HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Nikon F-50 vs. Canon EOS 300
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/01/07 :  17:26:05  Show Profile Send rovis a Private Message
Jag tänkte skaffa mig en bra kamera, som inte kostar så mycket pengar (1000-2000kr kanske). Tänker inte ta så mycket bilder, lite semesterdokumentation (fina platser m.m) och några porträtt. Jag vill ha papperskopior att sätta i album och möjlighet att kanske förstora ibland för att sätta på väggen eller ge bort.

Har spanat runt lite, och en begagnad, analog systemkamera kompletterad med ett 50mm/1.8-objektiv verkar perfekt för mig. Zoomlins vet jag inte riktigt vad jag ska ha till, men det är till synes omöjligt att köpa utan.

En billig, digital kompaktkamera skulle också kunna funka, men jag tycker inte att ljuskänslighet, skärpa, färger m.m är så övertygande på mina vänners dylika. Och jag vill ju ändå ha ut mina bra bilder på papper, så den kostnaden kommer jag inte ifrån.

Huvudkandidaterna är då Canons olika EOS-modeller och Nikons F-modeller, eftersom de finns i mängder och det verkar vara lätt att hitta tillbehör och folk som kan hjälpa en med finesser. Vad tror ni om det?

Jag har svarat på bl.a. de här två annonserna:

http://www.blocket.se/vi/10370961.htm?ca=10_s (canon)
http://www.blocket.se/vi/10046058.htm?ca=10_s (nikon)


Synpunkter? Tips?

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/07 :  18:10:35  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Hejsan,

Jag kör med Canon 350D och har bland annat ett 50/1.8 objektiv. Väldigt bra för poträtt och produktbilder, men helt klart begränsat inomhus då det på Canons 300 (?) och 350D i praktiken är *1.6, dvs zoom 80 mm. Som komplement har jag ett 18-55 mm's som täcker ett viktigt behov nämligen vidvinkel. Detta sagt oavsett kamera. Fast Canon är bättre.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:10:42  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag hade en F50 innan jag tog klivet till digitalt, jag kliver aldrig tillbaka, men jag rekommenderar ändå F50:n för jag var jättenöjd med den!

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:11:52  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Nu är det ju en analog kamera i 35mm format så då blir det ingen zoomfaktor på linserna. Alltså 50mm är 50mm o inte 80 som det blir på en digital kamera. Dock är de tinte fel o ha ett vidvinkel runt 28mm för innomhus fotografering.

Analoga kameror får man ju tyvärr nästan gratis idag.
Inte fel för de som vill ha dem men de som säljer är det inget kul för..
Man kan ju tex få en Nikon F4 för runt 3000-4000:-

Men det gäller samma sak här som för digitala, testa o håll i dem.
Både Nikon o Canon har sina styrkor o svagheter så vilken man väljer är bara tycke o smak

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/01/07 :  20:37:34  Show Profile Send edison a Private Message
Både F50 & EOS300 är klart bra kameror, med mkt bra ljusmätning och tillräckligt många inställningsmöjligheter för "enklare allroundfoto", bara se till ha lämpligt objektiv för det man vill fota så duger båda!

I mina ögon är dock F50 onödigt trist att ställa in, just det otroligt logiska och överskådliga sättet att ställa in kameran gör som jag ser det EOS'en till den jag föredrar (av dessa två alltså)

Sen är ju Nikonen lite mer "att ta i när det blåser" vilket inte skall underskattas - så kör man mest på något eller ett par av exponeringsmetoderna så får den min varma rekommendation den också, själva kvaliteten är det ju INGET fel på ;-)


(Köpte en EOS300/EF28-80 samt en Sunpakblixt till syrran nyss, slumpades bort för 700 spänn, känns nästan sjukt...)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2007/01/07 :  21:09:14  Show Profile Send mayro a Private Message


Jag väckte upp min gamla Minolta 7000 ur sin LÅNGA sömn idag efter sett tråden här.. Skall nästa Sthlm resa ta bilder med både digital samt denna "riktiga" kamera och sedan framkalla på cd rom och jämföra kvaliteten mellan dom. Jag gissar min nya digitalkamera kommer få duktigt med spö av den gamla Autofokus minoltan faktiskt...

Bara blixten till minoltan är ju fetare än hela den nya digitalkameran ju...

Vad jag ångrar jag inte köpte mer "RIKTIG" större digitalkamera nu efter "klämt" på minoltan igen...


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:18:00  Show Profile Send rovis a Private Message
Så trevligt, det verkar som att båda alternativen bra.

Men det här med objektiven... Det finns inte många fasta objektiv på beg-marknaden verkar det som. Är det värt att köpa ett nytt 50mm för 1000 spänn? Då har jag ju betalt lika mycket eller mer för objektivet som för det kompletta kamerapaketet...

Ocg så den där vidvinkeln... Är det klokare att satsa på ett fast 28mm istället för en 50mm som komplement till det medföljande zoom-objektivet? Kan man använda vidvinkeln vid allmänfoto, eller är det enbart för inomhusbruk? Ett par av huvudskälen till att jag vill ha ett fast objektiv är att det tar mindre plats och är lättare att bära med sig, jag vill ju inte se ut som en pressfotograf :), men då måste det ju också vara tillämpbart på många typer av motiv.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2007/01/08 :  11:48:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Zoom-behovet är ju helt klart personligt och jag föreslår att du testar dig fram i de miljöer du tänkt fota.

På internet finns det beräkningshjälp som ställer mm-zoomen i förhållande till avståndet kamera-fotoobjekt. Det kan vara värdefullt med denna praktiska exercis! Om du ex skall ha med en hel stativare på 18*30*35, hur långt ifrån skall du stå? Samma fråga med en vuxen människa på 180?


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2007/01/08 :  12:01:46  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
I den här prisklassen är nog en 50 mm det enda alternativet på ett fast objektiv.
Hittade åtminstone ett till Nikon för 495:- (i Uddevalla).
Begagnade vidvinklar med Autofokus ligger på några tusenlappar åtminstone då de går att använda till Digitalkamerorna som "normalobjektiv"

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

rovis
Member

274 Posts

Posted - 2007/01/15 :  11:24:27  Show Profile Send rovis a Private Message
Nu har jag köpt mig en EOS 300v! Var i västerås igår och hämtade den, har tagit ett tjugotal bilder än så länge. Den väger absolut ingenting, trots att ett 28-90mm sitter på, och är en dröm att handskas med. Nu ska jag bara lära mig hanskas med bländare, slutare och allt sånt där. :)
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2007/01/15 :  16:35:59  Show Profile Send edison a Private Message
Så, det blev 30V istälet för 300/F50...

Klockren kamera, bara "piloten" och optiken som sätter gränsen (ehh, nåja, vissa gränser sätter ju huset också...) för kvaliteten nu ;-)

300V är ju klart mindre plastig än 300:an, trevlig hus det där!

Ut å slösa film nu ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000