HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Tull
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:22:23  Show Profile Send Downil a Private Message

Jag undrar om ni som brukar beställa prylar från utlandet brukar få betala tull eller någon annan avgift för dessa? Jag kan inte minnas att jag någonsin har beställt något, men planerar nu att köpa ett Joplin-kit från diyhifisupply.com i Hong-Kong.

För övrigt, någon som har lyssnat till Joplin med 2a3?

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:24:58  Show Profile
Allt utanför EU är det frakt på ..

Räkna såhär .. (priset + frakten) x (momsen + tullen)

Lätt förenklat (priset + frakten) x 1.3

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:26:33  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
Har varierat för mig. Ibland kommit undan utan några omkostnader, men det har också hänt att det blivit nästan lika dyrt som hemma, pga moms och diverse tullavgifter.
Jag har inte kunnat se något mönster, dvs om det är dyra eller billiga grejer som fastnar, men på billigare grejer slår det onekligen hårdare.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:30:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Instämmer med miaber.

Ibland har man sluppit tullen o ibland inte...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ockham
Member

395 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:32:59  Show Profile Send ockham a Private Message
samma erfarenhet som miaber

Numquam ponendo est pluritas sine necessitate.

Mitt System
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:48:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Det är bara att räkna med att man får betala så ha det med i budget.

Lathund/kalkylator
http://www.tullverket.se/se/Privat/handla_via_internet/kalkylatorn.htm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2007/01/15 20:49:16
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2007/01/15 :  21:08:53  Show Profile Send Downil a Private Message
Tusen tack!

Pratar vi om 50% av fallen, oftare eller mer sällan?
Go to Top of Page

miaber
Member

1345 Posts

Posted - 2007/01/16 :  17:24:27  Show Profile  Visit miaber's Homepage Send miaber a Private Message
För mig ca 25%. Resten slunkit förbi.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=50098
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8477 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:47:09  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Något sådant åt mig oxå 20-25%,fastnat.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2007/01/17 :  10:41:49  Show Profile Send 80-talet a Private Message
hmm 100% av det jag köpt från utlandet har åkt på crapiga avgifter...
otursförföljd!?

eoJeud
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:15:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Än så länge har ett pkt av kanske 20 fastnat för mig, fick det brevet igår. Som tur är, var det inge stora summor det hadlar om.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/17 :  16:36:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Vad gäller gåvor får man ta hem för motsvarande 500kr inkl frakter, försäkring emabllage o dyl utan att åka på moms. Samma siffrar uppges gälla för handelsvaror.
Notera också att vid en grupporder kan man slippa under moms/tull OM det klart framgår till vilka de olika delarna i försändelsen är avsedda för - den som skickar får deklarae ganska ordentligt då! Om Pelle beställer för 400kr slipper han avgift medan Kurre som beställer för 600kr åker dit.
Det är Posten som agerar vårt ombud och lämnar till Tullen uppgifter så försändelsen avgiftssätts (om villkoren för detta är uppfyllda).
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/17 :  16:55:07  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så samma regler gäller köpta varor som gåvor? Intressant, då ska det inte kosta mig ngt att få hem det jag fick brav från posten arlanda om :-)

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7802 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:44:38  Show Profile Send Fuling a Private Message
Som nybliven Ebay-användare har jag hittills bara hunnit få hem tre av de paket jag handlat utifrån (två från usa och ett från england) och jag har inte hört ett pip från tullverket.
För ett par år sedan beställde jag en stor trafo från Norge och den fick jag betala en bra slant (runt 600:-) extra för, minns inte om det tillkom svensk moms också eller hur det nu var.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:44:14  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Kolla med Tullverket - de har någon sorts direkttelefon. De svarar på emejl ganska snabbt också. Hade en fråga om starka drycker (80%)som jag fick svar på över natten.

