HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kylelement
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/17 :  09:58:23  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag sitter här i all min okunskap och funderar. Då min Gainclone snart är färdig så har turen kommit till kylelementet. Jag har ett "upphittat" kylelement av standardtyp. Men jag har ingen aning om det är för litet eller om det räcker.

Med hjälp av en kalkylator på nätet så borde mitt element har den termiska resistensen (om kalkylatorn stämmer) på 1,7grader C/W . Notera att jag slänger mig med tekniska termer här som jag inte kan ett dyft om.

Vad betyder de här 1,7grader C/W egentligen?

Eller borde jag överhuvudtaget kanske inte ens fundera på detta då denna krets inte behöver så mycket?

"Learning by doing"

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/17 :  10:39:39  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Har själv byggt en Gainclone. Har mina 2 kretsar fastskruvade i lådans bottenplatta som är en slät 3 mm aluminiumplåt på ca 15*25 cm. Räcker aldeles utmärkt.

/Per

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2007/01/17 :  10:43:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag har en 5x5x15cm stor fläns. den skulle nog räcka till 20 kanaler ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/17 :  11:45:54  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Jag har en som är 17x7x7 cirka och den blir inte ens ljummen när jag drar på, så den räcker nog då.

Om någon vill utveckla teorin bakom mitt första inlägg så välkomnas det för framtida bruk.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

Goffe
Member

409 Posts

Posted - 2007/01/17 :  12:33:59  Show Profile Send Goffe a Private Message
Original gaincarden(2x20W) använder typ 2mm alu.skiva på ca 3-4dm^3 som kylelement. Allt över det är överdimensionerad
Go to Top of Page

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2007/01/17 :  12:43:09  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Om jag inte är helt ute och cycklar...

1,7grader C/W - för varje watt värme man tillför,
ökar kylfänsens temperatur med 1,7grader
(jämfört med den omgivande luftens temperatur)

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI
Go to Top of Page

Keld
Member

215 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:19:24  Show Profile  Visit Keld's Homepage Send Keld a Private Message
Du är inte ute o cyklar, men man får inte glömma att det finns termisk resistans även i chip/transistor, och i isolerbrickor. Detta om vill räkna på hur varmt själva kislet blir. Läs gärna mer här: http://sound.westhost.com/heatsinks.htm
Läs även om SOA du skall konstruera med transistorer: http://sound.westhost.com/soa.htm

DIY is in my DNA
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/17 :  13:36:38  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Perfekta svar båda två, nu börjar jag fatta. Tack så mycket

"Learning by doing"
Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/17 :  14:10:19  Show Profile Send ILLY a Private Message
Jag kör med processorkylare från medeltiden, typ från P1 100 Mhz eller nåt. En per kanal, inga fläktar. Blir knappt fesljumna vid normal lyssningsnivå.

Fast det beror nog mycket på vad man har för högtalare också. När esl skulle utsätta min för lite oscilloskop-prövning, i form av 2 ohm fyrkantvåg och maximal signalstyrka (var det lite vriden fas också?), så tog det inte många sekunder innan det började ryka och lukta konstigt. Jordfel kom som ett brev på posten. Alla komponenter höll dock, men jag fick riva isär och kolla över allt en extra gång.

Gör om, gör rätt!

Det var också en viktig lektion, fick ändra isolering och kolla över kontakttryck efter det. Faktum var att jag då hade ännu mindre kylare än jag har nu. Vore kul att köra samma test en gång till, bara för att se om min omstrukturering gav önskat resultat.

Militant cyklist.
Go to Top of Page

classe
Member

1625 Posts

Posted - 2007/01/17 :  15:08:04  Show Profile Send classe a Private Message
se till att ha rätt spänning till klonen,min blir varm
för jag har lite hög spänning till 4ohms högtalare, passar
bättre till 8 ohm med den spänningen jag har nu.
låga ohm sänk spänningen ett råd

18 ska de va.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000