HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nätkablar!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/17 :  18:51:03  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej!

Är det någon som har Isotek Optimum nätkablar.
Funderar på att köpa några sådana, vad tycker ni om dem isåfall?
Har Jorma JPC 2,5, Supra nätkablar redan.
Tror ni att Isoteken är bättre än dessa?
Mvh
Lena

Krell vad är det?

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:11:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Vart du ska lägga krutet beror ju på vad du har för grejer.
Flaskhalsen i ditt system kanske är något helt annat.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:25:43  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Håller med Bernt. Både JPC och Lorad är tillräckligt bra för att man bör ge resten av systemet en översyn innan man går till grövre doningar på nätkabelsidan.
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:48:58  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Bernt och Matrixen.

Har följande hifiprylar:

Skivspelare Linn Sondek LP12 med Rega RB1000 arm samt diverse mc pickuper.
Riaa Musical Fidelity X-LPS V3
CD Primare CD31
Tuner Primare T21
Förförstärkare Electrocompaniet EC 4,7
Slutsteg Electrocompniet AW 250 R
Högtalare Infinity Omega
Kablage:
Högtalare Audioquest Mont Blanc
Signal kablar Ixos IXOTICA IX 1 XLR

Hör faktiskt skillnad mellan de flesta kablar, trots en relativt enkel utrustning.
Mvh
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2007/01/17 :  19:56:40  Show Profile Send ninja a Private Message
EC och LP12 kallar jag inte enkel utrusning


Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

pak
Member

1572 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:01:09  Show Profile Send pak a Private Message
tja-min lorad fick förse min dator med ström i stället för att vara i stereon där den absolut inte imponerade.
beror nog mest på vad anläggningen saknar/behöver,vilken kabel som ska dit.+ vad man själv gillar.

-----------OBS------------
Inte att förväxlas med den andra med nästan samma namn!
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:10:32  Show Profile Send Matrixen a Private Message
ok Lena, med den listan, så kan det absolut vara aktuellt att testa lite nätkablar.
På vilklen apparat hade du tänkt byta och vad i ljudet är du inte nöjd med?
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:34:41  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej igen Matrixen!

Tycker att cd:n är lite ljus, vill ha lite mer och djupare bas.
Mvh
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:38:19  Show Profile Send PeterL a Private Message
Rega 1000: du verkar ha ett påkostat system och att byta nätkablar kommer med stor sannolikhet att ge minimala förbättringar eller, vilket är ännu troligare, inga förbättringar alls. Om du istället satsar dom pengarna på de akustiska förutsättningarna så kommer det ge mångdubbelt större förbättringar av ljudåtergivningen. Har du lagt ner stor möda på de akustiska förutsättningarna?

PeterL
Go to Top of Page

Rega RB 1000
Member

55 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:41:44  Show Profile Send Rega RB 1000 a Private Message
Hej Peter!

Nej har inte sattsat speciellt mycket på akustiska förbättringar.
Vet ej så mycket om detta.
Mvh
Lena

Krell vad är det?
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/17 :  20:41:53  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
du verkar ha ett påkostat system och att byta nätkablar kommer med stor sannolikhet att ge minimala förbättringar eller, vilket är ännu troligare, inga förbättringar alls. Om du istället satsar dom pengarna på de akustiska förutsättningarna så kommer det ge mångdubbelt större förbättringar av ljudåtergivningen. Har du lagt ner stor möda på de akustiska förutsättningarna?


Visst kommer akustiska åtgärder att ge betydligt mer än nya nätkablar. Men är de akustiska förutsättningarna så bra de kan bli i det aktuella rummet, så kan bättre/andra nätkablar visst ge en klart hörbar förändring av ljudet. Om det sedan blir en förändring till det bättre eller till det sämre är givetvis subjektivt.

Edit: Såg inlägget ovan nu. Då bör du i första hand satsa på akustiken. Det utesluter iofs inte andra/bättre nätkablar. Det behöver inte handla om att smälla upp fula absorbenter/diffusorer utan kan lika gärna handla om en ny matta, mer gardiner och gröna växterm fler tavlor, ny bokhylla med böcker, fler soffor/fåtöljer etc.

A wolf in a sheep´s clothing...

Edited by - Musse80 on 2007/01/17 20:44:34
Go to Top of Page

PeterL
Semesterfirare

371 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:20:01  Show Profile Send PeterL a Private Message
Rega 1000: tror det finns någon kort artikel omdet här:
http://www.lts.a.se/ovrigt/artiklar.html

Kolla på nätet, låna böcker och fråga på forum (detta forum, www.faktiskt.se, LTS forum, mfl)

PeterL
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/17 :  21:31:18  Show Profile Send mayro a Private Message


Har LTS forumen för få som deltar numera så det sänds ut folk för värva nya medlemmar dit




On topic då..

