HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 70 Tals Rock
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Fredrik x
Member

117 Posts

Posted - 2007/01/26 :  11:46:36  Show Profile Send Fredrik x a Private Message
Ett tips är kanske att lyssna lite på denna webradiokanalen så får du nog lite tips:
www.radiofreecolorado.net

de 10 senaste spelade låtarna är listade här under...

Just nu spelas The Doors - Light My Fire (Live)

11:39:36 Pink Floyd - Wish You Were Here (Live)
11:34:45 Pink Floyd - Learning To Fly
11:28:26 Pink Floyd - Comfortably Numb
11:20:21 Led Zeppelin - Stairway To Heaven
11:11:50 Led Zeppelin - Kashmir
11:04:46 Derek&The Dominos - Layla
10:58:15 Jethro Tull - Aqualung
10:50:31 Boston - Foreplay/Long Time
10:46:05 Deep Purple - Hush

Edited by - Fredrik x on 2007/01/26 11:48:53
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2007/01/26 :  23:39:31  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Ville bara tacka för påminnelsen Har spelat igenom en del av det som nämnts och,
f..n va bra musik det gjordes på -70

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

plysch
Member

183 Posts

Posted - 2007/01/27 :  15:55:09  Show Profile  Visit plysch's Homepage Send plysch a Private Message
Fruupp, Groundhogs, Cactus, Buffalo, triumvirat, Toad, Cirkus, Circus 2000, Badger, UFO (kommer till Sthlm 17/3, en given konsert), Streetmark, Gila, Second Movement, Spooky Tooth o.s.v.
Finns ju hur mkt. som helst & nästan allt var bättre än vad som görs idag. Så för mig som ej var med på den tiden är det på sätt & vis ny musik, men det blir ju kostsamt med alla budgivningar För man vill ju ha på orginalvax om möjligt.
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/01/27 :  18:10:47  Show Profile Send qvisten a Private Message
quote:
Fruupp, Groundhogs, Cactus, Buffalo, triumvirat, Toad, Cirkus, Circus 2000, Badger, UFO (kommer till Sthlm 17/3, en given konsert), Streetmark, Gila, Second Movement, Spooky Tooth o.s.v.
Finns ju hur mkt. som helst & nästan allt var bättre än vad som görs idag. Så för mig som ej var med på den tiden är det på sätt & vis ny musik, men det blir ju kostsamt med alla budgivningar För man vill ju ha på orginalvax om möjligt.

ville bara passa på att tippsa på cactus V som kom för inte så längesen( slutet på -06 tror jag det var) en riktigt strong comeback faktiskt
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/28 :  11:37:55  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Manfred Manns Earth band får man inte missa!
På 60-talet kunde grupper göra covers och satte en ära i att göra om låtarna ordentligt.
På 70-talet var det slut med det, alla framförde bara egen musik.
Manfred Mann gick dock helt mot strömmen och gjorde bara covers. Låtarna arrangerades om totalt på ett spännande sätt.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2007/02/20 11:50:35
Go to Top of Page

Tomwe
Starting Member

27 Posts

Posted - 2007/01/29 :  22:53:08  Show Profile  Visit Tomwe's Homepage Send Tomwe a Private Message
Måste tipsa om Black Bonzo som är ett "nutida" band men som spelar progressiv rock och låter precis som hämtade direkt från 70-talet. Väldigt mycket Uriah Heep!

Is this Lobster dirty enough?
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/01/31 :  12:34:37  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Vinegar Joe.
Deras sista platta "Six star general" är en pärla.
Tyvärr lade dom av efter den.
Dom två sångarna i gruppen, Robert Palmer och Elkie Brooks gjorde solokarriärer efteråt.
Tyvärr satsade Elkie mer på smör än rock, hon var en fantastisk rocksångerska.

Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2007/01/31 :  22:46:13  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Myket bra har redan listats...
Glöm bara inte David Bowie också! Liksom Stones och Bruce hade han sin verkliga peak på 70-talet.
Även två av Doors starkaste plattor kom faktiskt på 70-talet, nämligen Morrison Hotel och L.A.Women.

När det gäller "ny" 70-talsinfluerad musik, måste man ju även nämna svenska "Diamond Dogs". Drar 20.000 pers på festivaler i Spanien och Tyskland, men sorgligt bortglömda i Sverige!

Lite länkar här nedan...

http://www.myspace.com/diamonddogssweden
http://www.diamonddogs.info/
http://www.smilodon.se/ARTISTS.htm

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

LarsG
Member

102 Posts

Posted - 2007/01/31 :  23:24:18  Show Profile Send LarsG a Private Message
år 1970, kanske inte rock direkt men Pretty Things "Parachute"
jag har en remastrad guldcd utgåva på skivbolaget Snapper
Den har en ljudkvalite som är mycket bra med massor av djup,rymd och inga digitala ekon så långt örat når. På den tiden var man ju tvungen att göra allting rätt från början och jag tror det hörs också på något subtilt sätt. Den lyssnar jag på med glädje
Go to Top of Page

benekm
Member

132 Posts

Posted - 2007/02/01 :  15:21:16  Show Profile Send benekm a Private Message
Bad Company, Nazaret, Blue Öyster Cult, Budgie och UFO för att nämna några som inte har nämts här. Nog fanken var musiken bättre på 70 talet.

-En gång är en gång, två gånger är en gonggong
Go to Top of Page

qvisten
Member

123 Posts

Posted - 2007/02/01 :  16:19:01  Show Profile Send qvisten a Private Message
quote:
Nog fanken var musiken bättre på 70 talet.

skojjar du eller det var inte mycket som var dåligt på 70-talet och idag är det inte mycket som är bra det verkar som att konsten att göra bra musik håller på att gå förlorad tyvärr
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2007/02/02 :  10:35:32  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Tips på "nyare" band med 70-tals sound: Gov't Mule. Fick dem spelade för mig på pandora.com och vill höra mer...

