HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Passar inte NAD och ELECTROCOMPANIET ihop?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/01/19 :  10:39:44  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Jag sålde precis ett Electrocompaniet försteg 4.5 till en kille.

Vi lyssnade hemma hos mig med perreaux cd1p cd spelare Ec 4.5 försteg och Mcintosh Mc7100 slutsteg till Totem model 1 sign.

Det låter ju SKITBRA. Det är bara att erkänna. Inga konstigheter här inte.

Sedan får jag ett samtal från killen idag (dagen efter jag sålde Ec 4.5 till honom) Han säger att "Basbotten fattas"

Han har kört Nad rakt igenom: cd försteg och 2 bryggade 218thx steg till ett par B&W 803 (tror jag)

Han säger att det betydligt saknas en basbotten nu med ec försteget och Perreaux cdn jämfört med nad grejerna.

Jag menar: Det borde bli markant bättre skärpa, luftighet och klarhet med det nya ec 4.5 och perreux cdn.

Frågan är:

Har han kopplat något galet? (skall hem till honom och kolla på kopllingen idag)

Passar Ec helt enkelt inte ihop med Nad. Skyr dem varandra som pesten eller vad?

Har någon av er erfarenhet med EC tillsammans med NAD?

Jag funderar på att prova köra systemet helt balanserat istället för single ended som det körs nu. Detta vet jag är möjligt. Knske "bas botten" kommer tillbaka då.

Som sagt: Han tyckte det lät "bättre och klarare" nu men att de t fattades den där basbotten han hade med sina "billiga" Nad grejer.


Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:04:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det KAN vara något strul med impedanserna som ger den effekten men det låter inte så troligt med tanke på att båda är transistor typer. Jag har ingen som helst erfarenhet av EC men det är inte helt ovanligt att de brukar beskrivas som lite "slanka", kanske är det det som han hör?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

educk
Member

316 Posts

Posted - 2007/01/19 :  11:15:45  Show Profile Send educk a Private Message
Tjena! låt honom vänta lite grejerna brukar behöva stå på ett tag för att de ska bli nått ljud. nu har jag inget EC försteg men ett slutsteg från EC och detta spelar som bäst efter att ha fått vara igång ett tag. det värsta var mitt plinius försteg första gången jag kopplade in de så var de en förbättreing i allt utom just basen som jag tyckte hade försvunnit lite sedan mitt rotel försteg. men sedan efter några timmar av att å ha fått stå på så lät de betydligt bättre. EC 4.5 är väl klass A å detta brukar kräva lång uppvärminginstid. mitt plinius är rekomenderat i manualen 48 timmar, jag har på de jämt

Ljudrättsaktivist

arcam cd82 - Plinius M16 - Electrocompaniet AW60FTT - Martin Logan Vista
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2007/01/19 :  14:45:09  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message

NAD 218 är väl tämligen transparenta så är EC 4.5 "slank" så blir resultatet slankt, kanske är Perreux CDspelarn oxå "slank".

Va ä för grejer ni har som måste stå på i timmatal eller dygn för att det inte ska låta dynga;-) Såklart det ska låta bra från start annars kan det quetta;-)

EC 4.5 går i klass A, det gör väl ALLA försteg.


nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

JWO
fd. OhmBoy

1713 Posts

Posted - 2007/01/19 :  15:01:32  Show Profile  Visit JWO's Homepage Send JWO a Private Message
Har lusläst manualerna till både pre och power.

Skall koll aanslutningarna NOGA ikväll och se så han har kopplat rätt.

Den "Basbotten" som han menar fattar är troligtvis att något är ur fas. Jag känner det på mig. Skall bli spännande.

Återkommer med info.....

Det finns en genväg till det perfekta ljudet: Intelligent Sounds iS8pro mk2+!

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=77254
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/19 :  15:13:56  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Nads billiga CD spelare upplever jag lite mörka, med ganska mycket basinfo. Ingen erfarenhet av förstegen. Mer information i toppen kan ju ge intryck av mindre bas. Snabbare bas kan också vid försts pålyssnandet upplevas som mindre bas.
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/01/19 :  15:51:04  Show Profile Send pak a Private Message
EC är då i alla fall inte "slanka".
tvärtimot så är de väldigt "fylliga" i ljudet.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2007/01/19 :  17:53:06  Show Profile Send Lech a Private Message
"Dom älskar inte varandra" Förstår inte varför man parar ihop dessa olikheter. In med EC slutsteg åsså så tror jag blir bra.

MVH
Lech

Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/01/19 :  22:58:11  Show Profile Send edison a Private Message
Har han Perreaux eller NAD CD?

Du skriver så det kan läsas som han har vilken som av dessa:

"Han har kört Nad rakt igenom: cd försteg och 2 bryggade 218thx steg till ett par B&W 803"
och
"Jag menar: Det borde bli markant bättre skärpa, luftighet och klarhet med det nya ec 4.5 och perreux cdn."
??????????????????

Nån STOR skillnad borde det inte bli ändå...men det är ju bara spekulation från min sida.

Är kanske ditt McIntosh-steg lite "varmt" "fylligt" i högre grad än vad hans NAD-steg evt är???


Både NAD & EC har jag för övrigt ofta hört beskrivas som "varma" "fylliga" men mkt sällan som "slanka...

Har han felfasat polariteten borde det låta 'skunkapa' helt och hållet, inte bara tunn bas utan också sned/obestämd stereobild.




SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.51 sekunder. Snitz Forums 2000