HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Lådans egenskaper
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2007/01/19 :  18:50:00  Show Profile Send mickejohansson a Private Message



Jag har ett par kompletta egentilverkade högtalare (ss 9700 + 8545).

Nu skulle jag vilja byta ut den befintliga lådan mot en annan.
Båda lådorna är byggda för samma elementkombination, men är av olika konstruktioner.

Så då är planen att ändra volym och basreflexrör, och sedan lägga över element och filter till den nya lådan som är bättre stagad, seriösare byggd och tilltalar mer estetiskt.

Men eftersom lådorna skiljer sig åt (efter ändring av volym och basreflexport), så har jag endel frågor som ni experter kanske har svar på.






Låda nummer1 är den lådan som jag har nu, och låda NR2 är den låda jag vill byta till.
Kan tillägga att NR1 är en stor stativare och NR2 är en liten golvare.



- basreflexrörets placering

NR1 hade röret direkt bakom bas/mellan register.
NR2 har röret 20cm nedanför bas/mellan

- Diskantens placering.

NR1 så är diskanten inte centrerad, utan är flyttad en bit ut mot
sidan av lådan, även lite kortare avstånd mellan diskant och
bas/mellan.
NR2 är diskanten centrerad på mitten

- Baffeln.

måttet på bredden på baffeln är densamma på båda konstruktionerna.

- lådans utformning.
NR2 kommer att "kapas av" så att volymen är den samma som NR1
men eftersom NR1 har tjockare väggar och inte samma dimensioner,
så kommer NR2 vara mer "avlång" och NR1 mer "kubisk", spelar det
någon roll?
eller är det viktigaste att volymen och baffeln är densamma?



Vore jätte tacksam för svar! Vänlig hälsning Micke


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/19 :  19:59:46  Show Profile Send Lovan a Private Message
volymen och baffeln är viktigare än hur lådan är formad inuti. Inom rimliga gränser givetvis men det låter som det är det i det här fallet.
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2007/01/19 :  20:11:23  Show Profile Send Lennart a Private Message
Små lådor är inte känsliga för formen. De kan vara formade hur som helst så länge volymen är den rätta för baselementet.

Om jag förstår rätt så kommer låda Nr 2 att göras mindre utan att basporten byts/förändras. Om lådvolymen blir mer än 15% mindre borde du kolla så att basporten passar i den krympta lådan. Annars kan det hända att lådans och portens akustiska egenskaper inte fungerar så bra tillsammans. Beroende på hur bra eller dåligt basporten är avstämd för låda Nr 2 (i original) kan det bli stora, små eller inga skillnader i ljudet.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

mickejohansson
Member

66 Posts

Posted - 2007/01/19 :  20:32:42  Show Profile Send mickejohansson a Private Message

Lennart:

Jo då, basreflexröret kommer att bytas ut och kopieras från den bättre konstruktionen.

Tack för de bra svaren från er båda!




Är det någon som har ett bra svar till "diskant" och "basreflexrörs"-frågan?


Mvh Micke


- Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waivin' free

Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/19 :  20:37:02  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Omöjligt att svara på diskantfrågan utan att se EXAKT hur det ser ut med diskantplacering och baffel-storlek. Det kan nämligen bli både super och skit med båda lösningarna.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lennart
Member

322 Posts

Posted - 2007/01/19 :  22:23:46  Show Profile Send Lennart a Private Message
Basreflexrörsfrågan:
Om jag fattar rätt så sitter BF-porten i låda Nr 1 RAKT bakom bas/mellan-elementet och mynnar på baksidan av lådan???
Om det inte finns någon slags skiljevägg mellan baselementet och basportens mynning så är det tyvärr en ganska dålig lösning. Det beror på att det mycket lätt kan uppstå orgelpipsljud om baksidan på baselementet "kan se" BF-portens mynning (testa att blåsa i mynningen på en flaska så förstår du principen).
I låda Nr 2 har porten en bättre placering i förhållande till baselementet.
Det bästa/enklaste är att placera BF-porten på samma yta (baffeln) som baselementet sitter på. Då finns ingen risk att orgelpipsljud ska uppträda.
Om man inte kan eller vill ha BF-porten på baffeln så måste man se till att det finns någon slags avskärmning mellan porten och elementet som gör att de inte kan "se varandra".

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...

Edited by - Lennart on 2007/01/19 22:24:57
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000