Author |
Topic |
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2007/01/22 : 22:13:45
|
Någon som har koll på bra inspelningar av Sibelius (såväl musikaliskt samt ljudmässigt)? Jag är intresserad av, om möjligt, att hitta alla hans symfonier utgivna av samma orkester/dirigent.
Jag har läst om någon äldre inspelning (90-tal), som ligger på Philips och som verkar OK?!?! |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2007/01/23 : 17:13:28
|
Gillar du Sibelius så får du inte missa Kurt Atterbergs symfonier. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
Joacim
Member
337 Posts |
Posted - 2007/01/23 : 22:06:17
|
Tackar för tipsen!
Jag får kolla in dem!!
Det var ingen av Er som hade hört talas om inspelningen på Philips som jag nämnde? |
Boulder, Ayre, Avalon, Cardas and NCA forever!? |
|
|
Skurt
Medlem i AÖ
272 Posts |
Posted - 2007/01/24 : 12:40:50
|
Jag har hört talas om den, men inte hört den. Det är med Colin Davis och London Symphony Orchestra tror jag. Den ska vara riktigt bra. En som ska vara bättre är samma dirigent och orkester men på RCA istället (osäker, men tror den har nämnts i stereophile och att det är någon 20-bits inspelning). Den som rekommenderas just nu av gramophone.co.uk är Rattle med Birmingham Symphony Orchestra på EMI, tidigare tror jag de rekommenderade Maazel med Wiener Philharmonic på Decca (från 60-talet). Vet inte om The Absolute Sound har några rekommendationer, det brukar vara välljudande. Så, nu får du ut och köpa allihopa och ge en utförlig recension här
/Erik
|
-Hur ska jag veta vad jag har tänkt förrän jag har hört vad jag har sagt?
|
|
|
|
Topic |
|