| Author |
Topic  |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 08:50:27
|
Hmm.... vad gör egentligen ingångsjusterigen på dessa apparater? Att den skall justera mot ingående komponents utgångsnivå är jag med på, men jag menar mer rent faktiskt....
Varför "behövs" detta? Hur justerar man in den "rätt"? Hur många av er som har denna möjlighet har gjort det? (Jag menar Amplifix är ju såld i många ex..)
Jag tror säkert att det är bra, så det handlar inte om att jag är negativ till det... utan vill bara ha fakta...
\\K-man |
|
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 09:00:24
|
| Jag använder det för att jag skall få samma ljudnivå när jag byter mellan olika ingångskällor. För mej är rätt nivå när jag uppfattar att ljudnivån inte skiljer sej när jag växlar mellan de olika ingångskällorna. |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 09:24:36
|
Hmmm.....
det är ju iofs bra, men jag tror inte att det är det som är tanken... eller?
Jag tror själv att det är av anledningen likt ett PA/studio, där man justerar upp "gain" för varje ingång... där gör man ju det för att få fram så mycket signal som möjligt och bort så mycket "brus" som möjligt och få upp grunddynamiken från signalkällan... utan att få det att överstyra...
Om det är så... så undrar jag fortarande hur man får detta "rätt" här.... I ett PA/studio har man ju instrument för detta
\\K-man |
Edited by - K-man on 2002/11/22 09:26:37 |
 |
|
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 11:24:17
|
Jag vill minnas att det står i den till amplifixen bifogade manualen att det är nivåjustering för olika signalkällor det är till för och inget annat!? Minns jag fel?
/D |
 |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 12:32:05
|
En CD kan ha en utgångsnivå som är hörbart högre än en tuner eller framför allt en grammofonförstärkare. Jag tycker denna finess är klart vettig och jag har justerat nivåerna så att alla källor har samma inbördes ljudnivå. |
 |
|
|
Pelle
Member

417 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 13:15:07
|
Jag använder den för att få samma ljudnivå på olika källor till min Advantage I 200.
|
[Audio Aero] [Audio Research] [inga högtalare] |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 14:26:25
|
Hmmm...
ja, det kanske "bara" är till det det är till för.... jag trodde det var mer "sofistikerat" än så.. (missförstå mig rätt)
Jag trodde att det var för att man ville justera känsligheten enligt bästa möjliga för att slippa tomgångsbrus osv så mycket som möjligt.... samt få upp dynamiken enligt PA.
Har ni som använder det för att få era olika signalkällor att spela "lika högt vid samma volyminställning" testat om ni hör ngn skillnad på ljudbilden vid förändringen? Eller ligger justering efter ingångsteget alltså? "strax före" mastervolymjusteringen?
Eller cyklar jag i diket kanske....
\\K-man |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 14:59:18
|
Jag är inte säker, men jag tror att det på Advantage-förstärkarna helt enkelt är volymkontrollen som sätts olika beroende på hur man ställt in. Förstärkningen är nog samma för alla ingångar. Det är ju enkelt att ordna det på det viset när det är en digitalt styrd volymkontroll. |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 15:08:08
|
Hmm.... ja...
men kollar man på specen på t.ex. Amplifix så står det "Adjustable input sensitivity" .... och det betyder ju ngt annat... eller?
Ingångkänslighet är för mig ngt annat än nivåjustering.... Ingångskänsligheten har ju lite samma fenomen som verkningsgraden på en högtalare.....utan att dra för stora paraleller...
\\K-man |
 |
|
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 15:47:31
|
Visst, jag kan ha fel. Passar frågan vidare. |
 |
|
|
K-man
Member

795 Posts |
Posted - 2002/11/22 : 21:50:38
|
Ja... efter att ha fått info från säker källa så är det som ni skriver enbart en extra bonus för att få jämn nivå mellan de olika inkällorna, så min tro om större möjligeter blev inte infriade.
Så fallet får väl ses som avslutat.
\\K-man |
 |
|
| |
Topic  |
|