Rega RB 1000

Du måste prova och själv avgöra hur dina grejor reagerar på kablar av alla dom olika slag o konstruktioner där finns...

Så prova själv är mitt lilla tips...

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2007/01/17 :  22:47:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ger samma råd som alltid - först akustiken, placering etc eftersom det i mitt tycke ger väldigt mycket mer än kablar. Du kan komma ganska långt med enkla medel.

Angående nätkabel anser jag att nätkabeln låter klart bättre om den är ordentligt skärmad, en grå hinna på ljudet försvinner. Det finns billiga DIY alternativ om du har kunskap, annars avstå att skruva. Flera billiga alternativ finns att köpa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:16:19  Show Profile Send Ayn a Private Message
Du råkar inte vara bekant med en vid namn Kenth som har lite liknande prylar, Lena?

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!
Go to Top of Page

Karnaa
Member

614 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:25:28  Show Profile  Visit Karnaa's Homepage Send Karnaa a Private Message
Fasen Mayro! Vad vore detta forum utan dig!!!

Nybliven husägare :O)

Integra Research RDC-7,AAD Q-40,Q-20C,Q-10,Q-1000 samt SUBMASTER 11,Vincent SAV-P200 och SP-997 och Marantz DV-9500,Marantz TT-15S1,Electrocompaniet ECP-1 riaa,LG 42PX5R,Audioquest Vulcano,Caldera,Anaconda,King Cobra,Eagle Eye,HDMI-3,Supra m.m.
http://www.minhembio.com/Karnaa

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=40942&SearchTerms=karnaa
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2007/01/17 :  23:53:24  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Kablar är ju i och för sig väldigt roliga även om skilladerna kan vara små i jämförelse med t.ex. akustik

Rega RB 1000!

Jag har precis gjort en spännande akustisk resa som verkligen verkligen var värd pengarna. Ta och följ med i min tråd. Akustikåtgärderna börjar på sid 2.

Här kommer en länk dit:

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=55553&whichpage=2

Mvh,

Bunkert

Edit: Stavfelning

Edited by - Bunkert on 2007/01/17 23:59:59
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:10:51  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
I princip anser jag att man ska ligga i samma prisklass på nätkablarna som övriga kablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:13:06  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
I princip anser jag att man ska ligga i samma prisklass på nätkablarna som övriga kablar.


Nja, primärt är inte priset det viktigaste utan snarare matchning. Och bra matchning kan man ju få med nätkablar som är billigare än de andra kablarna i anläggningen.

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:43:03  Show Profile Send cebo a Private Message
Hej Rega RB 1000!

Är cd-spelaren helt ny? Då kanske du ska ge den lite tid att spela in sig, så kommer det att bli bättre.

Här har du mina tips.

Sen när det gäller kablar, så kan bara du svara på det om det blir bättre eller sämre. Men jag tycker som du att det hörs skillnad på olika kablar och framför allt med olika kontakter.

Men du kanske ska se över signalkabeln först, kör du digitalt balanserat nu? Du kanske ska testa att köra via de analoga in/utgångarna istället? Jag har kört digitalt till TV:n, men tycker att det blir tråkigt ljud, men kör jag analogt (scart) så blir ljudet mycket mer dynamiskt och levande (äkta stereoljud). Men naturligtvis, så har du bättre digitala in/utgångar på din stereo, än vad jag har på Tv resp digitalbox, men det kanske är värt att pröva de analoga in/utgångarna också?

Mitt råd är att du lånar hem olika kablar, och testar. Men tänk på att de inte låter bra från början, de ska spelas in ett tag. Googla lite om de olika märken du är intresserad av, så får lite inblick om vad det är för kablar och material.

När det gäller akustiken, så kan du testa med att bara flytta på högtalarna. De ska inte stå för nära bakvägg, men testa flytta de lite fram, bakåt eller åt sidan.

Sen har du stereobänken, som också är viktig anser jag. Sen kan du också testa att ställa cd:n på spike av något slag. Själv kör jag med Skiilfings träkoner (3 st. under cd:n) , men det finns en uppsjö med olika sorter. BDR, Solidtech mm.

Ja, det var lite om mina erfarenheter, men du får själv testa dig fram och avgöra om vad som blir bra eller inte bra.

Mvh

/cebo
Go to Top of Page

ulfsan
Member

921 Posts

Posted - 2007/01/18 :  09:51:33  Show Profile Send ulfsan a Private Message
quote:
Är det någon som har Isotek Optimum nätkablar.
Funderar på att köpa några sådana, vad tycker ni om dem isåfall?

Det är då själva *humhum* att en sådan enkel fråga som ställs i denna tråd ska behöva leda till en massa andra svar!

