HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Kontrollerkort till DIY-HDD-spelare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/01/11 :  11:49:52  Show Profile Send yngwie a Private Message
Hej!
På senaste har ju varit lite prat om att m h a ett kontrollerkort och en vanlig dator-cd-rom bygga en fullt funktionell cd-spelare.
Men är det någon här som har sett något liknande kontrollerkort för hårddiskar så att man kan bygga sin egen hårddiskspelare? Jag har sett portabla hårddiskar med inbyggd spelare men det är inte det jag letar efter.
Hoppas någon har lite info!

mvh
Yngwie

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2007/01/11 :  12:06:07  Show Profile Send Lovan a Private Message
Det är ju inte riktigt lika enkelt med en hårddisk iomed att cd-romen har inbyggda kretsar för att sköta uppspelning av cd-skivor. Den behöver bara signaler att den ska spela, starta, stanna etc. En hårddisk är "dum" och det behövs en hel microkontroller isf som sköter omkodning etc.
Go to Top of Page

mounte
Member

73 Posts

Posted - 2007/01/11 :  12:38:28  Show Profile  Visit mounte's Homepage Send mounte a Private Message
Ett annat "nästan" lika intressant projekt borde vara en usb-host-spelare.
Dvs en enhet som kan agera mediauppspelare(ljud) från godtycklig USB-lagringsenhet. Så som en usb-sticka, usb-hdd.
Detta börjar ju ploppa upp lite här och var ... så nog borde det finnas lite färdiga kretsar att botanisera bland ...
Någon som tänkt på något liknande?
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/01/11 :  12:46:20  Show Profile Send yngwie a Private Message
Lovan, snabbt svar.. tack.
Jo jag förstår att det är lite mer avancerat. Har kollat runt en massa och har bara hittat ett fåtal beskrivningar av chips med PIC-kontrollers som kan läsa usb-diskar och flashminnen (som kan avkoda mp3+wav, har dac och hörlursstärkare). Men ingenstans där det säljs hela kit.
Om någon har en idé om var man ska leta så säg till.
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/01/11 :  13:08:10  Show Profile Send yngwie a Private Message
Mounte: Bra input!
Jag har kollat runt mer och de flesta kretsarna kan bara läsa flashminnen. Om du hittar nåt sånt som du pratar om kan du väl lägga upp en länk. Annars hittar jag en del info om open-source-projekt, så om man hittar lämpliga PIC-kretsar är det nog inte alltför svårt att fixa mjukvaran iaf.
Go to Top of Page

yngwie
Starting Member

42 Posts

Posted - 2007/01/11 :  13:30:45  Show Profile Send yngwie a Private Message
Om någon annan är intresserad, kolla in det här:

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=5872390852

och

http://www.pjrc.com/tech/mp3/
Go to Top of Page

Marcus7601
Member

536 Posts

Posted - 2007/01/11 :  13:45:53  Show Profile  Visit Marcus7601's Homepage Send Marcus7601 a Private Message
Ja det här skulle vara kanon om man kunde få ihop. Det fanns något som hette mp3elf för ett tag sedan. Ett opensource-projekt men det nog bara över ethernet. Vilket inte är dumt det heller om man kan använda upnp osv.

"Learning by doing"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:29:41  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
SpareTimeGizmo har lite udda projekt. Deras MP3-spelare använder dock ett SD-kort.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/18 :  13:59:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Yngwie: I praktiken behöver du ju en liten dator, det finns vad jag vet inga "enkla" kontrollerkort för hårddiskar och dessutom så behöver du ju i vilket fall CODECS som sköter uppspelningen.

Det finns ju sma moderkort (microATX) att köpa och dessa kan man ju klämma in i en liten låda, sedan är det bara att köra någon liten linux-dist. Rätt enkelt att bygga och betydligt billigare än någon "custom-lösning"

Go to Top of Page

ILLY
HiFitraktör

1325 Posts

Posted - 2007/01/18 :  14:42:15  Show Profile Send ILLY a Private Message
Källa till inspiration, måhända?

http://www.mini-itx.com/projects/headunit/

Militant cyklist.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000