HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Hur mycket luft bakom ett baselement ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/16 :  09:14:14  Show Profile Send Zei a Private Message
Jag behöver bygga en Sub som måste bli så platt som möjligt för att kunna få plats under soffan.. ( Japp, det är det ända stället jag kan ha den på )

Så jag undrar helt enkelt om det finns någon tumregel för hur mycket luft som behöver finnas bakom elementet.?

Själva lådvolymen kan ju vara rätt stor iom att soffan är jäkligt stor men som sagt.. lådan behöver vara platt.

Någon som har lite tips?

/Z

Signatur..

Edited by - Zei on 2007/01/16 09:56:57

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:18:56  Show Profile Send marens a Private Message
Bara elementet får plats fysiskt med magnet och allt och du inte valt för tjock baffel så ska det inte vara några större begränsningar. Bygg lådan i lite tunnare material typ (12-16mm) istället och staga istället med hålade skivor på ena ledden eller något. Då kanske lådan går att lyfta också om det skulle behövas...
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:24:36  Show Profile Send Zei a Private Message
Tackar för det svaret, Bara att leta upp ett lämpligt element nu då

Jag har 2 Stycken TB W8Q-1071 liggandes som jag inte är säker på vad jag skall göra med ännu.
Kanske skulle slänga in dem i en sluten låda och kolla hur de funkar.. eller reflex.. mmm

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:41:21  Show Profile Send marens a Private Message
De lär ju vara perfekta om de får plats på höjden under soffan (så att det inte samlas damm ovanpå, eller att de sjunker ner med tiden).

Basreflex såklart, det ger ju mer bas gratis med de elementen, se bara till att du stämmer av dem lågt och att q-värdet inte blir för högt.
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/16 :  16:53:47  Show Profile Send ohmega a Private Message
Annars kan man ju bygga med väldans massa små element..typ:

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=295
eller
http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=145

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/16 :  22:28:05  Show Profile Send Zei a Private Message
Tack för tipsen, Det blir nog till att testa TB elementen då jag hade de hemma redan.

Får ta och mäta soffan lite och se vad jag har att jobba med och hoppas att frugan inte beslutar att byta igen....

Reflex alltså, mmmm ca 50 liter ser lämpligt ut..

Vad tror ni om det?

Om man bara vill ha 1 sub men använda båda elementen, vad vinner man på det och hur gör man?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/17 :  05:37:33  Show Profile Send ohmega a Private Message
Gjorde en simulering i WinISD..38 liter fick jag då...i "Speaker Box Lite" så blidde det 31 liter

Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/17 :  08:03:06  Show Profile Send Zei a Private Message
Mmm.. knepigt när det skiljer sig så mycket..

Jag fick ca 50 liter i bassbox och du fick ca 30.. det är rätt stor skillnad det...

Hur såg kurvan ut i WinISD?

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1784 Posts

Posted - 2007/01/17 :  08:13:07  Show Profile Send Amatören a Private Message
quote:
Om man bara vill ha 1 sub men använda båda elementen, vad vinner man på det och hur gör man?

Med tanke på den låga impedansen för detta element så är parallellkoppling inte att rekommendera, ställer stora krav på förstärkaren.
Seriekoppling sänker känsligheten men impedansen blir gynnsammare.

Mitt tips är (allt enligt Ljudias kalkylprogram):
Bygg en låda som är avdelad i två lika stora sektioner, ca. 35 liter per sektion, och kör "stereo-sub", dvs. ett slutsteg per sektion.
Se till att basreflexrören ej blir för långa, hellre mindre diameter.
Ett rör med innerdiameter 75mm med lådan avstämd till ca. 35Hz ger längden 250mm. Köp eller tillverka ett rör som är skjutbart i längd så är det lättare att "stämma av" lådan senare.

"Amatör, med JBL, Beyma, 18-Sound, AE, DUAL, Ortofon, BSS, Xilica, NCore och Yamaha!"
Go to Top of Page

Zei
Member

826 Posts

Posted - 2007/01/17 :  09:15:47  Show Profile Send Zei a Private Message
Tack Amatören.

Mmm Ljudias beräkningsprogram, hur exakt är det?
Får känslan av att det är lite "glädjekurva" över det hela..

Men det ser ju onekligen bra ut

Det blir nog till att testa ditt förslag

Hoppas bara skiten får plats unedr soffan nu......

/Z

Signatur..
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/17 :  17:32:38  Show Profile Send ohmega a Private Message
Bilder från WinISD-simulering:

Frekvensgång

Group Delay

Delay-tiden på puckelns topp är 11,67 ms.

Edited by - ohmega on 2007/01/17 17:41:19
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2007/01/18 :  16:48:35  Show Profile Send ohmega a Private Message
Kom på en sak....det Qts värdet som elementet har stiger en aning...pga av förstärkarens utgångsimpedans och kabllar och kontakter mellan förstärkar och högtalare. Detta gör att qts stiger upp till mellan 0,3 till 0,31. Å då behöver lådans volym öka något. Detta med för att basen går att stämma något lägre..

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000