HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Mer strul med ganclones, vad händer???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:13:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
efter en veckas semester så tänkte jag alla måsten snart var avklarade och såg fram emot att lägga alla projekt på hyllan under några månader men som vanligt strular något igen, jag börjar snart tro på hustomtar med tanke på att allt jag rör blir fel eller går sönder hur nogrann man än är.

Iallafall så ville en kompis att jag skulle skaffa hans första anläggning åt honom och jag fick budgeten 3000:- att leka med och egenbygge var inga probem då det var mest "bang-for-buck" som gällde. Då detta inte var till mig utan till en kompis så ville jag ha det så enkelt och felfritt som möjligt kombinerat med att det skulle vara snyggt med. Anläggningen blev följande:
En CD från Marantz
Ett försteg med OP-forstärkare, en sk "Freebird" men med en opa134 per kanal, inget avancerat med andra ord.
Ett slutsteg som först var en gainclone med LM3875 och i dubbel monoutförande.
Högtalare var ett par begagnade Dynavoice M-65 samt ett par LTS-kablar mellan dessa och slutsteget.

Till att börja med så använde jag för och slutsteget hemma hos mig i Gbg under ett par veckor då jag spenderade tiden med att eliminera brus och påslagsknäppningar, när allt var klart och anläggningen var i princip knäpptyst så fick den spela hos mig ytterligare nån vecka bara för att vara säker på att allt gick som det skulle.

Efter detta så tog jag hem allt till föräldrarna i Falkenberg där jag även plockade upp de begegnade högtalarna och nu fick den slutgiltiga anläggningen spela under några timmar innan de kördes den slutgiltiga sträckan till Lund och kompisens väntande öron.

Anläggningen kom ner och kopplades in av mig och under den helgen spelades det friskt och allt var frid och fröjd i några veckor. Då ringer kompisen och säger att det inte kommer nått ljud ur en av högtalarna. Då han inte är direkt teknisk/händig så stegade jag honom igenom dv felsökningar genom att byta plats på dv kablar och säkringar och då inget funkade så stod jag lite handfallen. Då jag skulle ner till skåne i annat syfte så tog jag fram mitt egna slutsteg vilket också detta var en gainclone med skillnaden att det var en trafo istället för två och detta var byggt med kretskort och komponenter fron Chipamp.com och begav mig neråt landet. Det visade sig att ett chip hade lagt av på det andra slutsteget och då jag inte hade tillgång till dv verktyg så lovade jag att nästa gång jag hälsade på så skulle jag antingen byta chip eller flytta hela innehållet i mitt fungerande och testade slutsteg till hans chassi. Så länge fick han ha mitt.

Detta funkade fint sedan början av december tills för två veckor sedan då han ringde och sa att det inte lät nått igen. Ok, jag satte nog lite väl små säkringar i det slutsteget och sa till honom att då det är testat så kan han slänga in lite större säkringar på 5A (det visade sig att dessa redan satt i) och efter ett säkringsbyte så funkade det sin innan. Nu efter ytterligare två veckor så kommer det ytterligare ett samtal om att säkringarna på 5A har gått, det sitter en på primären och sedan en på varje sekundär sitter där och det är en av de sekundära som bränner.
Men nu hjälper det inte att byta säkring för det blir nått ljud som enligt honom påminner om att man har en mobil lite för nära och sedan bränner säkringen igen.

Nu börjar man höra att kompisens annars så långa tålamod börjar tryta och det är svårt att överyga en icke-insatt-diyare att detta måste vara höjden av otur och att det inte vart fel på de han fått av mig då jag testat allt ganska hårt innan jag ens tog ner dem. Då jag har lovat honom en fungerande anläggning så är ju ett alternativ att öppna den ganska tunna plånboken och köpa en integrerad sak till honom och helt enkelt byta hembyggena mot denna och sedan försöka använda delarna själv men om felet nu inte ligget i byggena så kommer ju troligen samma sak hända med köpeprylarna samt att det troligen blir ett hopp neråt i ljudkvalité. Min spontana tanke är att felet ligger i högtalarna eller möjligtvis kablarna men det förklarar ju inte att det funkar ett tag och sedan bränner för att nu öka i intensitet.