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2007/02/02 10:43:06
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/02/02 :  12:04:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Bland nyare band så måste man naturligtvis nämna the Flower Kings.
Roine Stolt var ju också med på 70-talet i den eminenta gruppen Kaipa som då gjorde några riktigt bra plattor.
Bland dom svenska banden på 70-talet så var det väl bara dom och Trettioåriga Kriget som jag riktigt gillade.

Go to Top of Page

Freddie Boy
Member

704 Posts

Posted - 2007/02/07 :  01:49:16  Show Profile Send Freddie Boy a Private Message
oj vad bra grupper....jag själv måste tipsa om Danko Jones, ny rockmusik från Kanada.
Cream har nog ingen nämt, enligt min smak är dom den bästa gruppen i rockhistorien. Den första gruppen som spelade Hårdrock på 60 talet och som banade väg för 70 -talsrocken.

Länge leve Vinylen!
Because Sound Matters.
Go to Top of Page

rush
Starting Member

41 Posts

Posted - 2007/02/07 :  16:04:45  Show Profile Send rush a Private Message
Mycket bra musik, här kommer lite mer matnyttigt hoppas jag!

Inte från 70-talet men i samma anda

Blindside Blues Band-Long Hard Road

Interstate Blues Band-El Diablo

King Karma-King Karma

Och mina egna små favissar

Five Horse Johnson-Allt de gjort

Måste även hålla med om att Wolfmother och Answer är riktigt bra!!

Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2007/02/07 :  17:39:24  Show Profile Send Stickan a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Nog fanken var musiken bättre på 70 talet.
--------------------------------------------------------------------------------

skojjar du eller det var inte mycket som var dåligt på 70-talet och idag är det inte mycket som är bra det verkar som att konsten att göra bra musik håller på att gå förlorad tyvärr

Ni har så rätt så rätt, tyvärr!
Man blir kallad för en musikalisk dinousar för att man inte känner till dagens musik, men nästan allt nytt är ju dynga!!!

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

iroise
Member

1753 Posts

Posted - 2007/02/07 :  22:50:19  Show Profile Send iroise a Private Message
Nytt eller gammalt jag tror att den musik som man växt upp med eller som drabbade en i tonåren är den som allt jämförs med dvs den blir bäst iaf var det så för mig i många år.
Go to Top of Page

Hannes
Member

112 Posts

Posted - 2007/02/11 :  12:30:24  Show Profile Send Hannes a Private Message
Jag kan fylla på med blowback och truckfighters! truckfighters är riktigt bra stonerrock medans blowback låter mer som sabbath. du kan lyssna på båda banden på www.fuzzoramarecords.com Kanske wolfmother också? och som sagt tidigare i tråden, BigElf!!!
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2007/02/11 :  15:34:14  Show Profile Send svejk a Private Message
Ingen har nämt Flaming Groovies Teenage Head och Flamingo är klassiker. Ja 70-talet var fantastiskt musikmässigt. Men glöm inte att på 30 år sorteras mycket skit bort.

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

jonssond
Starting Member

23 Posts

Posted - 2007/02/13 :  10:42:50  Show Profile Send jonssond a Private Message
Freedom, Bull-angus och Blackfoot, kanon.

Danne

Edited by - jonssond on 2007/02/13 10:45:15
Go to Top of Page

diffen
Member of Nerikes Audiofiler

622 Posts

Posted - 2007/02/19 :  21:41:39  Show Profile Send diffen a Private Message
Tommy Bolin, en mycket säregen gitarrist. Spelar med på Deep Purple´s skiva från 1975 "come taste the band", mycket bra skiva. En annan svensk bra är ju Neon Rose !!

Man blir svart om munnen om man ljuger eller suger på ett avgasrör
Go to Top of Page

CarlssonH
Skämtsam

1265 Posts

Posted - 2007/02/19 :  22:30:39  Show Profile Send CarlssonH a Private Message
diffen/
Håller med om att Tommy Bolin är en dundergitarrist

Innan Deep Purple skivan var han med i James Gang och spelade på två av skivorna, Bang och Miami.

A balanced diet is a cookie in each hand.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7949 Posts

Posted - 2007/02/20 :  11:50:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har börjat lyssna på Emerson, Lake & Palmer. Jag har nog inte lyssnat på dom sedan 70-talet, faktiskt.
Eftersom jag slutade att lyssna på dom, så måste det väl funnits en anledning. Så jag hade låga förväntningar, men det var fel.
Mycket av det dom gjorde är riktigt bra, faktiskt, även om det någon enstaka gång slår över i uppvisningsmusik. Men det kompenseras ofta av riktigt bra melodier.
Stilmässigt så är det i samma värld som Yes och Gentle Giant, alltså det vi då kallade Symfonisk Rockmusik, idag Progressiv rockmusik.
Tarkus" och "Brain Salad Surgery" är två plattor man kan börja med. Inte dumt alls.
Klart bättre än det rykte som punk-älskarna svärtat ned.

Edited by - Björn-Ola on 2007/02/20 12:03:48
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/02/20 :  15:18:03  Show Profile Send rovis a Private Message
Det finns så mycket bredd i 70-talet, dels den tidiga delen med resterna från 60talet (t.ex Kinks, Pink Floyd), den glammiga mitten med Roxy Music och Bowie och så slutet som blicker mot 80-talet med new wave, synth och punk (Blondie, The Clash, Siouxie and the Banshees, Joy Division etc).

Jag har favoriter i alla läger. =)
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000