Author |
Topic |
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 08:00:12
|
Nu är det ju så att jag alltid har saknat fina mästerverk nu när jag har konverterat bort alla MPfel:or som jag haft. Och Nu när jag sitter och lyssnar på lite Beethoven ur ett av systemen jag har här hemma, så saknar jag Chopin Någon som har ett riktigt bra tips på en skiva(CD) utav bra kvalitet Och något fint med Tjajkovskij skulle sitta fint med.
Så, kom med tips!! Ni leder mig, så kommer jag antagligen att följa. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 09:44:40
|
Hej! Den här inspelning av Tchaikovskys violinkonsert fick högsta betyg i SvD i veckan. Känns som en klockren rekommendation: Julia Fischer Tjajkovskij: Violinkonsert Pentatone/Euroton
Så här skriver man: "Den tyska violinisten Julia Fischer är en sensation. Jag har sällan hört en musiker med ett så brett uttrycksregister. Hon närmast viskar fram temat i Canzonettan, oändligt vackert och vemodigt, för att senare ta sig an den furiösa finalen med fullaste kraft. Denna så ofta spelade konsert ger mig plötsligt gåshud. Hör bara så ljuvligt Fischer formar huvudtemat i första satsen. Klokt att välja en rad mindre verk av samme tonsättare, som ?Souvenir d?un lieu cher? med utmärkte dirigenten Yakov Kreizberg vid pianot. Ryska Nationalorkestern spelar fenomenalt och ljudet är i demonstrationsklass. Thomas Roth"
Beträffande Chopin så är hans pianokonsrter 1 och 2 med Zimmermann suveränt bra - även ljudmässigt trots att det handlar om en Liveinspelning. Även Chopins Nocturnes är ett måste i din musiksamling - vilken tolkning du ska välja är dock svårare: Argerich, Perahia, Brendel... SJälv har har jag Claudio Arrau - en ganska ålderstigen inspelning från 80-talet, och kanske inte ljudmässigt det bästa - men klart njutbart och tolkningarna är inget annat än fantastiska. Vet inte ens om den finns att få tag på längre. Men kolla gärna i Gramophones recensionsarkiv för tips: www.gramophone.co.uk
hälsar Gabe
|
Edited by - Gabe on 2007/02/01 13:43:19 |
|
|
byakugan
Member
707 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 10:21:17
|
Tack tipsen!
Men, glömde visst att fråga vart man lättast får tag på skivor med klassiskt musik, förstår ju att det inte riktigt är Ginzas eller CDONs inriktning.
Ska försöka leta så gott jag kan iaf. |
Quantum materiae materietur marmota monax si marmota monax materiam possit materiarimitt system |
|
|
Gabe
Member
536 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 10:54:18
|
I Sverige är nog megastore.se den bästa leverantören. Annars är Amazon.co.uk respektive amazon.com bra, liksom min egen favorit: www.cduniverse.com
Klassiskt är knepigt att hitta i vanliga skivbutiker i Sverige - bara en massa Naxos-inspelningar så långt ögat når. Lycka till! Gabe |
|
|
Jörgen_G
Medlem i AÖ RödaTråden vinnare
8011 Posts |
Posted - 2007/02/01 : 11:02:06
|
Man kan beställa mycket klassiskt från CDON. Svårigheten där är att finna den skiva man är ute efter. Man får söka skivnumret hos respektive utgivningsbolag och mappa det mot CDON:s sätt att skriva det på. Det ger sig när man lärt dig det men är lite krångligt.
Ginza är enligt mitt tycke urkass på klassiskt.
En bra källa är Naxos webbshop på www.naxos.se. Där finns inte enbart Naxos-märket (som jag personligen inte är förtjust i) utan också en hel drös med andra bolag som brukar ge ut bra klassiska inspelningar, till exempel BIS, Hyperion och Chandos. Naxos är emellertid lite dyrare än CDON för det mesta, men har ibland inspelningar som CDON inte har i sin katalog.
Dessutom finns en hel del både jättestora och pytttsmå webbutiker - både svenska och utrikiska som säljer klassiskt.
Ett bra ställe att botanisera på när man söker bra inspelningar av klassisk musik är grannforumet Euphonia Audioforum, www.euphonia-audioforum.se. Under deras musikdel finns en hel del trådar om inspelningar av klassisk musik och var man kan få tag på dem.
/ Jörgen G |
Mina grejor kan man läsa om i min tråd i Medlemmarnas system. Hen är ett förvånansvärt praktiskt och användbart pronomen. |
|
|
CarlssonH
Skämtsam
1265 Posts |
Posted - 2007/02/06 : 23:21:04
|
byakugan: Chopin kan jag inte tipsa om, men ett par fina skivor med musik av Tchaikovsky kan jag rekommendera.
Först tycker jag att "1812" och "Marche Slave" med Göteborgs Symfoni Orkester under ledning av Neeme Järvi ( Deutche Grammophon DG 429984-2) är underbar både musikaliskt och ljudmässigt. Som en ren bonus får man lite njutbar musik av Rimsky-Korsakov och Borodin på samma CD.
Sedan har vi ju alltid "Nötknäpparen", dubbel-CD från Telarc (CD-80137) med Londonsymfonikerna under ledning av Sir Charles Mackerras som oxå är musikaliskt (och ljudmässigt) mer än OK.
Sedan gillar jag också Tchaikovsky's "Piano Concerto No.2 och No.3" med Mikhail Pletnev på pianot. Utgiven av Virgin Classics (VC 7 91202-2) Musikaliskt helt underbar, ljudmässigt tyvärr ingen riktig High-End inspelning. |
A balanced diet is a cookie in each hand. |
|
|
poppen
Member
1570 Posts |
Posted - 2007/02/09 : 10:38:11
|
www.megastore.se har klassiskt. Pröva Michael Tilson Thomas Mahler inspelningar . de är biligare här i Sverige än i USA. Ypperligt bra SACD inspelningar. &: an spelades in 4 dagar efter 11 sept. katstrofen och är ett vacker requem för de drabbade. Flera i serin har fått Grammyawards för årets besta skiva. Inte illa dfast de är ju bara amerikanska orkestrar som nimineras. |
Edited by - poppen on 2007/02/20 14:50:58 |
|
|
|
Topic |
|