| Author |
Topic  |
|
|
johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20863 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:17:52
|
Så då var första mätningen klar. Vad som slår en först när man börjar är att se hur mycket rummet ställer till med. Jag hade ett par ruskiga bulor runt 80-100 hz (+18 db) , sen var där även ett par rejäla dippar runt 4000-8000 hz (-12 db). Jag har inte diskett stationen till den bärbara hemma men bilder kommer.
Själva mätningen ska göras med 7 mätpunkter inom en kub , där det är 30 cm från centrum ut till sidorna. Som ni förstår så blir det inte mycket utrymme att röra sig på. En sådan mätning är kanon för seriös lyssning. Min första mätning gjordes efter ovanstående men med lite modifikationer. Mest för att passa familjen o slö lyssning. En "riktig" kub mätning ska göras imorgon.
Jag gjorde kuben lika bred som soffan är , höjden gjorde jag ca 60 cm högre än den ska vara. In med det i boxen , klart. Går fram till cd trycker i en cd o det låter GOJA !!
Fast det ska det göra , iaf vid den lyssnings positionen. När jag gick tillbaka till soffan så börjar det låta bättre , sätter mig o VIOLA !
Det jag INTE saknar är bas bulan som har varit där innan , dippen som har tryckts upp lät "konstig" först. Men när man har spisat igen ett par låtar så förstår man att den ska vara såhär. Det lät "rätt" sas Jag har aldrig haft ett sånt djup i en ljudbild förr , det tar aldrig slut juh. Bredden har ökat lite , samma med höjden.
En annan rolig sak är Mp3:or låter RIKTIGT hemskt nu , innan kunde jag iaf ha det lite som bakgrundsmusik.
Det här bara som snabbast , det kommer mer. |
>musik förmedlingen< Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
|
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:22:45
|
en liten fråga bara är det inte skitjobbigt att det inte låter bra om man flyttar sig ur lyssningspositionen? det skulle göra mig galen =)
|
 |
|
|
johan.björklund

20863 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:36:48
|
quote: Originally posted by ekman
en liten fråga bara är det inte skitjobbigt att det inte låter bra om man flyttar sig ur lyssningspositionen? det skulle göra mig galen =)
Det har att göra med att man får rätt fas där man mäter , allt utanför kuben blir snurrigt kan man säga.Det som försvinner mest är diskanten. Med den mätningen jag gjorde så är kuben ganska stor så där är rörelse mån. Men ska man ha ut max så ska man mäta upp den riktiga kuben med för seriös lyssning.
Vi ska flytta efter årskiften , där är vardags rummet STOORT så man får väl göra en "dansmätning" med  |
|
 |
|
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:43:01
|
| vi vill se bilder =) |
 |
|
|
johan.björklund

20863 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 22:50:11
|
quote: Originally posted by ekman
vi vill se bilder =)
Jag ska försöka fixa hem diskett stationen imorgon. |
|
 |
|
|
ekman