Send jan fredholm a Private Message
http://www.billfitzmaurice.com/TT.html

kANSKE EN ELLER 2 SÅDANA HÄR ?
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/28 :  14:21:50  Show Profile Send time a Private Message
Ja, Bills grejor är roliga men det blir inga "small Bills"

Tänkte annars en kvartsvågspipa kunde funka bra, det är ju inte så noga när man inte ska lyssna högre än 50 Hz

Lämnat forumet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/28 :  14:34:19  Show Profile Send classe a Private Message
18" i kompound låda ca 300L fråga time

18 ska de va.
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:17:49  Show Profile Send time a Private Message
En "Housewrecker" från Steve Deckert kanske ? Vet inte riktigt hur en sådan funkar men jag ska bearbeta Classe lite sen när han har slutat leka med barn...

Lämnat forumet
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/28 :  15:54:30  Show Profile Send classe a Private Message

18 ska de va.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/01/28 :  17:24:25  Show Profile Send Guru a Private Message
[quote][Vet inte riktigt hur en sådan funkar men jag ska bearbeta Classe lite sen när han har slutat leka med barn... /quote]

Classe får nog snart börja med kölappar ;)
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/28 :  22:39:13  Show Profile Send classe a Private Message
quote:
Classe får nog snart börja med kölappar ;)

de e mycke nu o mer blir det ser de ut som

18 ska de va.
Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/01/29 :  12:27:06  Show Profile Send Guru a Private Message
Berätta mer om dina Tannoy, vad sitter dom i för lådor ? Bilder ?

Mvh
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/02/03 :  15:48:08  Show Profile Send Gimli a Private Message
Visst kan vi ordna lite bilder, det är förresten Classe som varit i farten med det mesta i lådväg. Ett trevligt "litet" soffbord är ju bra men jag lutar mer mot något hörnplacerat och i stereo. Time och jag har diskuterat lite så alla förslag är av godo och gärna en ritning med. Eminence basar javisst de skulle troligtvis fungera mycket bra skall tänka på saken när jag rullar ner och tar några bilder.

Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/02/03 :  16:16:43  Show Profile Send Gimli a Private Message

här kommer några bilder på Tannoyerna

Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/05/06 :  20:42:03  Show Profile Send Gimli a Private Message
Nu har jag ett par RCF L18P546 18" som skall in i ett par lådor. Någon som har någon bra ide? lådan skall i basreflexversion vara 150liter med en avstämmning på ca 37 hertz
Något annat förslag vore trevligt, utrymmet är inte så väsentligt. ; )

Go to Top of Page

Guru
Member

2776 Posts

Posted - 2007/05/06 :  21:36:15  Show Profile Send Guru a Private Message
quote:
RCF L18P546 18"

Var det dom som låg hemma hos time ett tag ?? Såg ut att kunna leverera en hel del luft
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/05/07 :  18:15:05  Show Profile Send Gimli a Private Message
Jap!! det var de som låg hemma hos Time ett tag, nu skall de få tjänstgöra med Tannoyerna.

Lådan lär bli i ett basreflexsystem på 130 liter och skall ha sjunkit till -8decibell vid 30hz. Jag skulle vilja få ut lägre lågbas ur dem. Förslag?

Go to Top of Page

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2007/05/08 :  12:58:41  Show Profile Send jonny99 a Private Message
Nån sorts ELF avstämmning kanske. Sätt elementet i en sluten låda med Q på ungefär 0.7, koppla det till en stor förstärkare med ett andra ordningens lågpassfilter med en -3 db punkt omkring 20 hz. Du får en ganska liten låda och 20 hz nedre gränsfrekfens. Nackdelen är att du behöver en massa effekt och att du behöver ett element som tål effekten och har stor linjär slaglängd. Här är ett exempel http://sound.westhost.com/project48.htm
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/05/08 :  22:04:44  Show Profile Send Gimli a Private Message
Tack för tanken, jag skall titta närmare på den och se om mina element håller för det. En sluten låda brukar annars innebära begränsad effekt hantering och jag driver Tannoyerna rätt högt med Audion silvernight 300b. Det finns även av Time byggda 6550 slutsteg med ännu mer drag i men de ligger på lagning hos honom med en kortsluten trafo

Go to Top of Page

Frode
Member

152 Posts

Posted - 2007/05/09 :  15:28:53  Show Profile Send Frode a Private Message
Her er en tråd som kanskje kan interessere deg: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,10350.0.html.
LMC holder nå på å fullføre sine "ELF" subber basert på JBL 2245H. Han skal bruke den sammen med AG Trio og 4XBD15 basselement.

Frode
Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/05/12 :  10:34:07  Show Profile Send Gimli a Private Message
Tack! där fanns det mycket gott. Transmissionline låter trevligt med separata lådor för höger/vänster men det blir "STORA" låder då

Go to Top of Page

Gimli
Member

50 Posts

Posted - 2007/05/24 :  21:10:25  Show Profile Send Gimli a Private Message
Det blir ett par basreflexlåder på ca 150 liter. Det låter lite men att bygga större skall enligt de som kan bara vara onödigt, efekten av större lådor uteblir. MTRL blir spånskiva och mdf i fronten och med ordentlig stagning innuti. Åter kommer med lite bilder och några funderingar på drivverk till basarna. Ett trevligt stereo slutsteg och ett aktivt delningsfilter ligger nära till hands.

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000