Author |
Topic |
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 09:58:23
|
Jag sitter här i all min okunskap och funderar. Då min Gainclone snart är färdig så har turen kommit till kylelementet. Jag har ett "upphittat" kylelement av standardtyp. Men jag har ingen aning om det är för litet eller om det räcker.
Med hjälp av en kalkylator på nätet så borde mitt element har den termiska resistensen (om kalkylatorn stämmer) på 1,7grader C/W . Notera att jag slänger mig med tekniska termer här som jag inte kan ett dyft om.
Vad betyder de här 1,7grader C/W egentligen?
Eller borde jag överhuvudtaget kanske inte ens fundera på detta då denna krets inte behöver så mycket? |
"Learning by doing" |
|
Boergars
Member
1641 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 10:39:39
|
Har själv byggt en Gainclone. Har mina 2 kretsar fastskruvade i lådans bottenplatta som är en slät 3 mm aluminiumplåt på ca 15*25 cm. Räcker aldeles utmärkt.
/Per |
SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder sammanfoga medelst smält metall |
|
|
vemsom
Member
6618 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 10:43:59
|
Jag har en 5x5x15cm stor fläns. den skulle nog räcka till 20 kanaler ;) |
// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - - // Min "läggning" |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 11:45:54
|
Jag har en som är 17x7x7 cirka och den blir inte ens ljummen när jag drar på, så den räcker nog då.
Om någon vill utveckla teorin bakom mitt första inlägg så välkomnas det för framtida bruk. |
"Learning by doing" |
|
|
Goffe
Member
409 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 12:33:59
|
Original gaincarden(2x20W) använder typ 2mm alu.skiva på ca 3-4dm^3 som kylelement. Allt över det är överdimensionerad |
|
|
Devilfish
Member
185 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 12:43:09
|
Om jag inte är helt ute och cycklar...
1,7grader C/W - för varje watt värme man tillför, ökar kylfänsens temperatur med 1,7grader (jämfört med den omgivande luftens temperatur)
|
From Helsingborg by the sea Now with thunder from DUCATI |
|
|
Keld
Member
215 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 13:19:24
|
Du är inte ute o cyklar, men man får inte glömma att det finns termisk resistans även i chip/transistor, och i isolerbrickor. Detta om vill räkna på hur varmt själva kislet blir. Läs gärna mer här: http://sound.westhost.com/heatsinks.htm Läs även om SOA du skall konstruera med transistorer: http://sound.westhost.com/soa.htm
|
DIY is in my DNA |
|
|
Marcus7601
Member
536 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 13:36:38
|
Perfekta svar båda två, nu börjar jag fatta. Tack så mycket |
"Learning by doing" |
|
|
ILLY
HiFitraktör
1325 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 14:10:19
|
Jag kör med processorkylare från medeltiden, typ från P1 100 Mhz eller nåt. En per kanal, inga fläktar. Blir knappt fesljumna vid normal lyssningsnivå.
Fast det beror nog mycket på vad man har för högtalare också. När esl skulle utsätta min för lite oscilloskop-prövning, i form av 2 ohm fyrkantvåg och maximal signalstyrka (var det lite vriden fas också?), så tog det inte många sekunder innan det började ryka och lukta konstigt. Jordfel kom som ett brev på posten. Alla komponenter höll dock, men jag fick riva isär och kolla över allt en extra gång.
Gör om, gör rätt!
Det var också en viktig lektion, fick ändra isolering och kolla över kontakttryck efter det. Faktum var att jag då hade ännu mindre kylare än jag har nu. Vore kul att köra samma test en gång till, bara för att se om min omstrukturering gav önskat resultat. |
Militant cyklist. |
|
|
classe
Member
1625 Posts |
Posted - 2007/01/17 : 15:08:04
|
se till att ha rätt spänning till klonen,min blir varm för jag har lite hög spänning till 4ohms högtalare, passar bättre till 8 ohm med den spänningen jag har nu. låga ohm sänk spänningen ett råd |
18 ska de va.
|
|
|
|
Topic |
|