HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Bygga uteffektmeter med PIC?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/15 :  12:18:32  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Håller just nu på att labba med en del mindre klass-A förstärkare och labbänken slutar alltid på samma sätt :

- Som ett ormbo av mätsladdar, krokodilklämmor o.s.v.!

Håller nu på att bygga en konstlast i låda med olika anslutningsmöjligheter för att få bort en del sladdar och kortslutningsrisker från bänken.

Kom då att tänka på en liten låda jag har med en monterad LCD-display!
Funderar på att bygga en effektmätare i denna, så slipper man lite sladdar till och en liten PIC-krets kan sköta beräkningen av effekten - så får hjärnan vila!

Är det någon som har gjort detta och kanske kan ge lite råd om vad man bör tänka på!?

Har inte provat AVR-chip utan är van vid MicroChip PICs !

/R

[Edit - stavfel]

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/01/15 19:20:02

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:28:45  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Förtydligande!

Vill kunna "göra om" en AC-spänning på max 35V över 4, 6 eller 8 Ohm till DC som PIC-kretsens A/D-omvandlare kan bearbeta!

Har kollat på nätet (söker kanske på fel saker ?) men hittar bara information som innebär omvandling m.h.a. OP-ampar o.s.v.!

Går det verkligen inte att göra detta enklare?

Jag tänker mig en diodbrygga och ett par kondingar som ev. lösning - jag pratar inte noggrannhet som ett proffsinstrument utan bra nog till en glad amatör!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2007/01/15 :  19:54:31  Show Profile Send weedo a Private Message
Att AD-omvandla och räkna i realtid med full audiobandbredd kräver en DSP. Det skulle tex funka med en Microchip dsPIC men då måste man ha kompilator etc för det.

Ett alternativ är en "hybrid", dvs det spår du själv är inne på. Då bygger du en enkel analog nivådetektor vars utsignal du samplar med en någon PIC processor med AD-omvandlare ombord.

Hybriden kommer att reducera kravet på samplinghastiget dramatiskt och därmed kravet på hög beräkningsprestanda. Enklare beräkningar klarar PICen av, men frånvaron av interna strukturer för beräkningar, litet minne och bara 8 bitar innebär en del begräsningar.

Själv har jag precis börjat labba med en dsPIC och det är mycket spännande! Prestandamässigt springer den i cirklar kring 8-bitars PICarna.

Som programmerare använder jag en sån här:
http://www.mikroe.com/en/tools/dspicprog2/
Och denna utvecklingsmiljö:
http://www.mikroe.com/en/compilers/mikrobasic/dspic/

Anders Cöster www.coster.se

Edited by - weedo on 2007/01/15 19:55:48
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/15 :  20:18:23  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Weedo: - Tack för svar!

Tanken är inte en mätare som klarar av att mäta på musik, utan den skall bara användas vid intrimmning av slutsteg.

Initialt är jag således glad om jag får ett hyffsat mätvärde för 1kHz sinus och en 20MHz PIC borde väl klara detta galant!?

Har själv labbat med Pic Basic Pro!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater

Edited by - McGyver on 2007/01/15 20:20:17
Go to Top of Page

weedo
Member

175 Posts

Posted - 2007/01/16 :  17:17:43  Show Profile Send weedo a Private Message
Well, jag har inte gjort någon noggrannare analys men låt oss fundera lite:

Om du vill ta in 1 kHz signalen direkt i en PIC så måste du sampla med en frekvens som är ett antal gånger 1 kHz. Detta för att då ska få tillräckligt många sampels att beräkna en nivå (rms-värde?) på. Jag gissar 20 KHz eller så för att få rimlig precision.

Eftersom PICen sannolikt inte kommer att klara att räkna i realtid på signalen (även en 20 MHz PIC) måste du buffra signalen och det går inte då det finns för lite minne. (Det skulle gå bättre med en AVRmega processor!)

Ska du bara mäta vid 1 kHz kan man istället undersampla signalen. Men då måste din sampling vara väl synkroniserad med signalen. Det kan ordnas genom att tongenerator och PIC har samma klocka/oscillator som bas.

Om du undersamplar kommer PICenatt få den tid den behöver för att räkna i realtid!

Anders Cöster www.coster.se
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:21:01  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
Weedo: Att ta in AF-signalen i PICen är inte det som var tanken från början utan tänkte mig någon form av prob till PIC-processorn.

Om man kör på en "enkel" lösning, d.v.s. en diodbrygga och kondensator - DC-spänningen tas sedan ut till PICen via en enkel spänningsdelare - borde väl kunna fungera!?

Det hela kan sedan kalibreras med en konstlast och en bra multimeter!

Tanken med instrumentet är att snabbt kunna se ~ effekt och verkningsgrad för att kunna optimera intrimmningen/kretsen.

/R



The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/16 :  18:34:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vore inte en elegantare lösning att använda en "strömtång", dvs plocka ut signalen via induktiv koppling (trafo som du kan linds själv), det är ju relativt stora strömmar vi talar om och det har fördelen att det vare sig ger en "konstig last" för förstärkaren i form av dioder samt att du slipper galvanisk koppling direkt till din PIC (inga problem med jordloopar och annat+säkrare).

Plocka upp signalen via en trafo, led den genom en diod samt en kondensator för att "likrikta" den låt sedan strömmen gå genom ett motstånd som du mäter spänningen över via A/D omvandlaren.
Visserligen måste denna lösning kalibreras (för att bestämma kopplingen via trafon) men det är ju faktiskt inte så svårt.

Jag använde något liknande för några år sedan och såvitt jag minns så fungerade det hyggligt, jag tror jag använde en modemtrafo för signalen men då var det också rätt låga strömmar; i ditt fall krävs kraftigare doningar.

Edited by - f95toli on 2007/01/16 20:58:12
Go to Top of Page

McGyver
Member

1737 Posts

Posted - 2007/01/16 :  19:41:21  Show Profile  Visit McGyver's Homepage Send McGyver a Private Message
f95toli: Hmmm...helt klart en variant att tänka på!

Som radioamatör har jag byggt ett antal effektmätare (dock för RF) på liknande sätt!

Skall bara bygga klart min lilla klass-A MosFet stärkare, sedan skall det labbas!

/R

The probability of someone watching you is proportional to the stupidity of your action.
- A. Kindsvater
Go to Top of Page

Peg
Medlem i AÖ

536 Posts

Posted - 2007/01/17 :  15:34:25  Show Profile Send Peg a Private Message
Om du bara tänker mäta på sinus vid 1khz kan det ju inte vara svårt att koppla direkt till A/D ingångarna (om picen har det) med en spänningsdelare och sedan hitta top värden med pic'en för att räkna på.

Typ:

1) Sampla så ofta du kan i 20 ms och spara ett top värde.

2) Räkna om top värde till effekt

3) tryck ut resultat på displayen

4) Börja om

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000