HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Transformator för att dämpa signal? Volymkontroll
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/01/23 :  15:01:31  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej

jag har "bekymmret" att jag bara behöver nudda lite på volymkontrollen så får jag lagom lyssningsnivå. Min volymkontroll (Copland CSA-14) är graderad från -80 dB till +0, och jag lyssnar ofta kring -60 dB. Insignalen går direkt till 50 kohm volympot och spänningsdelar vid -60 dB rätt tufft ner mot jord. I en tidigare tråd har jag frågat vad som kan göra att musiken låter sämre med lågt pådrag, och tror nu att probelemt kan ligga här. Jag inbildar mig att jag tappar kvalitet på att bränna 99.9% av signalen till jord.

Så en ultimat lösning är transformatorvolymkontroll med det kostar massor. En kompromiss jag funderar på är att leda signalen från DAC till en trafo som sänker spänningen med ett fast värde tex 40 dB, och ta signalen från sekundären till volympotten. Låg kostnad, fortfarande möjlighet att reglera volymen. Spänningsdelningen 40 dB mindre "aggresiv".

Funkar detta bra eller tänker jag fel? Har någon provat? Vilken trafo ska jag välja?

mvh Tomas F.

PS Jag är inte kompetent nog att sänka förstärkarens förstärkning. DS

musikälskare

Edited by - PG Jeppsson on 2007/01/23 16:15:47

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/23 :  16:29:12  Show Profile Send Lovan a Private Message
Har du testat med en serieresistor på kabeln eller i kontakten?
Go to Top of Page

TomasF
Medlem i AÖ

265 Posts

Posted - 2007/01/23 :  18:11:56  Show Profile Send TomasF a Private Message
Hej
det har jag inte. Ta 50 kohm i serie, då kommer jag 3 dB längre upp på pot-skalan. Men jag kan inte se att det skulle ändra situationen (eller???). 99.9% av spänningen ska fortfarande spänningsdelas bort mot jord, nu över en något större pot-bana dock. Med 40 dB trafo först räcker det väl att spännignsdela bort sådär 90% i potentiometern, en faktor 100 "bättre". (Räknar jag fel? Tänker jag fel?).
/ mvh Tomas F.

musikälskare
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000