Så, hur kan detta ske och hur fasen ska jag lösa detta???

.....where the music comes to die.

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/22 :  11:51:35  Show Profile Send Lovan a Private Message
Oscillationer? Dåliga kondensatorer? Satte du några skyddskretsar i den?
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  14:05:49  Show Profile Send Kmj a Private Message
inga skyddskretsar utan ett rent bygge enligt byggsatsen med en trafo på 2x24V och 300VA till två kanaler och det har som sagt funkat ett längre tag utan problem. På det första steget som var utan kretskort var det samma värden på komponenter som finns i kitet med variationen att det var en trafo på 2x25V och runt 200VA per kanal samt en likriktarbrygga. Kondingarna mättes med LC-mätare innan användning och kylning är tillräcklig

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/22 :  14:55:37  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag har två spontana teorier:

1. Högtalarna har någon elak fasvridning eller impedansdipp som sliter hårt på chipen.

2. Signalen från försteget innehåller dc eller övertoner.

Kollade du hur varma chipen blev av att bara stå med strömmen påslagen, utan att spela musik?

Edit: Hade du kondensator och motstånd på ingångarn på steget? Vilka värden?

Militant cyklist.

Edited by - ILLY on 2007/01/22 14:58:43
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:05:21  Show Profile Send Kmj a Private Message
1: Vet jag tyvärr inget om med de ska vara ett par riktigt lättdrivna saker.

2. DC börde man ju lätt kunna lösa men tar en konding även övertonerna?

Mellan ingång och chip sitter ett motstånd på 220R och mellan ingång och jord ett på 22K. Inga kondingar på förstegets utgång eller slutstegets ingång men jag har ett par plaskondingar på 4,3uF som jag kanske kan sätta dit, eller ha nån annan sätta dit dem.

.....where the music comes to die.

Edited by - Kmj on 2007/01/22 15:09:40
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:13:49  Show Profile Send ILLY a Private Message
quote:
Inga kondingar på förstegets utgång eller slutstegets ingång men jag har ett par plaskondingar på 4,3uF som jag kanske kan sätta dit, eller ha nån annan sätta dit dem.


Det tycker jag absolut att du ska göra! Det är iaf den första lösningen jag skulle försökt mig på.

I värsta fall kan du ju skarva i dem på ett par signal-lakritssnören och skicka dem på posten till honom. Bara som ett första primitivt test, alltså.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:17:52  Show Profile Send Kmj a Private Message
japp, det går ju alltid att lösa men det som stör mig är att det har funkat fint under ett antal veckor för att sedan bara slå över och börja strula.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  15:21:01  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854
Inte för att mätningarna säger mig så mkt men det står lite om frekvenskurvor och sånt längre ner.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2007/01/22 :  17:19:55  Show Profile  Visit peranders's Homepage
LM3875 och LM3886 är ytterst driftsäkra _om_ de får en bra "miljö", dvs bra inkoppling. Steget som krånglade, hur var det byggt? Snyggt och prydligt? Var det T eller TF modellen? Om T valdes var isoleringen OK? Alla lödningar OK?

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2007/01/22 :  18:12:46  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hejsan PA. Det var de isolerade versionerna, TF och även om det kanske inte alltid var de prydligaste kabelhärvorna så var/är kablarna i sig ofta korta.

Iallafall så har jag nu suttit telefonsupport och lyckades efter lite övertalande få kompisen att stänga av alla ljud på datorn, koppla ljudkortet direkt till slutsteget och sedan stätta på winampen på riktigt låg volym och då var det inga problem. Så slutsteget funkar korrekt så när som på en avstängningsduns.

Så felet sitter i försteget och då en av våra skåningar har erbjudigt sig att ta en sväng förbi och kolla lite snabbt så ska det nog gå att få de där kondingarna på 4,3uF fästa på förstegets utgång. Så jag hoppas att detta nu kan lösa det hela och inte att det är nått annat som har klappat ihop.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000