HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3,5 mm till RCA?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:39:04  Show Profile Send Bogus a Private Message
Halloj på er! Jag har ett litet problem då jag inte kan hitta rätt kabel mellan mitt ljudkort och min reciever. Det skall alltså vara en 3,5 mm plugg ut från ljudkortet som sedan övergår till att vara vanlig RCA. Hittar inte rätt kabel alls. Men så kom jag att tänka på att jag har en förlängnigskabel (3,5 mm - 3,5 mm hane/hane) och några RCA kontakter liggandes, kan man inte slakta förlängningskabeln och löda på RCA-kontakten på där i ena änden istället?
Men nu vet jag inte om det spelar någon roll om det är stereoplugg eller om det måste vara mono och isåfall vad man ska löda för något till vad?
Någon som vet? Eller kanske någon som vet var man kan hitta en sådan kabel på nätet?


Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:41:44  Show Profile Send Bogus a Private Message
För att förtydliga. Jag ska alltså skicka en digital signal från datorn till mitt hemmabioförsteg!
=)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:50:32  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Då är det du behöver en monokontakt 3,5mm i ena ändan och RCA i andra. Finns att köpa hos Elfa, Kjell&Co mfl.

Tänk på att kabeln bör vara gjord för digitala signaler.

(din förlängningskabel verkar vara stereo om det är en du använt till analog signal tidigare, samt inte optimerad för digital signal (även om det går att använda).
Du kan använda ena kanalens ledare och löda på en mono 3,5mm-kontakt på.

Använd stereopluggen, borde gå. Du kan ju alltid löda bort de ledarna du inte vill använda och minimera risken för ev. kortis.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/23 :  19:55:17  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Det bästa vore väl att ta en steroplugg/RCA adapter i datoränden och en coaxial RCA digitalkabel hela vägen fram till receiern. Bara testa vilken kanal som är in och ut. Det variar på mitt nuvarande ljudkort jämfört med mitt gamla. Jag kör på detta sätt nu och det låter bättre än att köra en vanlig stereokabel med steroplugg i ena änden och två RCA i andra.
Go to Top of Page

Bogus
Member

332 Posts

Posted - 2007/01/23 :  20:06:35  Show Profile Send Bogus a Private Message
Tackar för snabba svar! =)

Jobbar på Hifi Consult i Sävedalen!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000