HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Bra prisvärda kulleder till foto?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/14 :  21:09:49  Show Profile Send cittroman a Private Message
Har ngn tips på bra kulleder?
Dessa 2 klasser hade jag tänkt.

http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=34949&returnPath=par%3D343

http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35048&returnPath=par%3D343


En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

rip59
Member

1365 Posts

Posted - 2007/01/15 :  09:37:58  Show Profile  Visit rip59's Homepage Send rip59 a Private Message
Ingen fel på Manfrotto, det brukar funka rent av.


Rip

Tannoy SGM 1000
eoJeud... What else?
EAC/Flac guide
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/15 :  09:46:19  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har en manfrotto 484, fungerar riktigt bra

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

cittroman
Member

2471 Posts

Posted - 2007/01/15 :  10:56:11  Show Profile Send cittroman a Private Message
Dom verkar vara bra och prisvärda av det jag hittat och läst.

Jag funderad på en mindre till kompaktdigitalen (canon A80) och en stadigare till analoga systemkameran (canon EOS 5)

Tobbe L vad har du för kamera på din led?

En man skall under sin livstid: Kört sin Citroen genom garageväggen, Mätt bilbatterispänningen med A området på sitt instrument. Kopplat in ölburkslytar felvända, fundera varför spänningen förvann så snabbt vid avslag att man provar att slå på igen :-)

PS.Horn hör hemma på Älgar och
glas är gjort av grus DS ;-)


Ju mindre desto bättre gränsen går vid 4"

Edited by - cittroman on 2007/01/15 10:56:51
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2007/01/15 :  11:18:03  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tänk på att du behöver en ganska kraftig kulled om du ex. vill jobba med macro eller långa tele; det gör stor skillnad i stabiliteten.
Jag har en av Manfrottos större kulleder (jag kommer inte ihåg modellnumret) och den fungerar hyggligt; jag skulle gärna äga en ännu bättre modell men de är väldigt dyra så för närvarande duger den jag har.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2007/01/15 :  11:30:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Jag har testat en kulled som tom skulle kunna få mig att köra med kulleder,, OM det inte var för priset...
EN Härligt stor klump som hade en inverterad montering och inte glediväg om man lossade den lite.

Kommer givetvis inte ihåg vad den hette, men vet att den var betydligt dyrare än man kunde tänka sig.


"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2007/01/15 :  11:50:19  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Har 482an om jag inte minns fel och den funkar bra för kortare exponeringar, men den är svår att vrida fast vid längre exponeringar typ 10 sek och längre om man har lite tele. Blir väl dubbel effekt av glidningen också eftersom telet är tyngre och har längre brännvidd. Fungerar bra med normalobjektiv dock, men för mig inte vid längre exponeringar och så saknar jag möjliget att vrida enbart horisontellt för att göra panoramabilder.

Stereo Audio
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/15 :  12:14:40  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har än så länge bara använt den till en Nikon d70 med 18-70 kitoptik.

Funderar på att någon gång ta o bygga mig en stor kulled
Typ kula på runt 10cm i diameter

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000