Om de 500kr - jag fick uppgift om att det var maxbeloppet för gåvor men också för varor, men jag kan ha fått fel uppgifter.
Avgifterna som tas ut är moms (25%) och ibland tull (ett riktvärde är 3%). Till detta kommer en expeditionsavgift och moms på den(!).
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:46:51  Show Profile Send Downil a Private Message

Jag tänkte handla en Joplin från diyhifisupply.com och den kostar omkring 800dollar. Så det är rätt stor skillnad mellan moms/tull och ingen moms/tull...
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:06:15  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Där får du räkna med att du INTE kommer undan. Grovt räknat 25% på $800 blir $200, ca 1400kr. Har du fortfarande tjänat på affären??
Go to Top of Page

Downil
Member

80 Posts

Posted - 2007/01/18 :  21:28:36  Show Profile Send Downil a Private Message

Vet inte. Nu är jag tillbaks från scratch igen. Någon som kan rekomendera ett prisvärt kit? Jag har funderat på Edison 60, men ingen har kvar den i lager. Mitt näst bästa alternativ är Joplin med 2a3 från diyhifisupply.com. Annars har jag svårt att avgöra vad som är prisvärt. Är helt ny i världen och har endast hört en enda rörförstärkare i mitt liv, en Edison 60. Lät som änglasång i mina öron.
Go to Top of Page

calle_jr
Reportage-Harry 2006

3228 Posts

Posted - 2007/01/19 :  00:06:30  Show Profile  Visit calle_jr's Homepage Send calle_jr a Private Message
quote:
Grovt räknat 25% på $800
Det stämmer inte riktigt. Antingen blir det endast $800+frakt och inget mer, eller så blir det ((800$+frakt)x1.03+80SEK)x1.25.
Tull beror på vilken typ av vara och varifrån den kommer, oftast kring 3%. Exp.avg oftast 80SEK. Moms 25%.
Alltså som MartinM skrev redan i inlägg 2
Men även avgift för transaktionen kan tillkomma beroende av hur man betalar, kan bli 3-4% påslag på 800$+frakt.

För min del har det varit tull+moms vid flertalet tillfällen från USA, men mer sällan från Asien förutom vid större beställningar.

It's okay. I wouldn't remember me either. - - - - - - - - - - - - - - Cover Art & ståpäls
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2007/01/19 :  00:12:28  Show Profile
Som sagt, räkna ALLTID med tull och moms, slipper man så är det en glad bonus.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/19 :  09:20:19  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Pratade precis med posten utrikes på Arlanda, om man handlar från ett företag och varans värde(inte frakt osv) inte översstiger 29 dollar så ska det vara tull fritt.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:30:50  Show Profile Send huzze a Private Message
mayday:
Kan du förtydliga vad som gäller, vid t ex två varor á 15$ (totalt 30$). Blir det tull eller inte (om man nu ska köpa komponenter eller skivor)

Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:37:00  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
quote:
Vet inte. Nu är jag tillbaks från scratch igen. Någon som kan rekomendera ett prisvärt kit? Jag har funderat på Edison 60, men ingen har kvar den i lager. Mitt näst bästa alternativ är Joplin med 2a3 från diyhifisupply.com. Annars har jag svårt att avgöra vad som är prisvärt. Är helt ny i världen och har endast hört en enda rörförstärkare i mitt liv, en Edison 60. Lät som änglasång i mina öron.

Beror på vad du vill ha.
Kolla t ex http://www.bottlehead.com/
Det finns lite firmor i Tyskland (?)
quote:
www.raphael-audio.de
De här har varit igång länge.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:42:02  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Om det sammanlagda värdet på varorna överstiger 29 dollar, så blir det tull, det var vad damen på posten arlanda upplyste mig om.

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2007/01/20 :  21:19:06  Show Profile Send lennartj a Private Message
Jag har råkat ut för pålagor på en USA-försändelse med ett tullvärde på 395 SEK,
nämligen 25% moms = 98 SEK samt expeditionsavgift 80 SEK och moms på denna 20 SEK, det vill säga ett påslag med 198 SEK, mer än halva varuvärdet trots att tulltariffen i det här fallet var 0 %.
Surt :-(

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

steff
Starting Member

21 Posts

Posted - 2007/01/21 :  18:22:52  Show Profile Send steff a Private Message
Jag har beställt och fått ett par Billie 300 B från DIY HiFi Supply för ett par år sen.Nu heter dom Lady Day eller nåt sånt.
Det blev att betala monoblock + frakt + tull + försäkring + moms .Så räkna inte med att slippa det .
Däremot var ett 300 b rör trasigt vid ankomst men det var bara att returnera så kom det ett nytt efter ett tag . Utan frågor eller krångel , supporten var ochså bra och det tycker jag är värt att nämna i denna tråd.
För jag var nervös ett tag

Stefan Tingsén
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.91 sekunder. Snitz Forums 2000