Undertecknad / "Fullständigt less på urspårade kabeltrådar"

Lyra Argo i -> Continuo/Cantus -> EAR834P -> Lavardin IT <- Auralic Vega <- SqueezeBox Touch <- Mac med Roon/Tidal
JMLab MiniUtopior/2 st Rel Storm III
Ihopkablat med Nordost Valhalla/Thor
Integrerat med Denon AVR-X4100W/JMLab Electra hemmabiosystem
Go to Top of Page

Muse
Member

1232 Posts

Posted - 2007/01/18 :  10:10:04  Show Profile  Visit Muse's Homepage Send Muse a Private Message
quote:
"Fullständigt less på urspårade kabeltrådar"
Håller med dig ulfsan!

Dali Euphonia MS5 - Consonance Droplet CDP 5.0 - LA Mayro(inom kort)
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/18 :  10:12:44  Show Profile Send marens a Private Message
Det finns ju inget rationellt egentligen som talar för att det skulle vara något ljudmässigt problem med origalnätkablarna som följer med apparaterna så mitt råd är att testa om du verkligen hör skillnad mot dem, blint. Sedan kanske du inte är lika sugen på nätkabeluppgraderingar, vad vet jag. Risken är ju inte så stor att du hör skillnad iofs eftersom ingen i något kontrollerat test klarat det hittills vad jag känner till.

Det är klart att det kan vara roligt (och nära till hands) att pynta med färgglada kablar i anläggningen om man är lagd åt det hållet men risken är ju att man lurar sig själv. Är det verkliga ljudförbättringar (som man både hör blint och öppet) man är ute efter så skulle jag ta reda på mer om rumsakustik på den nivån som din anläggning antagligen ligger på. Var försiktig/kritisk bara i letandet efter information för det är ett svårt ämne och det är många som gissar mycket. Om man följer något godtyckligt råd kan det leda från allt mellan katastrofalt sämre ljud och betydligt bättre ljud.

Bara ett litet råd i all välmening från en kritiker som inte köper hela eftermarknadsnätkabel-/kabelinspelnings-/prisbalanshypen.
Go to Top of Page

Musse80
Member

460 Posts

Posted - 2007/01/18 :  10:20:13  Show Profile Send Musse80 a Private Message
quote:
Risken är ju inte så stor att du hör skillnad iofs eftersom ingen i något kontrollerat test klarat det hittills vad jag känner till.


Men hur många "kontrollerade tester" har gjorts egentligen? Förmodligen inte många.

quote:
Det är klart att det kan vara roligt (och nära till hands) att pynta med färgglada kablar i anläggningen om man är lagd åt det hållet men risken är ju att man lurar sig själv.


Så de som håller på med nätkablar gör det mest för att "det är kul att pynta" och lurar bara sig själv? Det är att sortera in dessa människor i ett lite nedvärderande fack.

quote:
Är det verkliga ljudförbättringar (som man både hör blint och öppet) man är ute efter så skulle jag ta reda på mer om rumsakustik på den nivån som din anläggning antagligen ligger på.


Visst gör akustiken mycket men har det verkligen gjorts blindtester m.a.p detta?

A wolf in a sheep´s clothing...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/18 :  10:51:13  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Visst gör akustiken mycket men har det verkligen gjorts blindtester m.a.p detta?
Vi kan göra ett blindtest tillsammans om du tvivlar. Jag är på i så fall. Men eftersom ingen verkar tvivla så kanske det inte är motiverat ändå? Var det en retorisk fråga?

quote:
Men hur många "kontrollerade tester" har gjorts egentligen? Förmodligen inte många.
Desto större anledning att ta reda på mer alltså. Sedan kanske kvalitet går före kvantitet kan jag tycka. Jag menar det är ju ingen match att göra 1000-tester med nollresultat på vad som helst, även om det är tjatigt och jobbigt. Det kanske är svårare att göra ett ordentligt utformat test där man verkligen försöker ta reda på om det går att höra skillnad.

quote:
Så de som håller på med nätkablar gör det mest för att "det är kul att pynta" och lurar bara sig själv? Det är att sortera in dessa människor i ett lite nedvärderande fack.
I så fall skulle jag sortera in mig själv i samma nedvärderande fack eftersom jag gillar att pynta med fina kablar och vet om att det går att "lura sig själv". Nä, jag är inte ute efter att sortera in folk i fack och särskillt inte nedvärderande sådana.
Go to Top of Page

cebo
Member

119 Posts

Posted - 2007/01/18 :  12:46:32  Show Profile Send cebo a Private Message
Nu börjar jag bli riktigt less på alla dessa "Icke kabelförespråkare och Blindtestare".

Måste ni solka ner tråd efter tråd??? Starta egna trådar i ämnet istället, och käbbla på där istället!!

Jag tycker att ni borde skämmas!!! Säger Rega att hon hör skillnad på olika kablar, så får ni RESPEKTERA detta.

Sorry, för OT men jag tycker att någon måste säga ifrån.

/cebo
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000